דיכאון אחרי לידה: לא מטופלות

(0)
לדרג

אף ש-1 מתוך 5 נשים תסבול במהלך חייה מדיכאון בהריון או אחרי לידה, בישראל אין תוכנית מסודרת לטיפול או למניעה וגם לא חדרי אשפוז ייעודיים ליולדות

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

אחת מתוך חמש נשים בישראל סובלת מדיכאון שלאחר הלידה, אך למרות שכיחותו, לעתים קרובות התופעה אינה מזוהה בזמן ואינה מטופלת, ולעתים משפיעה באופן טראגי על האם וגם על הילד. אתמול (רביעי) צוין לראשונה יום בריאות הנפש הבינלאומי לאמהות.

נשים בכל גיל ומצב סוציו אקונומי עלולות לפתח תסמינים של דיכאון לאחר לידה. הסימפטומים יכולים להופיע בכל זמן במהלך ההריון, ועד ל-12 חודשים לאחר הלידה. לפי מחקר חדש שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן גוריון, בהשתתפותן של יותר מאלף נשים, ישנן דרכי טיפול אפקטיביות שיכולות לעזור לנשים להירפא.

"נשים יודעות במדויק מה הן אוהבות ולא אוהבות, וכיצד הן רוצות להיות מטופלות. המחקר החדש מציג תוכנית לדרכי התמודדות עם התופעה ברמה הארצית", מסבירה פרופ' ג'ולי צוויקל, מייסדת המרכז לחקר וקידום בריאות האישה באוניברסיטת בן-גוריון. "אנו קוראים למערכת הבריאות ליישם תוכנית לאומית להתמודדות עם מחלה זו, המשפיעה על מספר רב של נשים בישראל ובעולם בכלל".

"בעבר, אחיות טיפת חלב נהגו לערוך ביקור ביתי בחודש הראשון לאחר לידה אצל כל אמא חדשה, כיוון שזהו כלי עזר פסיכולוגי ומעשי חשוב מאוד באמצעותו אחיות ביצעו הערכה והדריכו את האם, אך כיום כלי זה נשחק וביקורים אלה אינם מתקיימים יותר".

דרושה: תוכנית לאומית

הסטטיסטיקה מראה כי אחת עד שתיים מתוך אלף לידות, תגרום לפסיכוזה שלאחר הלידה, אשר דורשת טיפול פסיכיאטרי ואישפוז, אך בישראל לא קיימות מחלקות בבתי חולים המאפשרות שהות של האם והיילוד יחדיו למצב ייחודי זה. לדוגמה, ב-2013 היו בישראל כ-170 אלף לידות, כלומר לפחות 1,700 אמהות חוו פסיכוזה שלאחר הלידה, ולא זכו לטיפול הולם בהיעדר תוכנית לאומית לטיפול במחלה", אומרת פרופ' צוויקל.

המחקר העולמי בתחום, מוכיח כי לטיפול בדיכאון אצל נשים בהריון ושלאחר לידה יש השפעות לטווח הארוך. מחקרים הראו כי אם האם חוותה דיכאון, הסיכוי שהילד שלה יחווה דיכאון כנער מתבגר גובר פי 4, וכן הראו כי אם מטפלים בנשים כשהן בהריון מפחיתים לידות מוקדמות ולידות במשקלים נמוכים. מכאן החשיבות העצומה של אבחון דיכאון והטיפול בו.

"חקר תופעה זו הוא נרחב, ואנו יודעים אילו טיפולים נחשבים אפקטיביים. למרות זאת, עדיין לא קיימת תוכנית ארצית לטיפול בדיכאון וחרדות שלאחר הלידה", מוסיפה צוויקל.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום