קרוהן וקוליטיס: אבחון וטיפול

(4)
לדרג

קרוהן וקוליטיס הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות המתבטאות בכאבי בטן, שלשול דמי ועוד. הן מאובחנות באמצעות קולונוסקופיה, הדמיה רנטגנית או גלולת מצלמה מיוחדת

מאת: פרופ' רמי אליקים

מחלות מעי דלקתיות הן מחלות כרוניות של מערכת העיכול. ניתן לחלקן לשתי קבוצות עיקריות: קרוהן (Crohn) וקוליטיס כיבית (Ulcerative Colitis). ההבדל ביניהן טמון באופי המחלה ואופן הביטוי שלה.

נכון להיום, אין מידע ברור לגבי הגורם הספציפי למחלות אלה, אבל נמצא כי בין הגורמים נמנים רקע גנטי מסוים (מחלות אלה שכיחות יותר אצל יהודים, בעיקר יהודים ממוצא אשכנזי); חוסר איזון במערכת החיסונית והשפעה של הפלורה הטבעית של האדם (הרכב חיידקי המעי של גוף האדם). הפיק העיקרי של התפרצות המחלה הוא בשנות ה-20 לחיים, כאשר אחוז גברים ונשים נפגעים בצורה זהה.

מהי מחלת קוליטיס כיבית?

קוליטיס היא בעיקרון מחלה המוגבלת לשכבה החיצונית של המעי הגס (לרירית המעי). המחלה מתחילה תמיד בפי הטבעת ומתקדמת פנימה - לאורך המעי הגס; מבלי שהיא מערבת, במרבית המקרים, את המעי הדק.

ביטויי המחלה הם: שלשול דמי רירי, ובטנזמוס (תחושה עזה ודחופה של צורך ללכת לשירותים, בלי שתהיה הטלת צואה בפועל), המלווה לעיתים - בהתאם להיקף המחלה - בכאבי בטן, ו/או חום.

מהי מחלת קרוהן?

קרוהן היא מחלה שמערבת את כל שכבות המעי (הרירית, התת רירית וכו'); המחלה אינה מוגבלת במיקומה ויכולה להתפתח ולהגיע לכל חלקי מערכת העיכול, מהפה ועד פי הטבעת. ב-80% מהמקרים מערבת מחלת קרוהן את המעי הדק, ב-20% מהמקרים מערבת את המעי הגס וב-50% מהמקרים, מערבת את המעי הגס ואת המעי הדק יחדין.

ביטויי המחלה: קרוהן מתבטאת בשלוש צורות קליניות עיקריות; הביטוי השכיח ביותר הוא הביטוי הדלקתי, שמתבטא בכאבים בבטן הימנית התחתונה, מלווה שלשול מימי; ולעיתים בחום, חולשה ועייפות.

הביטוי השני בשכיחותו הוא הביטוי החסימתי, המתבטא בעיקר בהתכווצויות ובכאבי בטן עזים מאוד, ממש בדומה לתחושת צירי לידה, כשעה-שעתיים לאחר הארוחה, שמלווים בנפיחות ובהתנפחות של הבטן, בבחילות/ הקאות, ובמקרים קיצוניים, עד כדי חסימת מעיים מלאה.

הביטוי השלישי - הכי פחות שכיח - המופיע לרוב כסיבוך של המחלה הוא הביטוי הנצור (פיסטולה), שבו נוצר קשר בין לולאת המעי לאיבר אחר. קשר זה נובע כתוצאה מכך שהמחלה חודרת את כל דופן המעי ונוצר קשר בין המעי לבין אבר אחר. ברוב המקרים, הקשר נוצר באזור פי הטבעת עם פתח לא טבעי בעור, אבל הוא יכול להיות גם בין איברים שונים, כמו בין לולאת מעי אחת לשנייה, בין הלולאה לכיס השתן, בין הלולאה לאברי המין ואפילו בין הלולאה לעור - ומתבטא בדלקת או בהפרשת צואה מהאזור אליו נוצר הקשר.

כיצד ניתן למנוע את המחלות?

נוכח העובדה שעדיין לא נמצא הגורם המדויק למחלות אלה, אין כיום דרך למנוע אותן. אולם ידוע כי ישנם גורמים המשפיעים על התפרצותן, כגון עישון המחמיר את מחלת הקרוהן מחד ומגן מפני קוליטיס מאידך, ונטילת תרופות מקבוצת האספירין שעלולות להצית את המחלה.

מתי כדאי לגשת להיבדק?

בכל מקרה בו מופיע אחד או יותר מתסמיני המחלות, כגון שלשול דמי רירי ו/או טנזמוס (העלולים להעיד על קוליטיס), או שלשול מימי המלווה בכאבים בבטן הימנית התחתונה עם/בלי חום שגורם לירידה במשקל (העלול להעיד על קרוהן) וכן באם יש אנמיה ו/או בדיקות דם המעידות על סמני דלקת גבוהים.

מהן דרכי האבחון?

כאשר קיים חשד לקוליטיס, הבדיקה הראשונה והשכיחה ביותר היא בדיקת קולונוסקופיה קצרה (סיגמואידוסקופיה), בה מכניסים מצלמה זעירה דרך פי הטבעת, באמצעותה יכול הרופא המטפל לראות את הדלקת עצמה ואת היקפה- ולקחת ביופסיות לצורך אבחון.

כאשר קיים חשד למחלת קרוהן, מבצעים קולונוסקופיה ארוכה, שבאמצעותה ניתן לראות את כל המעי - ולנסות להיכנס למעי הדק, לראות ולדגום את הפצעים שנמצאים בו. בדיקות נוספות הן CT בטן, MRI או שימוש בגלולת מצלמה. גלולת המצלמה היא גלולה בגודל של כדור ויטמינים גדול, בעלת מצלמה מיוחדת, אשר מצלמת מספר רב של תמונות בכל שניה - המצאה ישראלית שקיימת כבר כ-15 שנה וכלולה בסל הבריאות.

המטופל בולע את הגלולה, בדומה לנטילת כדור - והגלולה "נוסעת" לאורך המעיים ומתפנה בצואה באופן טבעי, דרך פי הטבעת. התמונות משודרות לקולטן, מורדות למחשב - ונקראות על ידי הרופא כמו סרט וידאו. היתרון בגלולה הזו הוא רגישותה הרבה לפצעים על רירית המעי הדק, שמאפשרת לראות דברים שלא תמיד רואים ברנטגן.

כיצד מטפלים במחלות האלה?

הטיפול בעיקרו הוא טיפול תרופתי, בהתאם להיקף המחלה ולחומרתה: ככל שהיקפה גדול יותר וחומרתה רבה יותר, מוסיפים תרופה בדרגה גבוהה יותר.

טיפול בקוליטיס: ברמה קלה עד בינונית, מתחיל עם תרופות אנטי דלקתיות מקבוצת ה- 5-ASA, אותן ניתן ליטול בכדורים, בגרנולות, בנרות או בחוקנים (אם המחלה מוגבלת למעי השמאלי). אם הטיפול התרופתי הנ"ל אינו מספיק, או שהמחלה בדרגה קשה יותר מוסיפים סטרואידים; ובשלב הבא, תרופות לווריד או תרופות מדכאות חיסון (כמו פורינטול) ותרופות ביולוגיות (כמו רמיקייד, יומרה או אנטיביו).

טיפול בקרוהן: הטיפול תלוי במיקום המחלה, היקפה וחומרתה. לעומת הטיפול בקוליטיס, טיפול בקרוהן של המעי הדק מתחיל ישירות עם סטרואידים (בודזון) ו/או תרופות מדכאות חיסון ו/או תרופות ביולוגיות.

מה השפעת המחלה על החיים?

רוב התרופות הניתנות כטיפול, אינן משפיעות על ניהול אורח החיים הרגיל; ההמלצה לנשים היא לדחות הריון עד לאחר סיום השלב הפעיל של המחלה. לאחר גמר שלב הטיפול האקטיבי שנמשך בדרך כלל 2-3 חודשים, כשהמחלה נכנסת לרגיעה, שומרים על הרגיעה שהושגה באמצעים תרופתיים אחרים.

פרופ' רמי אליקים הוא מנהל המכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים שיבא.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן וקוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום