דום נשימה בשינה ותאונות עבודה

(0)
לדרג

שנת לילה עם יקיצות מרובות היא לא רק לא נעימה, אלא גם מסוכנת ביום שאחרי: שיעור הפציעות ותאונות הדרכים הוא פי 3 בקרב הסובלים מהתופעה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דום נשימה חסימתי בשינה, המלווה בהשכמות מרובות במהלך הלילה, עלול להביא לעלייה בסיכון לפציעות במקום העבודה במהלך יום העבודה. כך עולה ממחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Thorax.

במחקר היו 1,236 משתתפים, שהגיעו לבדיקות סקר להערכת דום הנשימה החסימתי בשינה; 994 אובחנו עם ההפרעה, אצל 242 לא הייתה עדות להפרעה החסימתית. החוקרים בחנו את הנתונים אודות פציעות במקום העבודה עובר כלל הקבוצה לאורך תקופה של חמש שנים.

מהנתונים עלה כי 111 משתתפים אובחנו עם פציעות תעסוקתיות במהלך חמש השנים האחרונות (כ-9% מכלל הקבוצה). בחולים עם דום נשימה בשינה נרשמה עלייה יותר מכפולה, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה הנשימתית, בסיכון לפציעה במקום העבודה: מעט יותר מ-5% מאלו ללא דום נשימה בשינה נפצעו במקום העבודה, זאת בהשוואה לקרוב ל-10% מאלו עם דום נשימה בשינה.

אצל חולים עם דום נשימה בשינה נרשמה עלייה של פי שלושה בסיכוי לסבול מפציעה המיוחסת לערנות או חוסר תשומת לב, כולל פציעה עקב נפילה, חשיפה לחום או חשמל, תאונות דרכים או החלקה או נפילה.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת מגדר, משקל, צריכת אלכוהול, גיל וסוג עבודה, הקשר הכולל בין דום נשימה בשינה ובין פציעות נחלש מעט. עם זאת, בחולים עם דום נשימה בשינה עדיין תועד סיכוי גבוה ב-76%, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה הנשימתית, לפציעו במקום העבודה.

בחולים עם דום נשימה בשינה בדרגה חמורה יותר לא תוארה עלייה גדולה יותר בסיכון לפציעה, בהשוואה לאלו עם הפרעה בדרגה בינונית או קלה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום נחירות ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום