WHO: הנקה - אין, תמ"ל - אאוט

(0)
לדרג

ארגון הבריאות העולמי במאמץ להגדיל את שיעור ההנקה בעולם, מנחה להדק הפיקוח על שיווק תחליפי החלב: "תינוקות מפספסים את יתרונות ההנקה בגלל מידע מוטה"

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

יש להדק את הפיקוח על מכירת תחליפי חלב לתינוקות, כך מורה דו"ח מיוחד של ארגון הבריאות העולמי, שהתפרסם אתמול (ב'). בניגוד להמלצות הארגון, שניים מתוך שלושה תינוקות ברחבי העולם לא ניזונים בלעדית מחלב אם בחצי השנה הראשונה לחייהם, נתון שלא השתנה בעשרים השנים האחרונות. בארגון תולים את האשמה בין היתר במאמצי קידום תחליפי החלב על ידי החברות המסחריות.

על פי הדו"ח, שלו שותפים גם יוניצ"ף וארגון הפעולה למזון תינוקות (IBFAN), 135 מדינות מתוך 194 מפקחות באופן זה אחר על שיווק תחליפי החלב, בהתאם לקוד האתי הבינלאומי לקידום תחליפי החלב שניסח ארגון הבריאות העולמי. הדו"ח משווה בין הצעדים שננקטו עד כה במדינות השונות, וקורא למדינות העולם לאכוף את הקוד, בין היתר לאסור פרסומות של תחליפים, דוגמיות או מתן מוצרים חינם לעובדי ענף הבריאות. הקוד אוסר פרסום של תמונות המציגות את התחליף באור מחמיא, ודורש תווית ברורה על גבי המוצר, המציינת את היתרונות שבהנקה והסיכון שבאי הנקה.

לפי הדו"ח רק ל-39 מדינות חקיקה מסודרת שמבטיחה יישום מלא של ההנחיות. ישראל עיגנה רק מעט מהתקנות באמצעות חקיקה. רק ל-6% מהמדינות המערביות חקיקה מסודרת. בארה"ב, אוסטרליה וניו זילנד אין צעדים משפטיים כלל. מנגד ב-36% מהמדינות בדרום אסיה חקיקה החופפת באופן מלא את הנחיות הקוד האתי, וכך גם בכ-30% מהמדינות באפריקה ובמזרח התיכון.

"החלב שלך לא מספיק מזין"

"במקומות רבים בעולם אמהות מקבלות ממידע מוטה בגלל פרסומות וטענות לא מבוססות ליתרונות בריאותיים של התחליפים. כל אלו עלולים לפגוע בביטחון של האמהות להניק, וכתוצאה מכך יותר מדי ילדים מפספסים את היתרונות של ההנקה", אמר ד"ר פרנצ'סקו ברנקה, מנהל מחלקת תזונה לבריאות והתפתחות בארגון הבריאות העולמי.

כאמור, ארגון הבריאות העולמי ויונצ"ף ממליצים כי תינוקות יוזנו בלעדית בחלב אם עד גיל 6 חודשים, לאחר מכן ועד גיל שנתיים מומלץ להמשיך להניק במקביל לשילוב מזונות חדשים בעלי ערך תזונתי גבוה ובטיחותיים לתינוקות. מטרת הארגון היא להגדיל את שיעור ההנקה הבלעדית לפחות ב-50% עד 2025. לחלב אם יתרונות רבים, החל מהקטנת הסיכוי להשמנה וסוכרת בבגרות וכלה בתוצאות טובות יותר במבחני אינטלגנציה. במדינות המתפתחות להנקה ערך מיוחד, תרומה משמעותית לבריאות והישרדות תינוקות באזורים אלו. להנקה יש ערך גם לאמהות: מניקות לשעבר בסיכון נמוך יותר לחלות בסרטן השד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפרסום כי "מדובר בטיוטה שנמצאת בדיון. משרד הבריאות ממליץ בכל מקרה על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. משרד הבריאות ישתתף בדיון שייערך באסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום