קנאביס רפואי על אף תופעות הלוואי

(3)
לדרג

שיפור משמעותי בכאב ובתפקוד חולים המטופלים בקנאביס. רק 10% בחרו להפסיק את הטיפול עקב תופעות הלוואי: יובש בפה ורעב. 44% דיווחו על מצב רוח מרומם

מאת: מערכת zap doctors

שיפור משמעותי בכאב ובתפקוד חולים המטופלים בקנאביס רפואי בישראל, על אף תופעות הלוואי הנלוות לטיפול זה. כך על פי ממצאיו הראשוניים של מחקר חדש שבחן מאפיינים ויעילות של השימוש בקנאביס הרפואי בשנתיים האחרונות הן בקרב חולים שאינם חולים בסרטן והן בקרב חולי סרטן, המקבלים את הטיפול. ממצאי הביניים של המחקר הוצגו השבוע בכנס הבינלאומי למדיניות בריאות של המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות. ממצאי הביניים הנוגעים למטופלים בקנאביס חולי הסרטן טרם פורסמו.

על פי ממצאי המחקר בחולים שאינם חולי סרטן: רובם המוחלט (99.6%) קיבלו את המרשם לקנאביס לאחר שניסו טיפולים תרופתיים אחרים. רובם (80.2%) עברו לקנאביס הרפואי בגלל חוסר יעילות של הטיפול הקודם לפניו. ויותר ממחציתם (55.8%) עברו לקנאביס רפואי בגלל תופעות לוואי של טיפול קודם.

רק מעטים בחרו לוותר על הטיפול

רק כ-10% מהמרואיינים דיווחו בראיון הראשון שהפסיקו את הטיפול בקנאביס רפואי בשל חוסר אפקטיביות של הטיפול ותופעות לוואי הכרוכות בו.

יותר מ-77% דיווחו על תופעות לוואי של הטיפול בקנאביס: יותר ממחציתם (60%) דיווחו על יובש בפה ועל תחושת רעב ו-44% דיווחו על מצב רוח מרומם. תופעות לוואי נוספות שרווחות בקרב כרבע מהמטופלים הן ישנוניות, אדמומיות בעיניים וטשטוש.

יותר ממחציתם קיבלו את המרשם מרופא כאב או מאורתופד. רובם המוחלט נוטלים את הקנאביס על פי ההוראות שקיבלו מהחברה המספקת להם אותו: 74% נוטלים את הקנאביס באמצעות עישון, וכ- 20% באמצעות טיפות שמן.

לדברי מוביל המחקר פרופ' פסח שוורצמן, מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, למרות שתהליך הסדרת השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים החל בישראל לפני כעשור, אין כיום מידע על המשתמשים עצמם. מחקר זה, העוקב באופן פרוספקטיבי במשך שנתיים אחר משתמשים חדשים בקנאביס רפואי, בוחן פרמטרים שונים ובהם: אפיון סוציו-דמוגרפי, פרופיל המחלה, ההתוויה של הטיפול בקנאביס, מינונים, טיפולים שניתנו לחולה לפני מתן הקנאביס, בטיחות הטיפול, תופעות לוואי, הענות לטיפול, יעילות הטיפול, השימוש של החולה בשירותי בריאות במהלך השנה שקדמה להתחלת הטיפול בקנאביס ובמהלך השנה לאחר התחלת הטיפול.

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום