שיקום הפה: דברים שכדאי לדעת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שתלים, שחזור שיניים והקניית מראה אסתטי ומחודש לחיוך: כל אלה שייכים להליך שיקום הפה. כיצד בוחרים את הרופא המטפל? מה חשוב לדעת לגבי השתלות השיניים? מדריך

טיפולי שיניים
077-5331022

מי עשוי להיות מטופל פוטנציאלי לשיקום הפה? נראה כי רבים מאתנו: כל מטופל שסובל מכאבי שיניים או סובל מרגישות באזור השיניים והחניכיים; מטופל שחסרות לו שיניים; מטופל שאינו מסוגל לשתות, לאכול או לדבר בצורה רגילה - כתוצאה מבעיה בשיניים או במבנה השיניים. קיצורו של דבר: כל מטופל שמרגיש שאיכות החיים שלו נפגעת כתוצאה ממצב השיניים וחלל הפה - מתאים לשיקום הפה.

מהו תהליך שיקום הפה?

שיקום הפה הוא תהליך של השלמת שיניים חסרות - שיקום על גבי שתלים, או שחזור שיניים שנפגעו כתוצאה מעששת או מכה או טראומה. הליך השיקום נעשה, בדרך כלל, בשלבים הבאים: 1. אבחון מצב הפה והשיניים; 2. ביצוע טיפולים עבור השיניים, לצד עקירות והשתלות, במידת הצורך; 3. השלמה על ידי כתרים, סתימות, תותבות, ציפויים אסתטיים, שחזור שיניים, שתלים, גשרים של כתרים ועוד.

האם שיקום הפה כולל גם טיפול אסתטי?

במקרה שבו מגיע מטופל שיש צורך לשלב אצלו טיפול אסתטי וכירורגי בחלל הפה, ההליך מתבצע בשלבים הבאים. ראשית, מאבחנים את הבעיות הכירורגיות - ובוחנים את מצב הפה והחניכיים (בדרך כלל, פעולה זו נעשית בבדיקה על ידי הרופא המטפל ובעזרת בחינת צילומי שיניים הכרחיים).

לאחר מכן, ועל פי הנחיות הרופא, מעניקים טיפול כירורגי - על פי תכנית הטיפולים שנקבעה על ידי הרופא המטפל - והוסכמה על ידי המטופל.

לאחר ההחלמה של השיניים והפה, מבצעים פעולת שיקום אסתטית, על מנת להעניק למטופל מראה אחיד, טבעי ואסתטי של השיניים - וכמובן: סגירה נכונה של מבנה השיניים. כל אלה נועדו להעלות את רמת החיים של המטופל, במיוחד בפעולות הדיבור, האכילה והשתייה.

כיצד בוחרים רופא מטפל - להליך שיקום הפה?

לפני שבוחרים רופא, יש לוודא היטב את תחום התמחותו - ואת הרקע הרפואי שלו. כמו כן, מומלץ לקבל חוות דעת ממכרים שביצעו במרפאתו טיפולי שיניים, או שמעו על מטופלים שביקרו אצלו או טופלו במרפאתו - וזאת על מנת להכיר את הרקע ואת שיטות הטיפולים שלו; וכמובן - את התוצאות.

בנוסף, מומלץ לגשת למידע ולהסברים מפורטים, על ידי אתר אינטרנט או דף פייסבוק של המרפאה - וליצור קשר, באמצעות טלפון או מייל עם המרפאה, על מנת לקבל התרשמות או מענה על כל שאלה מראש.

כמו כן, חשוב להרגיש תחושת ביטחון ואמון ברופא המטפל וכמובן נוחות ותקשורת טובה עמו - וזאת על מנת שכאשר המטופל מרגיש צורך להביע דעה או לשאול שאלה, בכל נושא הקשור לטיפול, הוא ירגיש בנוח לפנות לרופא המטפל - וכך לקבל את המענה, השירות והתוצאה הכי טובים.

מהם הסוגים האפשריים השונים של שיקום הפה? מהי הכוונה כאשר מדברים על "שיקום הפה"?

הליך שיקום הפה הינו הליך שיכול למעשה "להתפרש" כשני סוגים של הליכים שונים.

הראשון - שיקום פה משמר, הכולל סתימות, טיפולי שורש וניקוי אבנית - המתבצע על שיניים קיימות ואינו מצריך בשום אופן הרדמה כללית.

השני - לעומת זאת, שיקום הפה הפרוטטי - הוא שיקום על גבי שתלים או תותבות, היכול להתבצע בהרדמה מקומית וגם בהרדמה כללית. זהו שיקום הנעשה בהתאם להנחיות הרופא המטפל, בהתאם להיסטוריה הרפואית של המטופל ולחוות דעת מרופא המשפחה.

מהם יתרונותיו וחסרונותיו של הליך שיקום הפה ביום אחד?

מדובר על הליך די נפוץ בשנים האחרונות, בהתאם להתפתחות ולהתקדמות בתחום הטכנולוגיה ורפואת השיניים. יתרונות ההליך נעוצים בכך שהוא מתבצע בתור אחד, ולאחר מכן תהליך החלמה חד פעמי.

כך, המטופל נמנע מראש מלהגיע למספר תורים בתוכנית הטיפולים; וכן נחסכים ממנו הפחד והחרדה, לפני כל התערבות טיפולית בשיניים.

עם זאת, חשוב לציין כי לא כל תוכנית טיפולים יכולה להתבצע ביום אחד - ויש לקחת בחשבון כי רק לאחר חוות הדעת של הרופא הכירורג והמשקם, ניתן יהיה להבין אם אכן יש אפשרות לבצע שיקום מהיר וחד פעמי.

חסרונות ההליך טמונים בכך שמדובר בהחלמה ממושכת ובכאבים חזקים יותר, יחסית להליך של פריסת תוכנית הטיפולים למשך מספר פגישות. עם זאת, כמובן שעניין זה משתנה בין מטופל למטופל.

מתי מטופל נזקק לשתלים?

מטופל נזקק לשתלים במצב שבו יש מחסור בשן (שיניים בקשת הפה - למעט שיני בינה), או במצב שבו לא ניתן להציל שן. כמו כן, שיניים עם נגע יעברו עקירה והשתלה; וכן שיקום על גבי שתלים, הכולל מבנה על גבי שתל וכתר על גבי שתל - אשר יעניקו לשן החדשה מראה טבעי ואחיד.

כיצד בוחרים שתלים?

סוג השתל נבחר על ידי הרופא המטפל, לאחר בחינת צילומי סי.טי של השיניים ומדידת העצם והסינוסים. סוג השתלים צריך להתאים למבנה העצם ולאזור שבו מתבצעת ההשתלה, על מנת להבטיח את עמידות השתל ולהחזיק בו את גודל הכתר הרצוי.

שיקום הפה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
שיקום הפה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה נדרש לבצע לפני השתלת שיניים?

יש לבצע בדיקה ראשונית אצל הרופא המטפל, הכוללת בדיקה מקיפה של חלל הפה והשיניים; וכן בדיקה של מצב החניכיים. כאשר נמצא ליקוי בבריאות החניכיים, הרופא יפנה לייעוץ ולטיפול על יד פריודונט - מומחה חניכיים.

במסגרת הבדיקות המקדימות, יש לבצע צילומי סי.טי שמדגימים את חלל הפה במלואו, עם השיניים הקיימות והחסרות, מצב העצם ואורכה, מצב החניכיים, מיקום העצבים, מצב הסינוסים והשורשים ומבנה סגירת השיניים.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים להליך ההשתלה?

לפני ביצוע השתלה, על המטופל להכין את עצמו לקראת הכאבים הנלווים לטיפול - וכן לדעת כי לאחר הפעולה, הוא יצטרך להקפיד על נטילת אנטיביוטיקה ושמירה על היגיינת חלל הפה.

ד"ר ע. קדמאני הוא מומחה לשיקום הפה ולשתלים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום