הכי קטן בכיתה? בסיכון ל-ADHD

(0)
לדרג

סיכון מוגבר להפרעת קשב וריכוז הכרוכה בטיפול תרופתי, בקרב ילדים שתאריך יום הולדתם קודם לתאריך סף הכניסה לבית הספר, בהשוואה לחבריהם הגדולים יותר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

לעתים קרובות, הורים לילדים שמועד יום הולדתם קודם לתאריך הסף להרשמה לבית הספר מוטרדים מהאפשרות שילדיהם יחוו קשיים לימודיים וחברתיים רבים יותר, בשל היותם הצעירים והקטנים ביותר בכיתתם. מחקר חדש מצביע על מקור דאגה נוסף בקרב הורים לילדים אלו: על פי נתוני המחקר כפי שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics עולה כי בילדים אלו סיכון מוגבר לאבחנת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder) לרבות צורך בטיפול תרופתי.

החוקרים מטיוואן, שם תאריך הסף להרשמה לבית הספר הוא 31 באוגוסט, מצאו כי בילדים שנולדו בחודש אוגוסט סיכון מוגבר לאבחנה וטיפול ל-ADHD, בהשוואה לחבריהם שנולדו בחודש ספטמבר.

סיכון גבוה מעט יותר בקרב בנות לאבחנת ADHD

להערכת ההשפעה של גיל התלמידים על הסיכון לאבחנת ADHD, בהשוואה לעמיתיהם בכיתה, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-370,000 ילדים מטיוואן בגילאי 4-17 שנים בין השנים 1997-2011. בסיכומו של דבר, נכללו 32,394 ילדים שנולדו באוגוסט; 2.9% מילידי אוגוסט אובחנו עם ADHD ורובם (2.1%) נטלו טיפול תרופתי להפרעה זו. מנגד, מבין 33,607 ילידי ספטמבר שנכללו במחקר, רק 1.8% אובחנו עם ADHD ו-1.2% נטלו טיפול תרופתי להפרעה זו.

בקרב בנים שנולדו באוגוסט תועד סיכון הגבוה יותר ב-63% לאבחנה של ADHD, בהשוואה לבנים שנולדו בספטמבר, עם סיכון הגבוה יותר ב-76% לטיפול תרופתי להפרעה זו. מנגד, בבנות שנולדו באוגוסט נרשמה עלייה של 71% בסיכון לאבחנת ADHD ועלייה של 65% בסיכון לטיפול תרופתי להפרעה זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום