המדריך לטיפול בשיניים כלואות

(10)
לדרג
תוכן מקודם

שן כלואה היא שן שלא בקעה uעלולה להסב נזק לשיניים הסמוכות ואף לעתים לאובדן, קושי תפקודי ומבוכה אסתטית. בעזרת טיפול אורתודונטי, תוכלו לשחרר את החיוך

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחה לאורתודונטיה
077-2312044 (מספר מקשר)

הבקיעה הטבעית של השיניים, לאחר נשירת שיני החלב, מתחילה סביב גיל 6-7 בממוצע. לעתים חולף מועד הבקיעה ושן אחת או יותר נותרת כלואה בלסת - ולא בוקעת אל חלל הפה. שיניים כלואות, המתעכבות לבקוע זמן רב, מעל הגיל הממוצע לבקיעתן, הן תופעה נפוצה העלולה להתרחש בכל מיקום בקשת השיניים. מצב זה יוצר בעיה אסתטית - בשל חסר בשן בקשת השיניים; וכן בעיה תפקודית - קשיים בנגיסה ובלעיסה.

מה הם הגורמים לשיניים כלואות?

הגורמים לשיניים כלואות מגוונים - וכוללים עמדה לא טובה של השן, או מחסום כלשהו במסלול הבקיעה של השן, המפריע לשן להתקדם ולצמוח לכיוון חלל הפה. המחסומים קיימים במגוון מצבים. למשל: מצב בו ישנן שיניים עודפות, שאין להן מקום ואין להן חלל מספק, אליו הן יכולות לבקוע; או כאשר השיניים החלביות אינן נושרות בזמן. קיימות גם נטיות משפחתיות וגנטיות. ישנן גם בעיות בריאותיות שונות הגורמות לשיניים כלואות, כגון מורסות, ציסטות למיניהן, וכן נזק לעצמה ולשיניים הסמוכות לה ועוד.

מצבים אלה אופייניים לשיניים כלואות בימי הילדות, במהלך החלפת השיניים החלביות.

טיפול בשיניים כלואות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בשיניים כלואות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם יש תופעה של שיניים כלואות גם בקרב מבוגרים?

כן. שיני בינה עלולות להיות כלואות. שיני בינה הן השיניים האחרונות לבקוע - והן בוקעות לאחר גיל 18 וממוקמות בקצוות קשתות השיניים, למעלה ולמטה. במקרים מסוימים, אורך הלסתות איננו מספיק להכיל את שן הבינה. לעתים מצב זה גורם לדלקות, כאבים וחוסר נוחות, אך הוא גם עלול להיות ללא כאבים ולא לעורר "צרות".

איך מטפלים בשיניים כלואות אצל ילדים?

כאשר ישנן שיניים כלואות שחלף מועד בקיעתן ונראה כי לא יבקעו תוך זמן סביר, יש לטפל בעניין - והטיפול הוא בעיקר טיפול אורתודונטי.

מהו טיפול אורתודונטי?

טיפול אורתודונטי, משמעו שימוש בהתקן דנטלי המכונה בפי כולנו "גשר לשיניים". הטיפול שואף להשלים מספר תהליכים.

בראש ובראשונה, יש לפנות מקום לשן הכלואה, כך שיהיה לה לאן לבקוע - ולצמוח. פעמים רבות, תופסות השיניים הסמוכות את מקומה של השן הכלואה, המבוששת לבקוע. פינוי המקום עשוי לכלול גם עקירה וסילוק של שן עודפת.

לעיתים, פינוי המקום מספיק, אבל על פי רוב נדרשת גם "משיכה" של השן מהלסת ו"דרבונה" לצמוח. לשם כך, מבוצעת פעולה כירורגית על החניכיים, השן הכלואה נחשפת - ומושם התקן הפועל למשיכתה כלפי מטה, תוך סידור שלה ושל השיניים הסמוכות - כל אחת במקום ראוי, כך שתתקבל קשת אסתטית.

כמה זמן צריך "להסתובב" עם ה"גשר" על השיניים?

משך הטיפול תלוי בנסיבות מגוונות - בשן הכלואה, מיקומה, מאפייניה, מורכבות הטיפול ועוד. משך הזמן בו הילד יסתובב עם גשר על השיניים נע בין שנה לבין שלוש שנים.

באיזה גיל יש לטפל בשיניים כלואות?

בכל גיל. אם יש שן כלואה, אז יש לגשת לבדיקה אצל רופא שיניים, מומחה לאורתודונטיה, בהקדם האפשרי -ולא לדחות את הטיפול. הזנחה של המצב, תוך התעלמות מנוכחות שיניים כלואות בלסת, עלולה לפגוע בבריאות הילד.

שיניים כלואות עלולות להביא להתפתחות של דלקות, ציסטות ואפילו גידולים - וגם עלולה להיות השפעה לרעה על בריאותן של השיניים הסמוכות לשן הכלואה. לא פעם, מתפתח תהליך בלתי רצוי, במסגרתו שורשי השיניים הסמוכים לשן הכלואה נספגים - וכך נפגעות שיניים בריאות. חבל!

טיפול בשיניים כלואות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בשיניים כלואות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הטיפול בשיני בינה כלואות? האם הוא דומה לטיפול האורתודונטי המוצע לילדים עם שיניים כלואות?

לא. הטיפול בשיני בינה כלואות שונה מהטיפול בשיניים כלואות אצל ילדים. על פי רוב, כאשר מדובר בשיני בינה, הטיפול יהיה כירורגי. חשוב מאד להיות במעקב אצל רופא שיניים - ולבחון את צמיחת שיני הבינה ואת השפעתה על בריאות הפה והשיניים.

ככלל, שן הבינה יכולה לגרום לדלקת של הרקמה הרכה הסובבת את כותרת שן הבינה (בבקיעה חלקית) ויכולה לגרום לספיגת שורשי השן הסמוכה (משמע: השן הטוחנת השנייה), שמתחככת עם שן הבינה הכלואה - וכתוצאה מהחיכוך, השורש שלה נספג והיא נפגעת. בנוסף, עלולה להתפתח עששת באזור זה - שתוביל בסופו של תהליך לפגיעה בשן הטוחנת. מצב של שן בינה כלואה עלול גם להוביל להתפתחות דלקות, ציסטות וגידולים בלסתות. רופא שיניים שיעקוב אחרי מצבן של שיני הבינה יתאים טיפול הולם למצב - ואם השיניים כלואות, על פי רוב תידרש עקירה כירורגית של שן הבינה הכלואה.

לסיכום: שיניים כלואות הן שיניים שלא בוקעות - ונותרות בלסת, בשל עמדה לא טובה שלהן, או מחסומים העומדים במסלול הבקיעה והצמיחה שלהן. חשוב להקדים ולטפל בשיניים כלואות, כדי למנוע מצב של תחלואה (דלקות, ציסטות או גידולים) ולמנוע פגיעה בשיניים בריאות סמוכות. הטיפול בשיניים כלואות הוא טיפול אורתודונטי, שבדרך כלל יכלול חשיפת השן הכלואה, הזזת שיניים סמוכות ולעתים עקירת שיניים ומשיכת שיניים לכיוון חלל הפה. חשוב מאד שהטיפול יבוצע על ידי רופא שיניים מומחה לאורתודונטיה, בעל הידע והניסיון שיאפשרו לו להעניק למטופל את הטיפול המיטבי.

פרופ' אדריאן בקר הוא רופא שיניים מומחה לאורתודונטיה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום