כירופרקטיקה: טיפול בכאבים במרפק

(8)
לדרג

משחקים טניס או גולף? ישבתם שעות ארוכות מול המחשב? אתם עלולים לסבול מכאבים במרפק. טיפול כירופרקטי יסייע לכם לטפל בבעיה וגם לבצע "תחזוקה מונעת"

מאת: אלי נחום

אנשים המרבים לאמץ את ידיהם, כחלק מעיסוקם היומיומי או כחלק מפעילות הספורט והפנאי שלהם, נוטים לעתים קרובות להתלונן על כאבים במרפקים. החל בעבודה משרדית אינטנסיבית מול מחשב או לחילופין במטבח (טבחים ועקרות בית), דרך תנועות חדות ואינטנסיביות בחדר הכושר וכלה במשחקי טניס ופינג פונג - כל אלה הם בבחינת גורמי סיכון לפגיעה במרפקים.

הבעיות עלולות לנבוע מבעיות בצוואר ובחוליות הגב העליון - ולהשליך על המרפקים, מפני שדרך הצוואר עוברים עצבים מהחוליות, שמגיעים עד לקצות האצבעות. במקרים אחרים, ניתן למצוא בעיות במרפקים גם אצל אנשים הנוטים לסבול מדלקות חוזרות ונשנות, על רקע תזונה לא נכונה (למשל: תזונה חומצית מדי, על רקע צריכה מוגזמת של בשר) ועוד.

מהן הבעיות השכיחות, שעלולות לגרום לכאבים במרפק?

הבעיה השכיחה ביותר באזור זה היא מרפק טניס - מצב דלקתי בגידים. הדלקת נובעת מקרעים קטנטנים במוצא הגידים המיישרים של שורש כף היד והאצבעות, אשר ממוקמים בצדו החיצוני של המרפק (lateral epicondyle) - ומיישרים ומרימים את שורש כף היד והאצבעות.

שרירים אלה מתכווצים, למשל, כאשר ברצוננו לקמוץ אגרוף. ברוב המקרים, השריר הפגוע הנו השריר הקצר שמיישר את שורש כף היד. כיווץ חזק של השרירים המיישרים עלול לגרום לכאב בנקודת החיבור של השרירים עם העצם או לאורך השרירים. כאב זה מוחמר במצב של אחיזה חזקה - ובהרמת חפצים. הכאב חד ומתחזק לאחר עבודה מאומצת וממושכת של היד.

בהתאם לכך, מרפק טניס (Tennis elbow) שכיח אצל מי שמרבה להשתמש בזרועותיו בתנועות חוזרות ונשנות, כדוגמת שרברבים, צבעים, גננים ונגרים. גם אנשים המעורבים בפעילות ספורטיבית, שהיד היא מרכזית בה - עלולים לסבול מתופעות אלה. בעיקר אנשים העוסקים בפעילות עם מחבט.

תנועות חדות - סיכון לכאב. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תנועות חדות - סיכון לכאב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ישנן סטטיסטיקות, לפיהן 1/3 משחקני הטניס יסבלו מתופעת מרפק טניס, בשלב כזה או אחר בקריירה שלהם. התופעה נפוצה לא רק בקרב אנשים העוסקים בטניס ובסיף, אלא גם בקרב אנשים העובדים שעות רבות במחשב או בחדר הכושר.
ישנה גם תופעה הנקראת מרפק גולף, שהיא בדיוק כמו מרפק הטניס - אלא שבמרפק טניס מדובר על החלק החיצוני של המרפק (העצם החיצונית הבולטת); ובמרפק גולף, מדובר על העצם הפנימית של המרפק.

גורמים שכיחים נוספים, הגורמים לכאבים במרפק וביד הם מצבי דלקת שונים באזורים שונים של הגוף.

מקור נוסף לכאב במרפק הוא שבר במרפק: אך אלה בעיות שמקורן באיחוי עצמות לא טוב; ומדובר בבעיה אורתופדית שמצריכה איחוי על ידי גבס, או פעולה כירורגית - לקיבוע. במקרה זה, לאחר הגבס, אפשר להיעזר בטיפולים שונים - על מנת לחזק ולרפא את האזור הבעייתי.

כיצד מתבצע הליך האבחון?

בבדיקה הגופנית, אנשים מצביעים על הנקודות הכואבות - והבדיקה מתבססת על מישוש. נעזרים גם בצילומי אולטרסאונד, mri או צילום רנטגן, הממחיש את הנזקים הקיימים באזור הכואב. אני, ככירופרקט, מתייחס לכאב כחלק מבעיה הוליסטית - ולכן אני מחפש את מקור הבעיה באזור מרוחק יותר בגוף, שממנו יתאפשר תחילתו של הליך הריפוי.
כך, למשל, תלונה על כאב בצוואר יכולה להגיע מבעיה באגן הירכיים, הקרסול או כף הרגל -והטיפול יאזן את הגוף כולו, כדי לפתור את מרפק הטניס. פעמים רבות, כתוצאה מהנזק שנגרם לגוף, לרבות הקרעים הקטנים בשרירים ובגידים (כפי שהומחשו בצילומים), לגוף יהיה קשה יותר להתרפא.

מהן דרכי הטיפול?

האיזון של המפרקים והחוליות, מכף רגל ועד ראש, על פי האוסטאופתיה והכירופרקטיקה וכן בעזרת סדרת טיפוליים ייחודיים. הטיפול מותאם אישית לכל מטופל, לאחר הבדיקה הגופנית ובהתאם להיסטוריה הרפואית ומצבו של החולה.

מדובר בשיטת טיפול ייחודית ששמה CRT (Cell Regeneration Therapy) שמקורה בגרמניה, המבוססת על מכשירים מיוחדים שהומצאו על ידי הפרופסור הגרמני יאנס סחלטבן מאוניברסיטת המבורג שבגרמניה. עבודת המכשירים מושתתת על רפואת תדרים של גלים אלקטרומגנטיים בעוצמה נמוכה, לשם חידוש התא - והאצת תהליכי החלמה. הקרנה של תדר ספציפי, המותאם לבעיה, בהחלט פותרת את מרפק הטניס ומרפק הגולף, לרבות ריפוי של הקרעים בשריר או בגיד של המרפק.

ישנו מכשיר גלי הלם שעובד על גלי קול אקוסטיים, שפעילותו משפרת את זרימת הדם - ובכך מעודדת תהליכי ריפוי. במקרים של הסתיידות העצם או הגיד, המכשיר יעיל מאוד בפירוק ההסתיידות, שעוברת דרך מחזור הדם ומופרשת מן הגוף. לעתים יש צורך בסדרת טיפולים - והמטופל מקבל תרגילים ייחודיים לביצוע בבית.

כמובן שלמרפק טניס או מרפק גולף מותאם תדר שונה - ובסופו של דבר, הטיפול גורם לאיחוי הקרעים באמה ולריפוי הדלקת , הנלווים לפציעות אלה. לא פעם, אנשים ממשיכים לסבול זמן רב מההשלכות של הפציעות הללו, כי הגוף לא התגבר על הקרעים הללו שנותרו ללא איחוי - וזהו יתרון של השימוש במכשירים.

טיפול כירופרקטי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול כירופרקטי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם המכשירים העיקריים בהם נעשה שימוש בשיטת ה-CRT?

ישנם שני מכשירים:

1. אורלון סי Auralon C - שבו הטיפול נעשה במרפאה.
2. סומאגן Somagen - מכשיר שהמטופל מקבל להמשך טיפול בבית - והוא מגיע עם כרטיס ספציפי, לכל בעיה ובעיה. המכשיר מתאים את התדר, בהתאם לכרטיס של אותה הבעיה. המכשיר בעל האלקטרודות מסוגל להחליף תדרים בהתאם. זו נוחות מקסימלית, מבחינת המטופל שיכול להמשיך את הטיפול בבית - זה לא דבר נפוץ ומובן מאליו.

האם יש סיכון לסיבוכים בבעיות אלה?

אם הבעיות מוזנחות למשך זמן רב, אז ייתכנו בהחלט סיבוכים.

האם יש סיכון בטיפול?

אין סיכון הטיפול הוא חיצוני ולא פולשני ובדרך כלל ללא כאבים עם הטבה מהירה.

הטיפולים הקונבנציונליים הם אצל האורתופד, שמתאים טיפול שמרני של זריקות סטרואידים או קורטיזון וטיפולי פיזיותרפיה - ואם זה לא עוזר, אז פונים לאפיק הכירורגי, שעדיף להימנע ממנו ככל שניתן.

לצערי, אני נתקל באנשים שמזניחים שנים את הטיפול בבעיה, או לא מטפלים נכון בבעיה. מאוד חשוב לדעת שאנשים שמפעילים את היד בצורה לא נכונה חייבים ללמוד להפעיל את כל הגוף בצורה נכונה - ואת זה אני מקפיד מאוד ללמד את המטופלים שלי.

לסיום, מספר טיפים שיסייעו במניעה של כאבים - ובעיות במרפקים.

1. רצוי לא להפעיל מאמץ כבד או אינטנסיבי מדי, המלווה בתנועות חדות ובעומס רב. חשוב להימנע מהרמה של משאות כבדים ולהימנע ממאמץ "בבת אחת" - אלא באופן הדרגתי.

2. חשוב מאוד למהר ולטפל בבעיה בתחילתה - ולא לחכות שהבעיה "תעבור מאליה", כי הבעיה רק מסתבכת - והליך הריפוי צפוי להיות קשה יותר. בהחלט אפשר לחסוך סבל ארוך ומיותר.

3. רצוי לשמור על איזון של הגוף, על ידי ביקור אחת לחצי שנה אצל כירופרקט, לטיפול מונע. אני עושה כירופרקטיקה עדינה בשיטה שמקורה בגרמניה.

אלי נחום מתמחה בכירופרקטיקה עדינה לאיזון מפרקים ושלד; בעל התמחות מקצועית מגרמניה בשיטת CRT ומנהל את המרכז הרפואי להתחדשות התא

סייעה בהכנת הכתבה: מארי רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום שחיקת סחוס, דורבן, טניס אלבו ותסמונת התעלה הקרפלית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום