פוריות וטיפול נגד סרטן

(0)
לדרג

מחקר: טיפול רדיואקטיבי לחולות סרטן בלוטת התריס עלול לפגוע בתפקוד השחלות; מומחה: "לחולות בסיכון נמוך אין יתרון הישרדותי בטיפול"

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

נשים בגיל פריון שחולות בסרטן בלוטת התריס צריכות להיות זהירות לגבי טיפול ביוד רדיואקטיבי, שכן במחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי איכילוב, נמצא שלאחר שלושה חודשים מקבלת הטיפול ישנה עדות לפגיעה בשחלות.

החוקרים, ד"ר איריס יעיש מהמכון האנדוקריני בשיתוף עם פרופ' פואד עזאם מהיחידה להפריה חוץ גופית וצוות רופאי מכון הקרינה בבית חולים איכילוב, ביקשו לבחון את העתודה השחלתית של נשים שטופלו ביוד רדיואקטיבי בסרטן בלוטת התריס על ידי מדידה בדם שלהן של רמות ההורמון האנטי-מולריאני (AMH), המשמש סמן לעתודת ביציות. במחקר השתתפו 30 נשים לפני גיל המעבר בין הגילאים 20 ו-45 אשר קיבלו טיפול באמצעות יוד רדיואקטיבי. כל 30 הנשים דיווחו על וסת סדירה לפני הטיפול כש-19 מהן אימהות לילדים. החוקרים העריכו רמות ההורמון בדם בתחילת המחקר, וכל שלושה חודשים עד לשנה לאחר הטיפול.

ממצאי המחקר הראו כי מינונים גבוהים של יוד רדיואקטיבי (מעל 30 מיליקורי) פגעו ברמת ה-AMH, שכן נצפתה ירידה של 45% ברמות AMH שלושה חודשים לאחר הטיפול. אמנם לאחר נקודת השפל הזו נראתה התאוששות, אך בתום שנה מהטיפול, רמות ההורמון עדיין לא חזרו לערכי הבסיס. בחינת תת קבוצה קטנה של נשים שקבלו מנה שאינה עולה על 30 מיליקורי של יוד מעלה את האפשרות כי פגיעה זו אינה מתרחשת במינונים הקטנים.

"זהו המחקר הראשון שבדק את השלכות הטיפול רדיואקטיבי על עתודת תפקוד השחלות. כאשר מספר גדל והולך של נשים בגיל הפריון מאובחנות כחולות בסרטן בלוטת התריס, ממצאים אלו צריכים לשמש תמרור אזהרה עבור רופאים ששוקלים טיפול ביוד רדיואקטיבי לנשים בגיל הפריון", מסבירה פרופ' קרן תורג'מן, רופאה בכירה במכון האנדוקריני במרכז הרפואי איכילוב. לדבריה "לחולות סרטן בלוטת התריס בסיכון נמוך אין כל יתרון הישרדותי מהטיפול ביוד ומנגד, הוא עלול להזיק לפוריות שלהן ולהביא להקדמת גיל המעבר".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום