חכמים בשמש, אבל לא כשמעונן

(0)
לדרג

סקר ענק שנערך באתרי נופש בארה"ב מגלה שאנשים נוטים לוותר על הגנה ראויה מהשמש שלא מרגישים כשחם מספיק או כשיש עננות גבוהה. לאלו אין קשר לקרינה

מאת: מערכת zap doctors

חכמים בשמש, לא כשמעונן. חוקרים מאונ' סן דייגו בקליפורניה ביקשו לבדוק את הקשר בין התנהגות בשמש באתרי נופש שונים ברחבי ארה"ב וקנדה לגורמים סביבתיים. הם גילו שאנשים נוטים לוותר על הגנה בשמש כשלא מרגישים שחם, אף שאין קשר למידת הקרינה שנחשפים אליה.

החוקרים ערכו ראיונות ותצפיות בקרב כ-7,900 נבדקים - נופשים בגילאי 18 ומעלה, ביותר מ-40 אתרי נופש ברחבי ארצות הברית וקנדה, במהלך השנים 2012-2013. הראיונות והתצפיות התקיימו באזורים שונים של אתרי הנופש, כגון: בריכות שחייה, חופי-ים, משטחי גולף, אזורי אכילה וכדומה.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "Environmental Research" ענו כ-3,530 נופשים על השאלות בנושא שימוש במסנני קרינה, כוויות מהשמש במהלך החופשה הנוכחית והשנה האחרונה, ודיווח על שעת השהייה בחוץ באותו היום. מיד בתום הריאיון, נערכה תצפית על הנופשים: האם נעשה שימוש בכובע, בביגוד ארוך וכד'. הראיונות והתצפיות נערכו בין השעות 12:00 ל-14:00.

יתר הנופשים השתתפו רק בתצפיות, במהלך שעות היום מ-10:00 בבוקר עד 16:00, ותועד האופן שבו הם הגנו על עצמם מפני קרינת השמש - חבישת כובע, שימוש במשקפי שמש, ביגוד ארוך, וזמן שהייה בצל.

כמו כן, החוקרים תיעדו נתונים סביבתיים לגבי קרינת UV, טמפרטורה ועננות מתחנות מזג אוויר והשירותים המטאורולוגיים, בימים ובמקומות בהם נערכו התצפיות והראיונות.

הנתונים השונים שוקללו ומתוכם עולה כי ברוב המקרים, הנופשים הקפידו להגן על עצמם מפני השמש, ככל שמעלות החום היו גבוהות יותר. לעומת זאת, במקרים של מזג אוויר מעונן ובאתרי נופש קרים יותר, השוכנים גבוה מעל פני הים רוב הנופשים הקפידו פחות על הגנה מפני קרינת השמש.

החוקרים מסבירים כי ברוב המקרים, התנהגות הנופשים הושפעה מרמת העננות בשמים וממידות החום שלא היו קשורים כלל לרמות קרינת ה-UV: עננות גבוהה בשמים אינה חוסמת קרינת UV ובאזורים גבוהים מעל פני הים, הטמפרטורות אמנם נמוכות יותר, אך דווקא הקרינה גבוהה יותר, ולכן גם באזורים אלו החשיפה לשמש מסוכנת ונדרשת הגנה מתאימה.

לדברי החוקרים, מחקר זה מצביע על הצורך להעלות את המודעות של האוכלוסיה למשתנים הסביבתיים שאינם קשורים לרמות קרינת UV, כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר כיצד להיות "חכמים בשמש" ובכך לסייע להפחית הסיכון לסרטן העור (מלנומה).

בשבוע הבא, 23 במאי עד 29 למאי, ייערך שבוע העור של האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף קופות החולים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום