חומצה פולית בהריון: לא בכל יום

(0)
לדרג

עלייה של עד פי 5.6 בסיכון לסוכרת הריונית לאחר נטילה יומית של חומצה פולית בשליש הראשון של ההריון. מומלץ להפחית את המינון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

האומנם נטילת חומצה פולית בהריון מעלה את הסיכון לסוכרת הריונית? מנתונים פרוספקטיביים חדשים עולה כי בנשים הנוטלות תוספי חומצה פולית בהריון קיים סיכון מוגבר לסוכרת הריונית.

עם זאת, על פי המאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care החוקרים קוראים לנקוט במשנה זהירות בהתייחסות לממצאי המחקר, מאחר שזו הפעם הראשונה בה השימוש בתוספי חומצה פולית לווה בעלייה בסיכון לסוכרת הריונית.

סוכרת הריונית בקרב 13% מהנשים

במחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממחקר China-Anhui Birth Cohort Study, מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל כ-3,500 נשים. הם הגבילו את ניתוח הנתונים ל-1,938 נשים שנטלו תוספי חומצה פולית או שמעולם לא נטלו תוספי ויטמינים. במהלך ההריון, 12.8% מהנשים פיתחו סוכרת הריונית.

נטילה יומית של התוסף בשליש הראשון של ההריון לא מומלצת

בקרב נשים שנטלו תוספי חומצה פולית בכל יום במהלך הטרימסטר הראשון תועדה עלייה של פי 2.25 בסיכון להתפתחות סוכרת הריונית. באלו עם מדד מסת גוף של לפחות 25 ק"ג למטר בריבוע, שנטלו את התוספים בכל יום בשלב מוקדם של ההריון, תועדה עלייה של פי 5.6 בסיכון להתפתחות סוכרת הריונית, בהשוואה לנשים עם מדד מסת גוף נמוך יותר, שלא נטלו תוספי חומצה פולית.

חומצה פולית בטרימסטר הראשון - לא בכל יום

בנשים שנטלו תוספי חומצה פולית רק לפני ההריון, או באלו שנטלו אותם רק בטרימסטר השני, לא תועד סיכון מוגבר לסוכרת הריונית.

תופעות לוואי של תוספי חומצה פולית לא היו משמעותיות בנשים שנטלו את החומצה הפולית 3-6 פעמים בשבוע ולכן ייתכן שיש מקום להמליץ על נטילת התוספים, אך לא בכל יום, במטרה לאזן בין התועלת בדמות מניעת מומים בצינור העצבים, אל מול הסיכונים האפשריים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום