חיסונים: שלום לחצבת ולשעלת

(0)
לדרג

מחקר: מרבית מקרי החצבת והשעלת בארה"ב אירעו בקרב ילדים שהוריהם החליטו לא לחסנם; מספר התפרצויות שעלת נרשמו בקרב מחוסנים - עדות להיחלשות חיסוניות העדר

מאת: מערכת zap doctors

סרבנות החיסונים גובה מחירים, ולא רק מהמסרבים להתחסן; יותר מ-50% ממקרי החצבת האחרונים בארה"ב אירעו בקרב ילדים שהוריהם סירבו לחסן אותם, וכמו כן לפחות רבע ממקרי של שעלת. במקרה של שעלת - נרשמו מקרים של תחלואה גם בקרב מי שחוסנו קודם לכן. כך עולה ממחקר חדש שפורסם החודש בכתב העת JAMA.

מטרת סקירת הספרות הייתה לבחון את הקשר בין עיכוב בחיסון, סירוב לקבלת חיסונים, או פטור מקבלת חיסונים לתחלואה בחצבת ושעלת, שתי מחלות הניתנות למניעה פשוטה, שהתפרצו לאחרונה בארה"ב. החוקרים חיפשו בספרות הרפואית אחר דיווחים על התפרצויות חצבת שאירעו במדינה מאז שהוכרז של חיסול הזיהום הנגיפי בארצות הברית (לאחר 1 בינואר, 2000), ושעלת מאז שיעורי ההיארעות הנמוכים ביותר של הזיהום בארצות הברית (לאחר 1 בינואר, 1977), ואחר מחקרים להערכת הסיכון למחלה בהקשר של עיכוב או פטור מהחיסון.

בסך הכל זוהו 18 מחקרים בנושא חצבת, שתיארו 1,416 מקרי חצבת, מהם ל-57% לא היתה היסטוריה של חיסון לחצבת. מבין 970 מקרי חצבת עם נתונים מפורטים אודות החיסונים, 574 מקרים היו לא-מחוסנים למרות התאמה לחיסון ו-405 (71%) מהם קיבלו פטור מסיבות דתיות או פילוסופיות.

מבין 32 דיווחים על התפרצות שעלת, שכללו כ-10,600 מקרים שעליהם היו נתוני חיסון, בחמש ההתפרצויות הגדולות ביותר במדינה היו שיעורים משמעותיים של נבדקים לא-מחוסנים או עם שיעורי חיסון נמוכים. עם זאת, מספר התפרצויות שעלת אירעו גם באוכלוסיות עם שיעור מחוסנים גבוה, עדות להיחלשות של החסינות. תשעה דיווחים (שתיארו 12 התפרצויות) סיפקו נתונים מפורטים על החיסונים אודות מקרים לא מחוסנים; ב-8 מהתפרצויות אלו , בין 59% ל-93% מהמטופלים הלא מחוסנים לא חוסנו באופן מכוון.

שיעור משמעותי של מקרי חצבת בארה"ב בעידן שלאחר חיסול הזיהום תואר בחולים שבאופן מכוון לא חוסנו כנגד הזיהום הנגיפי. התופעה של סירוב לחיסון לוותה בסיכון מוגבר לחצבת בקרב מסרבי חיסונים ובקרב מחוסנים. אף שהישנות שעלת יוחסה להיחלשות החסינות וגורמים אחרים, סירוב חיסון עדיין מלווה בסיכון מוגבר לשעלת בחלק מהאוכלוסיות.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים - משרד הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום