קרוהן: משברים מחריפים המחלה

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מצא כי משבר כלכלי או משפחתי, כפיטורין או כגירושין, מחריף את תסמיני מחלת הקרוהן ובמיוחד בקרב גברים. תמיכה משפחתית וחברית חיונית לחולים אלו

מאת: מערכת zap doctors

מצב כלכלי גרוע משפיע לרעה על גברים חולי קרוהן, יותר מאשר על נשים החולות במחלה. כך עולה ממצאי מחקר חדש, שבדק מהי ההשפעה של משתנים כלכליים, חברתיים ומשפחתיים על מצבם הפיזי והנפשי של חולי הקרוהן. על פי המחקר מצבים אלו עלולים לגרום להחרפת המחלה ותסמיניה.

המחקר, ראשון מסוגו בישראל, בוצע על ידי צוות חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון, בהם: פרופ' שמואל אודס, פרופ' ורד סלונים-נבו, פרופ' אורלי שריד, ד"ר דורון שוורץ, פרופ' דן גרינברג, פרופ' מיכאל פריגר ואחרים בקרב כ-600 חולי קרוהן ברחבי הארץ.

רוב המשתתפים במחקר היו בסוף שנות ה-30 לחייהם, ובעלי 12 שנות לימוד ומעלה.

מצב כלכלי גרוע מחריף את תסמיני המחלה

נמצא קשר בין מצב כלכלי למצב הרפואי של החולים: ככל שהמצב הכלכלי גרוע יותר, כן מוחרפים תסמיני המחלה של חולי הקרוהן. בנוסף, השפעת המצב הכלכלי על גברים חולי קרוהן, גדולה הרבה יותר מאשר על נשים חולות קרוהן.

בחברה המערבית הצלחה כלכלית נתפסת כסמן לגבריות מוצלחת. ייתכן שגברים שאינם מצליחים כלכלית, תופסים עצמם כפחות מוצלחים, ועלולים להזניח בד בבד את הטיפול במחלתם, ובכך לגרום להחרפת תסמיני המחלה.

גם אירועי חיים שליליים דוגמת גירושין, פיטורין או מוות במשפחה קשורים באופן משמעותי להחרפה במצב המחלה, לריבוי קשיים נפשיים כמו חרדה ודיכאון, לאיכות חיים ירודה, ולפגיעה ביכולת לעבוד.

סביבה תומכת מובילה לשיפור בתסמיני המחלה

יחסים במשפחה - היכולת להידבר, להיתמך רגשית על-ידי בני המשפחה, והיכולת לנהל קונפליקטים, נמצאו גם הם כקשורים למצבם של החולים: ככל שדפוסי הקשר טובים יותר, כך מצבם הרפואי והנפשי של החולים טוב יותר. בהתאם לכך, גם יחסים עם חברים - נמצאו קשורים למצבם הרפואי והנפשי של החולים: ככל שהחולים חווים תמיכה חברתית גבוהה יותר, מצבם הרפואי והנפשי משתפר.

משברים מחריפים את תסמיני המחלה (אילוסטרציה shutterstock)
משברים מחריפים את תסמיני המחלה (אילוסטרציה shutterstock)

נשים לעומת גברים : גם בקרב נשים וגם בקרב גברים חולי קרוהן, נמצא כי דרכי התמודדות, לרבות קבלת תמיכה רגשית מאחרים, שימוש בהומור וראיית המחלה בפרספקטיבה רחבה, משפרים את איכות החיים. התמיכה הרגשית משפיעה יותר על שביעות הרצון ועל איכות החיים.

פרופ' שמואל אודס, בעבר, מנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות בבית החולים סורוקה: "לממצאי המחקר השלכות טיפוליות חשובות על מחלת הקרוהן. הממצאים מעידים, כי לצד הטיפול התרופתי במחלה, חשוב לתת תשומת לב גם לרקע הכלכלי, המשפחתי והחברתי של החולה. שני המשאבים, משפחה וחברים, עשויים לסייע בהתמודדות טובה יותר עם מחלת הקרוהן. הגישה העכשווית בהתמודדות עם המחלה, מציבה את המטופל במרכז וקוראת לחולה להיות שותף פעיל בניהול המחלה ובהחלטות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות".

קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות חשוכות מרפא (Inflammatory Bowel Diseases), התוקפות את מערכת העיכול ומתבטאות, בין היתר, בכאבי בטן קשים, בשלשולים בלתי פוסקים ובירידה במשקל ופוגעת בגדילת ילדים. כאשר מתרחשות התלקחויות דלקתיות, יש צורך פעמים רבות באשפוזים וניתוחים. כל אלה מביאים לקשיים בתפקוד ופגיעה באיכות החיים.

עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן וקוליטיס כיבית: "קרוהן וקוליטיס הן מחלות כרוניות בעלות השפעה מרחיקת לכת על חיי החולים. אמנם, אפשרויות הטיפול המוענקות כיום, מאפשרות לחולים לחיות חיים טובים יותר, אבל, עדיין קיים הצורך של החולים להסתייע בשירותי תמיכה וליווי. סל השירותים של העמותה מציב את הצרכים של המטופל במרכז, ומאפשר תמיכה לחולים במצב פיזי ונפשי ירוד ומיצוי הזכויות המגיעות להם. העמותה משיקה שירות חדש של פסיכולוגית רפואית למטרות יעוץ והכוונה, ומציעה מגוון שירותים נוספים, כגון: יועצת ביטוח לאומי, מענק לחולים במצב של עוני, יעוץ משפטי ללא עלות וקו חם לפניות חולים."

"יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס" (World IBD Day), מצוין במהלך חודש מאי מדי שנה, במטרה להעלות את רמת המודעות בקרב הקהל הרחב ולעודד חולים להסתייע בשירותי העמותה. במהלך חודש מאי ייערכו בישראל פעילויות הסברה ואירועי תמיכה בחולים.

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן וקוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום