טיפולי פוריות וסיכון למומים מולדים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר בין טיפולי פוריות למומים מסוימים בתינוק. עם זאת, לדבריהם, עדיין השכיחות נמוכה, והממצאים לא צריכים להרתיע נשים המעוניינות לעבור טיפולים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

לנשים שעוברות טיפולי הפריה חוץ-גופית או אמצעי הפריה טכנולוגיים אחרים, ייתכן סיכון מוגבר ללידת ילדים עם מומים מולדים מסוימים, בהשוואה לנשים שנכנסו להריון ספונטני; כך עולה מנתוני מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העתJAMA Pediatrics. עם זאת, החוקרים מזהירים כי הממצאים מוקדמים ואינם צריכים להרתיע נשים המעוניינות להרות באופן זה.

החוקרים סקרו את הנתונים אודות למעלה מ-4.6 מיליון תינוקות שנולדו בפלורידה, מסצ'וסטס ומישיגן, בין 2000-2010. כ-65,000 תינוקות (1.4%) נולדו לאחר שימוש באמצעי הפריה טכנולוגיים. בסיכומו של דבר, מבין כל 10,000 תינוקות, אצל כ-59 תינוקות שנולדו לאחר טיפולי פוריות זוהה לפחות מום מולד לא-כרומוזומאלי אחד, זאת בהשוואה ל-48 מההפריות הספונטניות.

מרבית הנשים שלא נעזרו בטיפולי פוריות היו מתחת לגיל 30, בעוד שמרבית הנשים שהרו לאחר טיפולי פוריות היו לפחות בנות 35. גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את גיל האם ומאפיינים נוספים, ביילודים שנולדו לאחר טיפולי פוריות תועדה עלייה של 28% בסיכון למומים מולדים אלו, בהשוואה לתינוקות שנולדו לאחר הפריה ספונטנית.

עוד נמצא כי בהריונות מרובי עוברים, השכיחות של היצרות/אטרזיה של מעי גס ורקטום הייתה גבוהה פי 2.3 בלידות לאחר טיפולי פוריות, בהשוואה ללידות לאחר הפריה ספונטנית. בקרב תינוקות שנולדו לאחר העברת עוברים טריים, הסיכון למומים מולדים היה גדול יותר ב-53% בנשים עם הפרעות ביוץ.

מומחים בתחום, שלא לקחו חלק במחקר, מציינים כי אף על פי שהמחקר מצביע על הבדלים בסיכון למומים מולדים, יש לקחת בחשבון כי השכיחות הכוללת של מומים אלו היא נמוכה וכי מרבית התינוקות שנולדו לאחר טיפולי פוריות הם בריאים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי פוריות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום