ניתוח וגינאלי לקיצור שפתיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

טרנד בפלסטיקה הוואגינלית: ניתוח לקיצור השפתיים המכסות את הכניסה לנרתיק. מדוע לקצר? שפתיים ארוכות עלולות לגרום אי נוחות פיסית - והימנעות מיחסי מין

"שפתיים קטנות" או "שפתיים פנימיות", כפי שנהוג לכנות אותן, הן האבר שמכסה את הכניסה לנרתיק באיבר המין הנשי, משני צידיו.

התפתחות השפתיים דומה במהותה להתפתחות השדיים אצל נערות והן מתפתחות בממוצע לאחר גיל 12-13. אם כי יש שוני עצום במראה השפתיים בין אשה לאשה וכל צורה של שפתיים היא נורמלית, אם אינה מפריעה. ניתן לומר, ששפה תחשב לארוכה אם אורכה - מהחיבור עם הגוף ועד לקצה החיצוני - עולה על 4 ס"מ. השפתיים יכולות להתפתח אצל חלק מהנשים בצורה ארוכה במיוחד ולעיתים גם באופן שונה בין אחת לשנייה, הן מבחינת גודלן, עוביין ואורכן. אצל חלק מהנשים התארכות השפתיים יכולה להיות מגיל ההתבגרות ואצל אחרות זה מתרחש אחרי לידה, או אחרי גיל 50, כתוצאה מרפיון ברקמות.

נשים בעלות שפתיים ארוכות או גדולות עלולות להתלונן לעיתים על: כאבים בעת קיום יחסי מין, אי נוחות בעת רכיבה על אופניים, או על בליטה של השפתיים בלבישת בגד ים או בגד הדוק לגוף. תחושות אלה גורמות, לא פעם, לנשים להתבייש במראה השפתיים שלהן וכתוצאה מכך, להימנע מפעולות יומיומיות כמו הליכה לים, קיום יחסי מין באור ואף הימנעות ממין אוראלי.

מהו ניתוח לקיצור שפתיים?

ניתוח לקיצור שפתיים איננו ניתוח חדש, אלא קיים כבר שנים רבות, בעיקר בארצות הברית. אבל בשנים האחרונות עלתה המודעות לניתוח זה - והוא הולך וצובר פופולריות רבה בארץ ובעולם.

הסיבות לכך הן רבות ומגוונות ובהן הגלובליזציה והתפתחות האינטרנט, אשר העמידו סטנדרט אסתטי בתחום הזה, שהביא למגמה של נשים להסיר את השיער מאזור הערווה כולו, מה שגורם לכך שהשפתיים שהסתתרו בין השערות, הפכו לברורות ובולטות יותר; ובנוסף, הביאו את הידיעה על הניתוח - לרווחת הציבור ואכן חלק לא מבוטל מהנשים, שעוברות את הניתוח, מדווחות שהשפתיים מפריעות להן כבר שנים רבות, אך עד עתה לא ידעו שאפשר לעשות משהו בנידון. בנוסף לפן האסתטי, השפתיים החשופות רגישות ומורגשות יותר, בעיקר בלבישת בגדים צמודים, ברכיבה על אופניים וכו'.

כיצד מתבצע הניתוח?

קיימות שתי שיטות עיקריות לביצוע הניתוח, אותן ניתן לבצע בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית קלה.

השיטה הראשונה - הוותיקה והפשוטה יותר - היא קיצור של השפה, על ידי חיתוך והסרה של חלק העור העודף, הליך שאורכו נע בין 15- 30 דקות בלבד. חשוב להבין שהתוצאות של ניתוח בשיטה הזו אינן אסתטיות במיוחד. נותרת צלקת לכל אורך השפה, צבע השפתיים באזור שנכרת שונה מצבע שאר השפה בחלקה החיצוני ונשים רבות מתלוננות על רגישות יתר, בעקבות הצלקת. לדאבוני הרב, ישנם מנתחים רבים, שאינם בעלי ניסיון בתחום, שמבצעים את ההליך הכירורגי בשיטה הזו - וגורמים לעיתים לעוגמת נפש רבה למנותחות עקב תוצאה מאכזבת ורחוקה מהמצופה.

השיטה השנייה - החדשה והמומלצת יותר - היא קיצור של השפה מהחלק הפנימי, במקום החיבור של השפה עם העור. ההליך הכירורגי בשיטה זו דורש ניסיון של המנתח ומיומנות רבה ואורכו נע בין 45 דקות לשעה, אך הוא מאפשר להגיע לתוצאות אסתטיות ברמה הגבוהה ביותר, שכן הצלקת מסתתרת בחיבור בין השפה לגוף והחלק החיצוני של השפה איננו נפגע. שיטת הניתוח הזו היא השיטה המומלצת ביותר עבור רוב הנשים, אלא אם הנתונים האישיים אינם מאפשרים ניתוח בשיטה זו (למשל, כאשר השפתיים ארוכות וצרות מאוד ואז השיטה הראשונה יכולה גם לבוא בחשבון).

מה באשר לתהליך ההחלמה?

תהליך ההחלמה מהניתוח איננו ארוך, בדרך כלל - ומצריך מהמנותחת להישאר בבית החולים כ-3 שעות לאחר הניתוח. לאחר השחרור, על המנותחת להיות בבית במנוחה בת כשלושה ימים, במהלכם עליה לשטוף את האזור עם סבון ייעודי ומים 2-3 פעמים ביום. ברוב המקרים, כעבור שבוע ניתן לחזור לעבודה וכעבור 6 שבועות, לחזור לפעילות ספורטיבית ולקיום יחסי מין.

מהם הסיבוכים האפשריים?

אם הניתוח מבוצע בידיים אמונות, הסיבוכים בניתוח להקטנת שפתיים מועטים יחסית. בין הסיבוכים האפשריים ייתכנו: זיהום, דימום ושטפי דם מקומיים, פתיחה של תפר המצריך תיקון ניתוחי בעתיד, התפתחות בצקות, או תקופת החלמה ממושכת יותר. בשל העובדה, שרוב הניתוחים האלה מתבצעים בהרדמה כללית קלה, סיבוכי הרדמה נדירים ביותר.

למי מתאים הניתוח?

כל אישה שאורך השפתיים שלה מפריע לה בצורה זו או אחרת, יכולה לעבור את הניתוח, כולל נשים שעדיין לא קיימו יחסי מין.

בכל מקרה, טרם קבלת ההחלטה על ניתוח, חשוב להיוועץ עם מנתח מומחה ובעל ניסיון בתחום הפלסטיקה הווגינאלית, שיידע לתת פרספקטיבה נכונה - ולייעץ לכל אחת על פי נתוניה האישיים. במהותו, הניתוח הוא ניתוח אסתטי, המתבצע לרוב על ידי גניקולוגים. מאחר וניתן גם לבצע ניתוח זה בצורה הפשוטה, שתוארה לעיל, רופאים רבים עם נסיון מועט בתחום מציעים את הניתוח למטופלות ולכן חשוב מאוד לבדוק את המיומנות והניסיון שיש לרופא - ולא להתבייש, לשאול כמה ניתוחים כאלה הוא ביצע וכמה שנים הוא בתחום ולבקש תמונות אמיתיות של ניתוחים מהסוג הזה שהוא עשה. שימי לב, שחלק הארי של התמונות שתראי באינטרנט, על מנת להתרשם, מקורם בחו"ל.

ד"ר עמוס בר הוא גניקולוג ורופא נשים מומחה, בעל ניסיון של 20 שנה בתחום הפלסטיקה הווגינלית ומנהל את המרכז לרפואה פלסטית וגינאלית, בבית החולים TLV בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום