נגעים באיבר המין: טיפול פוטו דינמי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות בגילאים מגוונים סובלות מנגעים באברי המין - הרפס, קונדילומה, מולוסקום קונטגיאוסום ווסטיבוליטיס. טיפול פוטו דינמי יעיל וממוקד מסייע להחלמה מוחלטת

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312902 (מספר מקשר)

ישנם מספר סוגי נגעים בעריה, המופיעים בשכיחות גבוהה אצל נשים בכל שכבות הגיל. במאמר זה נסקור את הנגעים האלה - ואת הדרכים לטיפול בהם.

מהם הנגעים השכיחים באיברי המין?

אחד הנגעים העקשניים במיוחד הוא ההרפס. הרפס וגינלי, הנגרם על ידי וירוס פוגע מאוד באיכות חייה של הסובלת ממנו - וגורם לכאבים, צריבה, גרד וכאב בעת מתן שתן ובעת קיום יחסי מין.

קונדילומה היא יבלת הנגרמת בשל וירוס הפפילומה וגורמת לגרד, אי נוחות וכאב.

מולוסקום קונטגיאוסום היא מחלת עור המתבטאת בהופעת נגעים הגורמים אי נוחות - והיא מועברת על ידי וירוס CMV.

ווסטיבוליטיס הוא מצב בו האשה סובלת מכאב כללי באזור העריה, שמתגבר מאד בעת קיום יחסי מין, לרוב על רקע זיהום, אך גם ללא כל גורם זיהומי.

הסיבות לנגעים באיבר המין. אילוסטרציה: שטארסטוק
הסיבות לנגעים באיבר המין. אילוסטרציה: שטארסטוק

מהם הטיפולים לנגעים אלה?

לכל המצבים הללו מוצעים טיפולים רבים ומגוונים - ובהם טיפול תרופתי, טיפול בלייזר או טיפול מקומי במשחות ותכשירים שונים. למרבה הצער, הטיפולים הללו, ברובם, אינם יעילים דיים, או שהם אינם מביאים להחלמה, או שההקלה היא רגעית וההחלמה מוגבלת בזמן, היות והמחלה מתחדשת בחלוף תקופה.

הבשורות הטובות הן שישנו טיפול שנמצא בשימוש של רופאי עור כבר שלושה עשורים והוא יעיל בטיפול במגוון של מחלות עור וגם נמצא מאד יעיל בטיפול בנגעים לא ממאירים באברי המין החיצוניים של האישה. זהו הטיפול פוטו דינמי.

מהו טיפול פוטו דינמי?

טיפול פוטו דינמי נקרא בראשי תיבות באנגלית PDT - ראשי תיבות של המילים PHOTO DYNAMIC THERAPY; ובתרגום לעברית - טיפול פוטו דינמי.

טיפול פוטו דינמי הוא טיפול באמצעות שילוב קרן אור ספציפית וחומר פעיל ,שמטפל בתאים הנגועים. כאשר משתמשים בטיפול פוטו דינמי לטיפול בנגעי עור, מורחים משחה המכילה חומר פעיל על האזור הנגוע בעור. לאחר כשעה, מקרינים קרן אור באורך גל מסוים על האזור שעליו נמרח התכשיר. קרן האור משפעלת את החומר שחודר אל תוך התאים הנגועים ומתחיל תהליך של הבראתם.

היתרון של הטיפול מובהק: החומר גורם לפגיעה בתאים החולים - ומתמקד רק בהם. על התאים הבריאים לא נמרח חומר; וגם אם כן, הם לא מושפעים ממנו. תאים בריאים אינם מגיבים לחומר ולאור - והם לא עוברים כל תהליך; וכך, למעשה, ישנו טיפול יעיל וממוקד, בטוח ומתוחכם.

נגעים באיבר המין - יש טיפול. אילוסטרציה: שטארסטוק
נגעים באיבר המין - יש טיפול. אילוסטרציה: שטארסטוק

מהם יתרונותיו של הטיפול הפוטו דינמי בהתמודדות עם נגעי עור באיברי המין החיצוניים של האשה?

ראשית, כאמור: היעילות; שנית, התחכום והיות הטיפול ממוקד בתאים הנגועים, ללא השפעה על תאים סמוכים בריאים; שלישית, הטיפול הוא נטול כאבים וללא תופעות לוואי; רביעית, הטיפול מבוצע במרפאה, ללא צורך באשפוז או בהרדמה וכן לא נדרשת תקופת החלמה.

הטיפול הפוטו דינמי מקל על התסמינים וגואל נשים מסבל מתמשך. אמנם הנגעים הללו אינם תמיד מסכני חיים, אבל הם בהחלט מטרידים, מציקים ופוגמים אנושות באיכות חייה של האישה.

העור באזור העריה איננו שונה מהעור בכל מקום אחר בגוף. הטיפול היעיל הזה, שמשמש לריפוי במצבים של מחלות עור - ואפילו טיפול בנגעים סרטניים מסוג מסוים, יעיל גם לטיפול בנגעים באיברי המין.

לסיכום, נגעים באיברי המין החיצוניים פוגעים בנשים רבות - וגורמים לתסמינים מגוונים: כאבים, צריבה,אי נוחות, גרד, צריבה בעת מתן שתן, כאבים בעת קיום יחסי מין ועוד. על פי רוב, נגעים אלה נגרמים על ידי פתוגנים ומזהמים שונים. רבים מהנגעים הללו עקשנים ומרבים לחזור, לאחר תקופת היעלמות.

טיפולים הנפוצים לנגעים לא ממאירים אלה נחשבים בלתי יעילים, בהתמודדות עם המחלות הללו, בטווח הארוך. הטיפול הפוטודינמי, ממגר את הנגעים ואף מונע הישנות של המחלה, ,ולכן חשוב להעלות את המודעות לקיומו ואת חשיבותו, בשל תרומתו הרבה ויעילותו המוכחת.


ד"ר אריה לידור הוא מומחה לגינקולוגיה ומנהל פורום גלולות ואמצעי מניעה באתר zap doctors

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום