אוטיזם: ריבוי טיפולים גורם לבלבול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעשורים האחרונים יש עלייה עקבית בשיעור האוטיזם בעולם. ריבוי הטיפולים המוצעים יוצר בלבול ובזבוז משאבים של ההורים. מה לעשות - וכיצד מומלץ לטפל?

מכון רפואי ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2307854 (מספר מקשר)

הורים לילדים אוטיסטים בעולם המערבי משקיעים משאבים אדירים בטיפול בילדיהם. מגוון הטיפולים המוצע לילדים אוטיסטים הוא עצום. מחד, ההתייחסות לעניין מעידה על חשיבותו והיא מבורכת; אבל, מאידך, ההיצע הרחב עלול לבלבל וגם להעיד על כך שאף טיפול איננו יעיל מספיק.

בנוסף לכך, ההורים, בעלי הכוונות הטובות, מחפשים לעזור לילדיהם - ובשוק הפרוץ מתפתים להאמין לדברי שיווק ריקים מתוכן. מבין מגוון שיטות הטיפול המוצעות, יש גם שיטות טיפול שלא מניבות את התוצאות המיוחלות, שיטות שהמשווקים שלהן מבטיחים הבטחות ללא כיסוי - ומפילים ברשת את ההורים, שרוצים להאמין שיש פתרונות קסם למצב.

כדי להימנע מנפילה למלכודות הללו וכדי להימנע מבזבוז משאבים לשווא, על ההורים מוטלת המלאכה לעשות שיעורי בית, להבין מה ההיצע הקיים ולבחור מבין הטיפולים המוצעים רק את הטיפולים הנכונים. איך עושים את זה? על כך במאמר שלפניכם.

מה זה אוטיזם?

אוטיזם היא הפרעה מוחית. המוח מתפתח בצורה לא תקינה - ומי שסובל מהבעיה חווה תסמינים מגוונים. התסמינים כוללים קשיים בתחום החברות - הילדים פחות מתעניינים בקשרים חברתיים, במשחק עם ילדים אחרים ובהתרועעות עם בני גילם. ישנם גם קשיים בתחום הרגשי - הילדים אינם מצטיינים בהבעת רגשות. ישנם קשיים בתחום התקשורת המילולית והבלתי מילולית. בקרב ילדים אוטיסטים רבים, נצפות גם התנהגויות שאינן תואמות גיל. למשל: התעניינות חריגה בתחום עניין מאד צר ומצומצם.

מהם הגורמים להתפתחות אוטיזם?

עד היום לא זוהו בוודאות הגורמים לבעיה מוחית זו, אולם ישנן תאוריות רבות ומגוונות בעניין זה, המתייחסות לגורמים אפשריים לאוטיזם. למשל: חשיפה לחומרים מסוימים, חשיפה לזיהומים ועוד. בין שלל התאוריות, אין קביעה חד משמעית ומוכחת, עמה מסכימים כולם, אך לגבי שתי עובדות אין מחלוקת. האחת: לאוטיזם יש הקשר גנטי מובהק; והשנייה: יש עליה חדה ועקבית בשיעור האוטיזם בעולם.

טיפולים באוטיזם (אילוסטרציה)
טיפולים באוטיזם (אילוסטרציה)

אם כך, היות שאוטיזם היא הפרעה מוחית גנטית - ניתן לחזותה מראש?

לצערנו, עדיין לא. טרם זוהה גן אשר מחולל אוטיזם, אך ידוע כי במשפחה בה יש אוטיזם, הסיכוי ללידת ילד הלוקה באוטיזם הוא גבוה יותר. אולם אין כל דרך לחזות, לאבחן או לזהות את ההפרעה - טרם הלידה.

ממה נובעת העלייה החדה והעקבית, בשיעור האוטיזם בעולם?

גם כאן, אין הכרעה חד משמעית. יש תיאוריות שונות, המסבירות את הגידול בהיקף הופעת האוטיזם. יש הטוענים כי יש עלייה בשיעור - וחשוב לחפש את הגורמים לה; ויש אחרים, הטוענים שלא מדובר בעלייה בהיארעות המחלה, אלא רק בעלייה באבחון. המודעות למחלה הלכה וגברה - ולכן ילדים שבעבר לא אובחנו כיום מאובחנים; ומכאן, העלייה במספרים.

ישנם נתונים רבים לגבי אוטיזם - ומגוון תיאוריות המסבירות את התופעה. דבר זה בולט מאד בהקשר הבא: בעמק הסיליקון בארצות הברית, אזור הנחשב לבירת ההייטק העולמית, יש שיעור גבוה מאד של אוטיזם, שיעור חריג בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. ההסבר לשיעור חריג זה יכול להיות שבאזור מתגוררים אנשים עם מודעות גבוהה יותר לרפואה ועם נגישות גבוהה יותר לשירותי רפואה איכותיים. הסבר נוסף אפשרי הוא כי שני ההורים שעוסקים במקצועות הנדסיים אנליטיים, הם בעצמם נושאים קווים אוטיסטיים - ולכן ילדיהם מצויים בסיכון גבוה ללקות בהפרעה.

עוד נתון ברור לגבי אוטיזם, הוליד תיאוריה מעניינת נוספת - מוח אוטיסטי הוא מוח "גברי" מדי. בבסיס התיאוריה, ניצב הנתון לפיו הסיכוי להתפתחות אוטיזם גבוה יותר בקרב בנים. יש הטוענים כי ילדים עם אוטיזם, הן בנים והן בנות, נולדו למעשה עם מוח גברי בצורה קיצונית. הביטויים לכך הם היותם רגשיים פחות ואנליטיים יותר, חברותיים ותקשורתיים פחות וממוקדים יותר, הנדסיים ובעלי מחשבה קרה ומחושבת, שרואים יותר את הצד הטכני-מכני של הדברים ולא את הצד הרגשי.

האם ניתן לרפא אוטיזם?

לא, אבל ניתן לטפל במצב ולתת למטופלים כלים מגוונים, שישפרו את יכולת התקשורת והתפקוד החברתי והרגשי שלהם.

מהם הטיפולים הקיימים המסייעים לסובלים מאוטיזם?

כיום קיים מגוון עצום של טיפולים, המוצעים להורים לילדים אוטיסטיים. על פניו, המגוון נראה אולי ברכה, אבל זה לא כך: ההורים מצויים במצוקה נוראית - ועושים כל אשר לאל ידם, כדי לסייע לילדיהם. "השוק" של טיפולים באוטיזם משגשג וההורים ברחבי העולם המערבי, לרבות בישראל, מוציאים הון רב על טיפולים. מעבר לכך, העובדה שיש טיפולים רבים מאד, אפילו רבים מדי, מעידה על כך שאין טיפול אחד שהוא ממש יעיל. ההורים חסרי אונים - והרבה מהכסף מבוזבז לשווא.

אחרי כל זאת, מה עושים?

ראשית, נמנעים מ"להתפזר" ומתמקדים בטיפולים מסוימים, כדי להימנע ממצב "תפסת מרובה לא תפסת"; שנית, מפתחים חשדנות ומביעים ספק בכל הבטחה; והדבר השלישי - והכי חשוב: מתמקדים בשיטות טיפול מדעיות, שיעילותן מגובה במחקרים. חשוב מאד שההורים יתמקדו בעובדות - ולא יתפתו אחרי הבטחות שווא וכל מיני אשליות שמוכרים להם. אוטיזם היא הפרעה - וכמו כל עניין רפואי, הטיפול באוטיזם הוא טיפול רפואי, ולכן, עליו להיות מגובה במחקרים - ומוכח. חשוב מאד לבחור רק בטיפולים שמוכחים מדעית, כטיפולים יעילים באופן חד משמעי.

טיפולים באוטיזם (אילוסטרציה)
טיפולים באוטיזם (אילוסטרציה)

מה כוללים הטיפולים הללו?

לרוב, טיפול באוטיזם משלב תכנית טיפולים המתמקדת במספר מישורים: המישור ההתנהגותי, מישור התקשורת והמישור הנוירולוגי.

מה כולל טיפול במישור ההתנהגותי?

טיפולים התנהגותיים מלמדים את הילד התנהגויות רצויות, בדרך של התניות חיוביות ושליליות. לילד מקנים התנהגויות חברתיות ומיומנויות תקשורת, בדרך של שינון ולמידה - מבלי להתעכב על הגורמים לכך. כך, למשל, מסבירים לו שכאשר הוא נכנס למקום חדש, עליו לומר שלום לנוכחים. הילד לא מבין למה הוא צריך לומר שלום, הוא לא מצליח לקלוט את "המשחק החברתי", אבל הוא מתאמן בלעשות כך, מאמץ את ההתנהגות החברתית-תקשורתית המקובלת - וכך קל לו יותר להסתגל ולהשתלב. כאשר מלמדים את הילד מה מקובל לעשות - והוא חוזר על כך ומאמץ זאת, גם בלי להבין את הרציונל בבסיס ההתנהגות, מקנים לו כלים יעילים שמאפשרים לו להשתלב בחברה, גם אם רק מדובר במשחק תפקידים ובהצגה.

מה כולל טיפול המתמקד בהיבט התקשורתי?

ילדים עם אוטיזם סובלים מקשיים בתקשורת, אשר יכולים להתבטא הן ברמה המילולית - והן ברמה הבלתי מילולית. הם מתקשים להביע את עצמם, מתקשים להבין הבעות פנים ומחוות גוף ולייצר מחוות כאלה בעצמם, נרתעים ממגע וחלקם אף מתקשים לדבר. יש ילדים אוטיסטים שבוחרים לא לדבר. הם אינם אילמים, יש להם מסוגלות פיסית לדבר ולהפיק קולות, אך הם בוחרים שלא לעשות זאת, בשל ליקוי בתקשורת.

הטיפול בבעיות התקשורת מגוון - וכולל מגוון אמצעים לשיפור התקשורת. כך, למשל, להורים מומלץ לבצע בבית "שיום": תליית פתק עם שמות החפצים השונים ודרישה מהילד שלא יצביע, אלא יאמר את מבוקשו. כמו כן, ישנם אמצעי עזר כגון מחשב, באמצעותו לילדים אלה קל יותר לתקשר, בוודאי על רקע העובדה שלרבים מהם יכולות טכנולוגיות גבוהות מהממוצע - וקל להם להיעזר במחשב, כדי לתקשר עם הזולת.

מה כולל טיפול המתמקד בהיבט הנוירולוגי?

מדובר בטיפול המתמקד במוח ובשאיפה לשנות את אופן הפעולה שלו. זהו טיפול המכונה "נוירופידבק".

על הכישורים החברתיים ויכולות התקשורת של הילד, אחראים חלקים ומסלולים מסוימים במוח. ליקויים אלה גורמים לאוטיזם - ולכן שיפורם והתמקדות בטיפול בהם, בהיותם הבסיס לאוטיזם, מבורכת ויעילה. לשם כך, פותח טיפול הנוירופידבק, אשר מתמקד בשיפור תפקוד המוח, באופן שגורם לילד לא רק לתקשר ולהתנהג כמקובל, באופן מלאכותי, אלא ממש להבין את הסיטואציה ואת הרציונל לכך - ולפעול כך באופן טבעי ולא מזויף.

במסגרת הטיפול המשפר את תפקוד המוח, הילד עסוק בפעילות כלשהי והפעילות המוחית שלו מנוטרת. כל פעם שהמוח עובד בצורה תקינה, נותנים לילד פרס. כך, יוצרים אצל הילד התניה, מעוררים אצלו מוטיבציה לעבוד נכון - והוא חש באופן אינטואיטיבי ואף מפנים את העובדה שעבודה נכונה משרתת אינטרס שלו; וכך, למעשה, מאמנים את המוח לעבוד נכון.

הטיפול בנוירופידבק בילדים אוטיסטים הוכח כיעיל במיוחד, במסגרת מחקרים רבי היקף. השיפור המושג הוא משמעותי וניכר. בעקבות הטיפול, כישוריהם החברתיים של הילדים משתפרים, הם משלימים בקלות רבה יותר תהליכי חברות וההיבט הרגשי של תפקודם משתפר פלאים.

ד"ר דורון תודר הוא פסיכיאטר, מנהל מרפאת נוירוקליניק.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול ב-ADHD, שינה, מיגרנות וחרדה בעזרת נוירופידבק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום