התעללות בילדות, מיגרנה בבגרות

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי התעללות בילדות לוותה בעלייה של 55% בסיכוי לאבחון של מיגרנה; 60.5% מהמשתתפים עם מיגרנה דיווחו על חשיפה להתעללות בילדות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

התעללות רגשית בילדות מלווה בסיכון מוגבר למיגרנה בבגרות; כך לפי מחקר שהוצג הכנס השנתי מטעם האיגוד האמריקאי לנוירולוגיה. החוקרים מסבירים כי התעללות רגשית, מעוררת תחושות כי הילד אינו רצוי או אינו אהוב, גורמת נזק רב.

במחקר נכללו נתונים של 14 אלף מבוגרים בני 24-32 שנים, כאשר 14% מהמשתתפים דיווחו על אבחון של מיגרנה, עם שכיחות גבוהה פי שלושה בנשים. הגיל הממוצע בעת האבחון של המשתתפים במחקר עמד על 18. המשתתפים התבקשו לראשונה לציין שלושה סוגי התעללות בילדות רגשית, גופנית ומינית. המשתתפים דיווחו באיזה גיל החלה ההתעללות וכמה פעמים אירעה.

47% מהמשתתפים דיווחו על התעללות רגשית, 18% נחשפו להתעללות גופנית ו-5% סבלו מהתעללות מינית. 60.5% מהמשתתפים עם מיגרנה דיווחו על חשיפה להתעללות בילדות, כמו גם 49% מאלו שלא אובחנו במיגרנה. התעללות בילדות לוותה בעלייה של 55% בסיכוי לאבחון של מיגרנה, לאחר התחשבות בגורמי גיל, הכנסה, גזע ומין.

החוקרים זיהו קשר בצורת U באדם שנחשף להתעללות פעם אחת תועד סיכון גבוה למיגרנה, אך בחשיפה להתעללות פעמיים, 3 פעמים, 4 פעמים, 5 פעמים, הסיכון היה נמוך יותר, אך כאשר הגיעו ל-6-10 חשיפות להתעללות ויותר, אז הסיכון עלה שוב. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם תיאוריית התפתחות עמידות.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר אינם מעידים על קשר סיבתי בהכרח, כלומר ההתעללות לא גורמת ישירות למיגרנה, אם כי נראה כי ככל שהמשתתפים נחשפו ליותר סוגי התעללויות כך הסיכוי למיגרנה בבגרות היה גדול יותר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון
בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום