שיעור יתר אצל נשים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

שיעור יתר בנשים הוא סימפטום העשוי להעיד על קיומה של בעיה הורמונלית. הבירור הרפואי יכלול תשאול לגבי סימפטומים אפשריים נוספים - והטיפול ייקבע בעקבות בירור מקיף

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לרפואה פנימית
077-2306943 (מספר מקשר)

במקרים רבים, המקור לשיעור יתר הוא עודף אנדרוגנים - ההורמונים הגבריים (טסטוסטרון ודומיו). שיעור יתר עלול להופיע בנוסף לסימפטומים אחרים: נשירת שיער, אקנה, חוסר סדירות במחזור החודשי, השמנת יתר ונטייה לסוכרת. לא כל הסימפטומים חייבים להופיע; די בכך שחלקם יופיעו, כדי להעיד על מקור הורמונלי לבעיה.

מהם הביטויים השכיחים של שיעור יתר?

בקרב נשים צעירות, שיעור יתר מתבטא בעיקר באזור הפנים; אבל עלול להיות גם בבטן, שדיים, גב ובכל המקומות שבהם לא אמור לצמוח שיער (לא כולל ידיים ורגליים). שיעור היתר אשר מופיע סביב גיל ההתבגרות מיוחס לשינויים הורמונליים אצל נערה צעירה; והוא מתאזן לרוב עם התייצבות המצב ההורמונלי. שיעור יתר שיש לברר ולבדוק מופיע לאחר גיל 18-20.

האם יש סימפטומים נלווים אחרים לשיעור יתר?

שיעור יתר עלול להעיד על קיומה של בעיה הורמונלית. לרוב סימפטום זה איננו מגיע לבד, אלא בליווי הפרעות במחזור, אקנה (אחרי גיל ההתבגרות) ונשירת שיער. אם אישה מתלוננת רק על שיעור יתר והמחזור שלה סדיר, אזי לרוב מדובר במקור אתני ולא בהפרעה הורמונלית. אצל חלק מהנשים, יש גם הפרעה במשק הסוכר - והן בקבוצת סיכון לפתח סוכרת. (פירוט בהמשך).

מה מקור הבעיה ההורמונלית של שיעור יתר?

במרבית המקרים, המקור הוא עודף בהורמון הגברי/אנדרוגנים. הסיבות לעלייה ברמת האנדרוגנים הן בעיקר: תסמונת השחלות הפוליציסטיות. מדובר בתסמונת די שכיחה, בה בנוסף לשיעור יתר והפרעות בסדירות המחזור החודשי רואים על פני השחלות ריבוי ציסטות; השמנת יתר (לא תמיד); ולעיתים גם עליה קלה ברמת הסוכר. במקרים רבים יש גם סיפור משפחתי של שחלות פוליציסטיות אצל אמא/אחיות ולעיתים קרובות גם בעיות פריון.

ישנם מצבים נוספים שעלולים לגרום לשיעור יתר, אך הם נדירים יותר: למשל ADRENAL HYPERPLASIA. במקרים אלה, נותנים לעיתים גם סטרואידים במינון נמוך. מצב נדיר נוסףעלול להופיע אצל נשים מבוגרות (מעל גיל 50), הסובלות משיעור יתר פתאומי וחמור. מצב זה עלול להעיד על סרטן בשחלות או בבלוטת האדרנל. במקרים אלה, חשוב להגיע לאבחון וטיפול מיידי.

כיצד מטפלים?

הטיפול בכל המצבים הללו, כולל בשיעור יתר על רקע אתני, הוא קודם כל בגלולות למניעת הריון. במקרים קשים יותר, מטפלים בגלולות חזקות יחסית (כמו דיאנה או יסמין), אך גם הגלולות במינונים נמוכים יותר עשויות להועיל. התגובה לטיפול לוקחת 3-6 חודשים - ולכן יש להיאזר בסבלנות. הגלולות מורידות למעשה את רמות האנדרוגנים וזמן התגובה הוא הזמן שלוקח לשיער המיותר לנשור.

במקרים קשים, שלא מגיבים מספיק טוב לגלולות, ניתן להוסיף תרופה בשם אנדרוקור או אלדקטון, שהיא מעכבת של ההורמון הגברי, אך הטיפול בה עלול להיות כרוך בתופעות לוואי ודורש מעקב מעבדתי.

לעתים קרובות, אישה שסובלת מאחד המצבים לעיל - ומעוניינת בהריון - תזדקק לטיפול משרה ביוץ. לעתים, נשים עם שחלות פוליציסטיות מטופלות בגלוקופז (תרופה להורדת רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת), עשויה להועיל גם במקרים של שחלות פוליציסטיות להסדרת הביוץ, אך אינה יעילה כטיפול בשיעור יתר.

לאיזה רופא יש לפנות? מהי ההתמחות הדרושה?

רבות מהנשים מגיעות לרופא עור שמפנה אותן לרופא אנדוקרינולוג; חלקן מגיעות לגניקולוג, מכיוון שהתופעה מלווה בחוסר סדירות במחזור או בבעיות פריון. הטיפול שהגניקולוג נותן הוא לרוב גלולות - ובדרך כלל הטיפול מספק ופותר את הבעיה. במקרים קשים יותר, או כאשר עולה חשד כי מדובר במקרה מורכב יותר, מומלץ להגיע לאנדוקרינולוג. זאת, כדי לשלול מחלות אחרות ולבצע הערכה לפני הריון וכו'.

האם הטיפול בגלולות יעיל?

הטיפול בגלולות מפחית שיעור יתר, מסדיר מחזור, מפסיק נשירה ומטפל באקנה; אולם יש לזכור שהשיעור יורד בהדרגה - ותוך כחצי שנה. בסך הכול, מדובר בטיפול יעיל ופשוט למי שיכולה לקבלו בבטחה.

האם מומלץ להסיר שיער לצמיתות, כאשר סובלים משיעור יתר?

אין בעיה לבצע הסרת שיער במקרים של אבחנת ההפרעה, אולם יש לבצע אותה במקביל לטיפול; אחרת, השיעור יגדל שוב. משמע: קודם לאבחן ולטפל - ובמקביל להסיר. כמו כן, יש משחה הנקראת וניקה אשר מתאימה רק לאזור הפנים -ומעכבת את צמיחת השיער. לעיתים אני ממליצה להשתמש בה בזמן הטיפול והיא עוזרת, כל עוד משתמשים בה בקביעות (פעמיים ביום); אבל חשוב להדגיש כי היא לא מטפלת במקור הבעיה, אלא רק מסייעת להעלמת הסימפטום - השיעור.

ד"ר נירית אבירן-ברק היא אנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות ויועצת לקו"ח לאומית.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום