פמפיגוס: פוצחה התעלומה

(37)
לדרג

מדענים ישראלים הצליחו לחשוף את הבסיס הגנטי למחלת העור, שנחשבת לנדירה אך מסכנת חיים. מומחה: מדובר בגילוי שיש לו השלכות למחלות אוטואימוניות נוספות

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שבוצע במשך עשור במחלקת עור של המרכז הרפואי איכילוב חושף את הבסיס הגנטי של מחלת העור הנדירה פמפיגוס, הנפוצה בקרב יהודים. המחקר פורסם היום (א') בכתב העת היוקרתי PLoS Genetics.

זה מספר שנים ידוע שהנטייה לפתח את המחלה מוכתבת גנטית, אך הסיבה לכך נותרה עד היום בגדר תעלומה. לאחרונה הצליחה קבוצת חוקרים מבית חולים איכילוב ומאוניברסיטת ת"א בראשותו של פרופ' אלי שפרכר, לפצח את המנגנון. דן וודו, סטודנט לתואר שלישי במעבדת המחקר של מחלקת העור באיכילוב מסביר: "במחקרנו זה, חשפנו את אחד המרכיבים החשובים המסבירים את הנטייה של חולים ממוצא יהודי לפתח את מחלת הפמפיגוס. מצאנו כי חלק גדול מחולים אלה נושאים פגם גנטי אשר מביא לביטוי יתר של חלבון בשם ST18. הדבר המעניין הוא שביטוי יתר זה נצפה בעור ולא במערכת החיסון. הראנו שכתוצאה מכך, מופעלים תהליכי דלקת המביאים לאי יציבות רקמת העור". החוקרים אף הצליחו לשחזר את השפעתו המזיקה של ביטוי יתר של ST18 בתנאי מעבדה.

פמפיגוס היא מחלה נדירה, אך מסכנת חיים, אשר לרוב מופיעה בעשור השישי לחיים, ונובעת מייצור נוגדנים כנגד מרכיבים בעור האחראים להצמדה הבין תאית. כתוצאה מכך, נוצרות שלפוחיות דמויות כוויות בעור ולעיתים ברירית הפה. ללא טיפול, ברוב המקרים המחלה מסתיימת במוות. הטיפולים הקיימים כיום ברובם מיועדים לדיכוי פעילות מערכת החיסון וכתוצאה מכך חושפים את המטופלים לתופעות לוואי מרובות כגון זיהומים קשים.

האתגר הבא: תרופה למחלה

מדובר במחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה מערכת החיסון תוקפת את הרקמות הבריאות של החולה, במקום להפנות את פעילותה כנגד גורמים זרים. פרופ' שפרכר, מוסיף: "חשיבות התגלית חורגת בהרבה את גבולות מחלת הפמפיגוס. באופן כללי, התמקד חקר מחלות אוטואימוניות, ופמפיגוס ביניהן, בנסיון להבין את התפקוד הלא תקין של מערכת החיסון. עיקר המאמץ בפיתוח תרופות חדשות למחלות אלו גם הוא הושקע בגישות שונות לדיכוי מערכת החיסון, על כל ההשלכות המוכרות של אסטרטגיה זו. במחקרנו, אנו מראים כי לתפקוד לא תקין של העור ולא רק של מערכת החיסון, חלק חשוב בשרשרת האירועים המביאה להתפתחות מחלת הפמפיגוס, ומכאן התקווה כי ייתכן שאסטרטגיות טיפוליות המכוונות כנגד העור ולא מערכת החיסון, תימצאנה כמועילות במחלה".

לדברי ד"ר עופר שריג, מנהל המעבדת המחקר במחלקת עור, "כעת האתגר האמתי הוא לנסות ולתרגם את הממצאים החדשים שלנו לכדי תרופה אשר תנטרל את השפעתו המזיקה של החלבון הפגום אצל החולים במחלה. הדרך ארוכה ,אך יש בה הרבה תקווה לחולים שלנו".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום