סלולרי: מסרטן או לא?

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי חדש מזהיר כי השימוש בסלולרי מסרטן, מנגד מחקר אוסטרלי קבע כי העלייה שנצפתה בתחלואה מיוחסת בעיקר לשיפור ביכולות האבחון

מאת: ד"ר עמית עקירוב ויאנה גימפלביץ'

נדמה כי הדיון על הקרינה הסלולרית לא קרוב להסתיים; מחקר חדש שנערך ביוזמת התוכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP), גוף מחקר מטעם משרד הבריאות האמריקאי, מצא לאחרונה קשר בין הקרינה בטלפונים סלולריים לבין סרטן.

המחקר של התוכנית נערך בחולדות במשך שנתיים, והוכיח כי בעלי חיים שנחשפו לקרינה סלולרית פיתחו גידולים סרטניים. יותר מכך, ככל שהחשיפה עלתה, כך עלתה התחלואה. כמו כן אופי הגידולים, בלב ובמוח, היה ייחודי, ולא אפיין אף אחד מבעלי החיים בקבוצת הביקורת. "בהתחשב בתפוצה הרחבה של התקשורת הסלולרית", כתבו החוקרים, "גם עלייה קטנה בתחלואה כתוצאה מהחשיפה לקרינה עשויה להיות בעלת השלכות רחבות על בריאות הציבור".

אם יתקבלו תוצאות אלו מעבר לכל ספק, ארגוני הבריאות עשויים להחמיר את הסיווג של קרינת גלי הרדיו של המכשירים הניידים, שכיום נחשבת כ"עלולה לסרטן" ל"מסרטנת".

"אין קשר בין השימוש בסלולרי לסרטן"

מעניין לציין שרק בתחילת החודש פורסם מחקר שמסקנותיו היו שונות בתכלית. מדובר במאמר רטרוספקטיבי, כלומר בחינה לאחור, שנערך כמו במקרים אלו - בקרב אנשים. במאמר שפורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, כי אין קשר בין שימוש במכשירי טלפון סלולאריים לגידולים מוחיים. עם זאת, אין ספק כי זוהי לא המילה האחרונה בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מאוסטרליה כי היקף השימוש במכשירים סלולאריים עלה במהירות מ-1987, כאשר ב-2014 היקף המשתמשים במכשירים אלו באוסטרליה עמד על 94% מהאוכלוסיה. במסגרת המחקר נבחנו נתוני המרשם ארצי של מחלות ממאירות מול נתוני השימוש במכשירי טלפון סלולאריים בין השנים 1987-2012.

מהנתונים עולה כי שיעורי גידולים מוחיים עלו מעט בגברים, אך נותרו יציבים במהלך שלושים שנים בנשים, והיו גבוהים יותר בגברים, בהשוואה לנשים. בסך הכל 19,858 גברים ו-14,222 נשים מאוסטרליה אובחנו עם גידולים מוחיים בין 1982-2012.

עלייה משמעותית בגידולים מוחיים תועדה רק בבני 70 שנים ומעלה (בשני המינים), אך העלייה בהיארעות בקבוצת גיל זו החלה ב-1982, עוד לפני השימוש במכשירי טלפון ניידים.

המגמה היציבה יחסית בשכיחות גידולים מוחיים באוסטרליה בין 1982-2012 בכל קבוצות הגיל, למעט אלו מעל גיל 70, בהשוואה לעלייה בשיעורים הצפויים לפי המודלים הסטטיסטיים בהם השתמשו החוקרים, מרמזת כי העלייה שתוארה בשכיחות גידולים מוחיים בקבוצת הגיל המבוגר ככל הנראה אינה קשורה לשימוש במכשירי הטלפון הניידים. במקום זאת, כותבים החוקרים, כי להערכתם העלייה שזוהתה במקרי גידולים מוחיים באוסטרליה קשורה לשיפור אמצעי אבחון שפותחו במהלך השנים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש וצוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום