COPD: יום ללא עישון

(0)
לדרג

כתבה ליום המודעות: לפי ההערכות, תוך כ-5 שנים, COPD, "מחלת המעשנים", תהיה גורם המוות השלישי בעולם. כיצד מאבחנים? כיצד מטפלים? ומדוע חשוב להפסיק לעשן?

מאת: ד"ר דניאל בן דיין

יש סיכוי גבוה כי אתם מכירים מישהו עם COPD, גם אם אינכם מכירים את המחלה עצמה. COPD היא מחלה חסימתית של דרכי הנשימה, שנקראת לא פעם גם "מחלת המעשנים". סובלים ממנה 5%-7% מהאוכלוסייה מעל גיל 40 - כ-80% מהם מעשנים או מעשנים לשעבר (המחלה נובעת בעיקר מעישון וחשיפה תעסוקתית לזיהום אויר).

על פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, תהיה COPD גורם התמותה השלישי בעולם עד שנת 2020. למרות זאת, המחלה איננה מוכרת מספיק, או משויכת בטעות למחלות נשימה אחרות, בעלות סימפטומים דומים.

מהם הסימפטומים של COPD?

המחלה גורמת לנזק ברקמת הריאה ובסמפונות - וחולי ה-COPD מתארים לא פעם את הקושי הנשימתי שלהם, הסימפטום הבולט של המחלה, כאילו הם "נושמים מקשית". לנשום, הפעולה הבסיסית שמחברת את כולנו לחיים, הופכת לקושי יומיומי - לצד תסמינים מטרידים נוספים כמו שיעול, הצטברות ליחה מרובה וחרחורים.

הקושי לנשום, בעיקר נשיפת אוויר החוצה, מקשה על החולים בפעולות היומיום, לעיתים גם בפעולות הפשוטות ביותר: עליה במדרגות, נשיאת קניות מהסופר, נעילת נעליים ואפילו במהלך השינה. גם בשינויי מזג אוויר קיצוניים, כגון אובך כבד, החולים עלולים ללקות בקוצר נשימה משמעותי.

COPD חסמת ריאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
COPD חסמת ריאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם המחלה בת ריפוי?

COPD היא מחלה פרוגרסיבית שמתדרדרת במהירות, לאחר זיהום נשימתי או חשיפה לזיהום סביבתי. המחלה אינה בת ריפוי, אך היא בהחלט בת טיפול, היכול לבלום את התפתחות המחלה - ולשפר את הסימפטומים מהם סובלים המטופלים.

איך ניתן לאבחן את המחלה?

ראוי להדגיש את החשיבות של אבחון מוקדם ואבחון נכון.

1. אבחון מוקדם: כמו במחלות רבות אחרות, יש חשיבות גדולה לאבחון בשלב מוקדם. טיפול נכון ושינויים באורח החיים, כבר בשלבים ראשוניים של המחלה, יכול לעצור את התפתחותה ולשפר את איכות החיים. אם אתם מעשנים בעבר או בהווה, מעל גיל 40, שחווים אחד או יותר מהתסמינים (שיעול, ליחה מרובה, קוצר נשימה) - חשוב לפנות לרופא המשפחה ולבקש להיבדק.

2. אבחון נכון: הקושי באבחון מוקדם אינו נובע רק ממודעות נמוכה למחלה, אלא גם מפני שלא מאבחנים את המחלה נכון. הבדיקה האבחנתית למחלה נעשית באמצעות בדיקה פשוטה ביותר שנקראת ספירומטריה. במסגרת הבדיקה, המטופל צריך לשאוף מלוא נפח ריאתי - ומיד לנשוף אותו בחוזקה ובמהירות לפיית מכשיר הבדיקה, תוך שש שניות - עד התרוקנות הריאות. פיענוח התוצאות ע"י מומחה ריאות ייתן הערכה תפקודית של מצב הריאות.

מה הטיפול המומלץ?

להפסיק לעשן: בראש ובראשונה, הפסקת עישון מונעת את התפרצות המחלה. חשוב לציין שהפסקת עישון משפיעה בכל שלבי המחלה - בבלימת התדרדרות והפחתת החמרה נשימתית.

מניעת זיהומים ע"י חיסון שנתי נגד שפעת וחיסון נגד דלקת ריאות.

פעילות גופנית ושיקום ריאתי: מומלץ לכל חולה הסובל מCOPD-. לכאורה, נשמע שיש סתירה: להמליץ לחולי COPD, המתקשים לנשום, לבצע פעילות גופנית?! אם כן, מחקרים רבים הראו ששיקום ריאתי משפר בצורה משמעותית את הסימפטומים מהם סובל המטופל, את היכולת התפקודית שלו, באמצעות חיזוק שרירים, מפחית בצורה משמעותית את מספר התלקחויות המחלה, את מספר האשפוזים; ובסופו של דבר, מפחית את אירועי התמותה.

טיפול נכון: חולי ה-COPD מדורגים לרמות שונות של חומרת המחלה, מן הקל אל הכבד. קביעת חומרת המחלה מבוססת על תוצאות של הספירומטריה, חומרת הסימפטומים (ישנם חולים עם סימפטומים קלים, לעומת כאלה אשר התסמינים מופיעים אצלם לאורך כל שעות היממה, גם בשעות הפעילות של היום וגם בזמן השינה) ומספרי החמרות נשימתיות חריפות בשנה.

יש חשיבות לקביעת הטיפול התרופתי על ידי מומחה ריאות, שמתאים את הטיפול לדרגת חומרת המחלה. ישנם מגוון טיפולים, הכוללים מרחיבי סמפונות, הניתנים במשאפים, חלקם יעילים לאורך 24 שעות. לפעמים יש צורך בתוספת סטרואידים במשאפים - ובמקרים מורכבים ומתקדמים יותר, יש צורך בחמצן או בהנשמה לא פולשנית.

COPD חסמת ריאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
COPD חסמת ריאה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

COPD היא מחלה עם "עליות וירידות" - וכמו הרבה מחלות כרוניות אחרות, מצבה משתנה לאורך הזמן - והיא מתבטאת באופן שונה, מאדם לאדם. חשוב לשוחח עם הרופא על שינויים במצב הנשימתי, על הופעת תסמינים חדשים, על שעות התסמינים: שעות הבוקר המוקדמות, לאורך היום - וכן בלילה. כל אלה יכולים להשפיע על החלטת המומחה, בנוגע להוספה או שינוי תרופתי, שיקלו על התסמינים ויבלמו את התקדמות המחלה.

ד"ר דניאל בן דיין, מומחית לרפואה פנימית וריאות מבוגרים בי"ח שמואל הרופא והאיגוד הישראלי לרפואת ריאות.

בואו לדבר על זה בפורום COPD - חסמת הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום