ניתוחי עפעפיים: מדריך מאיר עיניים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

תחום האוקולופלסטיקה כולל את כל ניתוחי הפלסטיקה באזור העין והעפעפיים. איזה ניתוחי עפעפיים קיימים? מתי משלבים ביניהם? ומתי מבצעים ניתוח להרמת גבות?

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2307028 (מספר מקשר)

תפקיד העפעפיים הוא להגן על העיניים, אך יש להם גם משמעות אסתטית רבה - בעצם היותם נקודת המפגש הראשונה בין בני האדם ומוקד להערכה הדדית. אזור העיניים הינו הראשון להסגיר את התקדמות הגיל: במהלך השנים, נוטות העפעפיים העליונים "ליפול" כתוצאה מעור רפוי או רפיון של השרירים, הגורמים למראה עייף ומבוגר המהווה בעיה אסתטית. מעבר לכך, לעיתים צניחת העפעף גורמת להגבלה בשדה הראיה - ומהווה בעיה רפואית.

יש חשיבות רבה לאבחון נכון: מהם הגורמים לצניחת העפעף?

הדבר עלול להיגרם כתוצאה מעודפי עור (דרמטוכלזיס), החלשות שריר הלבטור (פטוזיס) או צניחה של הגבות, הלוחצות על עור העפעפיים - וגורמות למראה של עודפי עור.
לצד ניתוחי עפעפיים עליונים, המתבצעים במטרה לתקן בעיות אלה, החלשות רקמות עור ושרירים נוצרת גם בעפעפיים התחתונים, שנראים נפוחים - וידועים כתופעה של "שקיות" מתחת לעיניים. ברבים מן המקרים האלה, יש צורך לשלב בין שני סוגי הניתוחים, כדי להביא לפתרון הבעיה ולקבלת מראה רענן. ניתוחים אלה נקראים "ניתוח בלפרופלסטי".

מהו ניתוח בלפרופלסטי?

ניתוח בלפרופלסטי הינו ניתוח עפעפיים הכולל ניתוחי הרמת עפעפיים עליונים, הבאים לפתור מראה של עפעפיים נפולות, ניתוחי עפעפיים תחתונים, לתיקון "שקיות" מתחת לעיניים וניתוחי עפעפיים משולבים.

ניתוחי עפעפיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
ניתוחי עפעפיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

איזה סוגי ניתוחי עפעפיים קיימים?

בלפרופלסטי עליון (הרמת עפעפיים עליונים) - ניתוחים המיועדים לתיקון צניחת עפעפיים ומראה עפעפיים נפולים, הנוצרים כתוצאה מרפיון העפעף, המלווה לעיתים בהצטברות רקמה שומנית. לתיקון מצב זה של העפעפיים (דרמטוכלזיס), מבוצע ניתוח עפעפיים עם אפקט קוסמטי, שבמהלכו מסיר הכירורג את עודפי העור והשומן מהעפעפיים העליונים, במטרה להשיב להן ולפנים מראה טבעי ורענן.

בלפרופלסטי תחתון (ניתוחי עפעפיים תחתונים) - ניתוחים המיועדים להסרת ה"שקיות" מתחת לעיניים ולתיקון מראה עפעפיים נפוחים, הנגרמים כתוצאה מהחלשות הרקמות והשרירים (כיסי השומן הנמצאים בארובת העין עלולים "לנדוד" ממקומם לקדמת העין, מה שיוצר את מראה השקיות מתחת לעיניים). ייתכן גם מצב הפוך: במקום לבלוט החוצה, ישקעו כיסי השומן הללו פנימה - ויגרמו למראה חלול בעפעפיים התחתונים. הניתוח המוצע הינו בניה מחודשת של הרקמות הרכות שבעפעפיים התחתונים, תוך עיצובם מחדש למראה חלק, על ידי טיפול בשומן המצטבר.

בלפרופלסטי לארבעת העפעפיים (ניתוחי עפעפיים משולבים) - ניתוחי עפעפיים הכוללים הסרת עודפי עור בעפעפיים העליונים, המשולב עם ניתוח להסרת "שקיות" בעפעפיים התחתונים.

אם נחלק את הפנים לשלושה אזורים - אזור עליון (הכולל את המצח, גבות ועפעפיים עליונים); אזור אמצעי (עפעפיים תחתונים והלחיים); ואזור תחתון (אזור השפתיים, סנטר וצוואר) - נראה כי על מנת להצעיר את כלל הפנים, יש לבצע הרמת מצח, הרמת עפעפיים (בלפרופלסטי), הרמת לחיים והרמת צוואר. מדובר בניתוח מורכב ויקר.

מאחר שעור העפעפיים הוא הראשון "להזדקן", אנשים רבים עוברים ניתוח הרמת עפעפיים לפני (או במקום) שחזור פנים מלא. על ידי ניתוח בלפרופלסטי להרמת עפעפיים עליונים, המשולב עם ניתוח להסרת שקיות מתחת לעיניים בעפעפיים התחתונים, נטפל בשניים מתוך שלושת האזורים שצוינו - תוך הקטנת סיכון, צמצום עלויות וקיצור משך זמן החלמה ונקבל מראה פנים טבעי ורענן.

האם ניתוח להרמת עפעפיים הינו צורך קוסמטי בלבד?

אמנם לניתוח יש אפקט קוסמטי, מכיוון שהמראה המתקבל הוא מראה צעיר, רענן ואסתטי; אך היווצרות עודפי העור, אשר נמצאים על העפעפיים העליונים, מכבידים עליהם - ובשל כך גורמים גם להגבלה בשדה הראיה. נפילת עור העפעף העליון נגרמת בשל רפיון רקמות העפעף אל מפתח העין - והיא עלולה אף להכיל הצטברות של רקמה שומנית. ניתוח להרמת העפעפיים העליונות מטפל בבעיה זו ומסיר את כל עודפי העור והשומן שהצטברו. התוצאה היא שדה ראייה תקין ומראה טבעי וצעיר.

מצב נוסף של ניתוח העפעפיים העליונות מתרחש כאשר יש צניחת עפעף (פטוזיס), כתוצאה מרפיון שריר הלבטור (Lavator) האחראי על פתיחתו של העפעף. צניחת העפעף מתרחשת בגיל מבוגר, בדרך כלל - וגורמת לכיסוי חלקי של האישון בדרגות שונות, פוגעת בשדה הראייה, איכות הראייה ובמראה האסתטי. בניתוח זה, המטרה הינה להרים את העפעף בעזרת קיצור שריר הלבטור.

מה גורם לעפעפיים "לצנוח"?

יש סיבות רבות לעפעפיים נפולים ובהן נזקי השמש, עישון ותורשה. בשלהי העשור השלישי לחיינו, שכבת העור הדקה מאבדת מגמישותה ונוצרים שינויים בשכבת העור הפנימית, אשר משפיעים גם על שכבת המגן החיצונית וכך נוצרים עודפי עור, קמטים ומראה עפעפיים נפולים ועייפים. בעקבות הופעת ה"שקיות" (דרמטוכלזיס), נוצרת שכבת עור רפויה וכבדה, המגבילה את שדה הראייה הישירה וההיקפית.
עודפי עור בעפעפיים העליונים עלולים להיווצר גם בעקבות היחלשות שריר הלבטור (תופעת הפטוזיס), שאחראי על פתיחת העפעפיים (במצב כזה, יידרש ניתוח לתיקון השריר); או כתוצאה מתופעה של צניחת גבות, אשר מפעילות לחץ על העפעפיים (במקרה זה, הטיפול הנכון יהיה ניתוח להרמת גבות).

למי חשוב לבצע את הניתוח?

ראשית, כל מי שרוצה לשפר את המראה האסתטי של אזור העיניים; והמראה של אזור הפנים באופן כללי; אך מובן שלאנשים אשר סובלים מצניחה משמעותית של העפעפיים, תחתונות או עליונות, חשוב ואף הכרחי לבצע את הניתוח. הסיבה לנחיצות הניתוח היא כי בדרך כלל אנשים אלה סובלים גם מפגיעה בשדה הראיה - כך שמלבד הפגיעה הממשית בעין עצמה, יש פגיעה באיכות חייהם ואף סיכון מוגבר למעורבות בתאונות.

מתי מבצעים ניתוח עפעפיים תחתון?

כאשר חלה התרופפות של הרקמות והשרירים, העפעפיים נפוחים ומופיעות "שקיות" מתחת לעיניים. עם היחלשות הרקמות והשרירים באזור, לעיתים נוצרים גם כיסי שומן שגורמים ל "שקיות" להיראות בולטות או חלולות ושקועות. במקרה זה, מטרת הניתוח היא לבנות ולעצב מחדש את הרקמות הרכות שבעפעפיים התחתונים ולהסיר את השומן המצטבר.

ישנן שתי תופעות נוספות, הנפוצות בעפעף תחתון.

אנטרופיון - מצב שבו שולי העפעף העליון או התחתון והריסים התהפכו פנימה ופונים אל תוך העין וגורמים לחיכוך עם הקרנית. כתוצאה מכך, הקרנית נשרטת - והעין מגורה וכואבת.

אקטרופיון - תופעה הפוכה לאנטרופיון - מצב בו שולי העפעף העליון או התחתון והריסים התהפכו ופונים אל חוץ העין, חושפים את הלחמית לאוויר וגורמים ליובש, גירוי וכאבים בעין.

היעדר טיפול מתאים לשני המצבים יגרום לדלקות, זיהומים, דמעות יתר, הפרשות וגירוי של העין - עד כדי ירידה בראייה; ולעתים אף עד כדי סכנת אובדן ראיה. הפתרון הוא ניתוח שמטרתו החזרת העפעף לצורתו הפיזיולוגית הטבעית, תוך קבלת תוצאה קוסמטית מקסימלית.

ניתוחי עפעפיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
ניתוחי עפעפיים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מהו ניתוח עפעפיים משולב?

במקרים של עודפי עור בעפעף העליון ו"שקיות" בעפעף התחתון, ניתן לבצע ניתוח עפעפיים משולב, הכולל ניתוח הרמת עפעפיים עליונים וניתוח לעפעפיים תחתונים. שילוב זה נפוץ במיוחד, אך לעיתים משלבים בין ניתוח הרמת עפעפיים עליונים וניתוח להרמת גבות. הבחירה תלויה בכל מצב לגופו; באופן כללי, אם יש לחץ של הגבה על העפעף, ניתוח זה יהיה רלוונטי יותר.

מתי מבצעים ניתוח להרמת הגבות?

כאשר מיקום הגבה יורד, כתוצאה מכוח המשיכה ומהיחלשות השרירים וצניחת הרקמות סביב העיניים והשרירים במצח. מצב זה יוצר לחץ על העין, כלפי מטה - ומשפיע על כמות העור העודף ועל המראה האסתטי של העפעפיים העליונות. במקרים של צניחת גבות קשה, עלולה להיות גם פגיעה בשדה הראיה.

כיצד מתבצעים ניתוחי עפעפיים עליונים?

אזור החתך מסומן על גבי העפעפיים העליונים, לאורך קו קפל העפעפיים ומעל לריסים - ובאזור בו יש כמות עודפת של עור. החיתוך שנעשה הינו חיתוך מינימלי, בהתאם לנדרש, והחיתוך מתבצע בעזרת מחט קולורדו או בתדרי רדיו (היתרון באופני החיתוך הללו הוא בהפחתת עוצמת הדימום).

כעת, לאחר שמחיצת הארובה נחשפת, ניתן לטפל בכיסי השומן, בשריר הלבטור ובעודפי העור. בניתוח זה, חשוב מאוד להקפיד לא להסיר כמות שומן מופרזת, אלא לבצע הסרה קפדנית ושמרנית. הסרה מופרזת עלולה ליצור מראה חלול - ולא אסתטי. בשלב הבא, תעוצב צורת העפעפיים והקונטור - ולבסוף יוצמדו כל חלקי העפעפיים בתפר אנכי. לסגירת החתכים, נעשה שימוש בתפרים נספגים אשר נמסים לאחר כשלושה שבועות.

בניתוחי הרמת עפעפיים, קיימת גישה ניתוחית להסרת השומן דרך חתכים מקומיים נקודתיים ברקמת הספטום - ולא חתך מלא לאורך הספטום כולו; כמו כן, כאשר נדרש טיפול בשריר הלבטור, הניתוח נעשה בגישה נפרדת באותו ניתוח. טכניקה זו מקנה תוצאה סימטרית וטבעית יותר.

מה קורה בתהליך ההחלמה?

לאחר ניתוח הרמת עפעפיים, משוחרר המטופל לביתו ללא כל חבישה - והוא מתבקש לבצע ניקוי עפעפיים באמצעות פד עם מים פושרים ולמרוח משחה אנטיביוטית ייעודית.

לאחר כשבועיים, יגיע המטופל לביקורת. למרות שהתפרים הם מסוג תפרים מתמוססים - התפרים יוסרו במרפאה.

שטפי הדם, הסימנים והנפיחויות שנוצרו בעקבות הניתוח ייעלמו, במרבית המקרים, לאחר כשבועיים.

ייתכן כי הראייה תהיה מעט מטושטשת, מספר ימים לאחר הניתוח.

את תוצאת הניתוח הסופית, ניתן לראות לאחר מספר שבועות.

איזה הנחיות קיימות לאחר הניתוח?

חשוב להקפיד להשתמש במשקפי שמש - ולהימנע ממריחת איפור באזור המנותח למשך כשבועיים לפחות.

מומלץ לנוח ולהימנע ממאמץ מיותר.

יש לבצע קומפרסים קרים במהלך היום ולפני השינה.

יש להתקלח בזהירות - ולנהוג בעדינות באזור המנותח.

להרגעת האזור המנותח, ניתן להשתמש בטיפות עיניים.

ניתן לבצע פעילות גופנית מתונה (כגון: הליכה קלה) - כשלושה ימים לאחר הניתוח.

אין לבצע פעילות אינטנסיבית ומאומצת במשך כשבועיים לפחות.

אין למשוך את העפעפיים התחתונים מטה, על מנת להשתמש במשחות ובטיפות.

ד"ר דניאל בריסקו הוא רופא עיניים מנתח, מנהל מחלקת עיניים בביה"ח העמק ומנהל רפואי של אייקו - קבוצת רופאי עיניים באסותא רמת החייל. תת התמחותו בתחום אוקולופלסטיקה: ניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות וארובת העין.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.


  • צור קשר
ד"ר בריסקו דניאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום