טראומה גורמת לפסיכוזה?

(0)
לדרג

ממחקר חדש עולה כי הפרעת דחק טראומטית מעלה את הסיכון לסכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית, בעיקר בקרב נשים ובבגרות מוקדמת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולים עם אבחנה של הפרעת דחק טראומטית קיים סיכון מוגבר וממושך להתפתחות סכיזופרניה או הפרעה דו-קוטבית, כך עולה מתוצאות מחקר גדול, שפורסמו במהלך הכנס ה-24 מטעם ה-EPA (European Psychiatric Association).

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים ממערכת Danish Civil Registration System ומאגרי Psychiatric Central Register לזיהוי כל המקרים במהלך תקופה של למעלה מעשרים שנים, בהם נקשרה אבחנה של תגובת דחק חדה (ASR או Acute Stress Reaction) והפרעת דחק טראומטית עם אבחנה של סכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית והפרעה דו-קוטבית.

עלייה חדה בהיארעות הפרעת דחק טראומטית

ממדגם של למעלה ממיליון משתתפים במאגר האזרחי, החוקרים זיהו 3,168 מקרים של תגובת דחק חדה ו-1,203 מקרים של הפרעה דחק טראומטית. מהנתונים עלה כי שיעורי ההיארעות של הפרעת דחק טראומטית עלו מ-0.6% בשנת 1996 ל-6.0% בשנת 2012. שיעור המקרים היה גבוה יותר בקרב נשים וההיארעות הגיעה לשיא בבגרות מוקדמת.

הסיכון פוחת בחלוף הזמן

מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון לסכיזופרניה היה תחילה גבוה, באופן קיצוני, לאחר אבחנת הפרעת דחק טראומטית ולאחר מכן ירד בהדרגה (פי 20 בבשנה הראשונה לאחר האבחנה, פי 8 לאחר 1-2 שנים מאבחנה, פי 6 לאחר 2-5 שנים ופי 4 לאחר מעל 5 שנים).

דפוס דומה זוהה עבור הפרעה סכיזואפקטיבית, עם סיכון גבוה פי 20 בשנה הראשונה לאחר האבחנה של הפרעת דחק טראומטית וירידה עקבית לפי 2 לאחר מעל 5 שנים מהאבחנה. באשר להפרעה דו-קוטבית, היחסים המקבילים עמדו על פי 18 ופי 4, בהתאמה.

החוקרים מסבירים כי הקשר בין הפרעת דחק טראומטית ובין פסיכוזה הוא מאוד מורכב.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום טראומה והלם קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום