קפה - פלסטר על נזקי האלכוהול?

(0)
לדרג

רוצים למנוע את נזקי האוכל והאלכוהול לכבד? לפי מחקר חדש, צריכת שתי כוסות קפה ביום, לוותה בירידה של 44% בסיכון להתפתחות שחמת כבד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אוכלים יותר מדי? שותים יותר מדי אלכוהול? שתו קפה לקינוח. ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics , עולה כי צריכת קפה מוגברת עשויה להפחית את הסיכון לנזק לכבד על רקע צריכה מוגברת של אוכל ואלכוהול.

החוקרים בחנו את הנתונים מתשעה מחקרים קודמים עם כ-430 אלף משתתפים, ומצאו כי צריכת שתי כוסות קפה נוספות ביום, לוותה בירידה של 44% בסיכון להתפתחות שחמת כבד.

ניתוח הנתונים נועד לבחון צריכת קפה ממוצעת במחקרים קודמים, במטרה לקבוע את ההשפעה של צריכת שתי כוסות קפה נוספות על הסיכוי למחלת כבד. בסך הכל במחקרים נכללו 1,990 חולים עם שחמת כבד. בשמונה מבין תשעת המחקרים, הגדלת צריכת קפה בשתי כוסות ביום לוותה בירידה משמעותית בסיכון לשחמת כבד. בכל המחקרים, למעט אחד, הסיכון לשחמת כבד המשיך לרדת עם עלייה במספר כוסות הקפה היומי.

בהשוואה למי שלא שתו כלל קפה, החוקרים מצאו קשר בין שתייה של כוס קפה אחת לירידה של 22% בסיכון לשחמת כבד. עם שתיית שתי כוסות קפה, הסיכון צנח ב-43%, כאשר עם שלוש כוסות קפה נרשמה ירידה של 57% ועם ארבע כוסות קפה נרשמה ירידה של 65% בסיכון לשחמת כבד.

לדברי החוקרים, הממצאים עדיין מותירים מספר שאלות פתוחות. לדוגמה, מחקר אחד מצא קשר בולט יותר בין צריכת קפה ובין סיכון מופחת לשחמת כבד עם קפה פילטר. יתרה מזאת, בעוד שהמחקרים לקחו בחשבון צריכת אלכוהול, לא כולם התחשבו בגורמי סיכון אחרים לשחמת כבד וסוכרת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום