טיפול קבוע באספירין ימנע סרטן?

(0)
לדרג

ירידה של עד 20% בסיכון לממאירויות במערכת העיכול ובעיקר בסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום, לאחר נטילה קבועה של אספירין במינון נמוך במשך כ-6 שנים לפחות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

טיפול קבוע וארוך-טווח באספירין במינון נמוך מלווה בירידה קלה בסיכון הכולל לממאירות, ובעיקר בירידה בממאירויות מערכת העיכול לרבות סרטן המעי הגס והרקטום. כך עולה מתוצאות מחקר חדש וארוך טווח, כפי שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Oncology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת האפשרית של טיפול באספירין למניעת ממאירויות בכלל וסוגים ספציפיים של מחלות ממאירות בהתאם למינונים משתנים בזמני טיפול שונים, ולהעריך את התועלת האבסולוטית של אספירין.

המחקר: 135,000 איש לאורך 32 שנה

החוקרים התבססו על נתונים משני מחקרים גדולים מארצות הברית: האחד כלל אחיות בגילאי 30-55 שנים בעת גיוסן למחקר והשני כלל רופאים שהיו בגילאי 40-75 שנים בעת הגיוס למחקר. מטרתם העיקרית הייתה לבחון את הסיכון להיארעות ממאירות.
בקרב כ-88,000 נשים וכ-47,000 גברים שהשלימו מעקב של 32 שנים, החוקרים זיהו 20,414 מקרים של ממאירות בנשים ו-7,571 מקרים בגברים.

אספירין במשך 6 שנים - ירידה בסיכון לממאירות

בהשוואה לאלו שלא נטלו באופן קבוע טיפול באספירין, טיפול סדיר במשך 6 שנים באספירין לווה בירידה בסיכון לממאירות. תועדה היארעות מופחתת של כ-15% בסיכון לממאירויות במערכת העיכול, וירידה של קרוב ל-20% בסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום. מנגד, טיפול קבוע באספירין לא נקשר עם הסיכון לסרטן שד, סרטן ערמונית מתקדם או סרטן ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ארוך-טווח באספירין מלווה בירידה מתונה, אך מובהקת סטטיסטית, בשיעור הממאירויות, בפרט בגידולים במערכת העיכול. טיפול קבוע באספירין עשוי למנוע חלק גדול מגידולי המעי גס והרקטום ובכך להשלים את התועלת שבבדיקות הסקירה לממאירות זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן מערכת העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום