הסרת משקפיים בלייזר: כל מה שחשוב לדעת

(0)
לדרג

מעל 20,000 ניתוחי לייזר להסרת משקפיים מבוצעים בארץ מידי שנה. מהן השיטות השונות לביצוע הניתוח? הידעתם כי אחוז גבוה מכלל רופאי העיניים ובני משפחותיהם עברו את הניתוח בעצמם? צרכנות רפואית

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

ההחלטה על הסרת משקפיים מלווה בחששות מוצדקים. כולם מסכימים שלפני שבוחרים להסיר משקפיים, חשוב לקרוא כמה שיותר מידע על הניתוח, על הרופא המנתח ועל תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים. בנוסף, כדאי לבקש המלצות ממכרים ובני משפחה שעברו את הניתוח.

ד"ר שמואל לוינגר, מנתח בתחומי רפרקציה, קרנית וקטרקט והמנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים', מסביר: "במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אנו מתקנים את הראייה באמצעות ליטוש פני הקרנית, שנעשה על פי חישובים מאד מדויקים, בעזרת מערכות התכנות והבקרה של מכשיר הלייזר. ליטוש פני הקרנית, באמצעות לייזר, משנה את תכונותיה האופטיות - ומבטל את ההזדקקות למשקפיים או לעדשות מגע. במהלך השנים ביצענו ושיפרנו את הראייה ואת איכות חייהם של מאות אלפי מנותחים. כיום מבוצעים בעולם כארבעה מיליון ניתוחים מסוג זה בשנה".

מהם סוגי הניתוחים להסרת משקפיים - ומהו מהלך הניתוח?

ד"ר שמואל לוינגר מסביר: "ישנם כיום שני סוגים עיקריים של ניתוחי לייזר להסרת משקפיים:

שיטת לאסק/ PRK: נותנת מענה יעיל למטופלים בעלי קרניות דקות יחסית ולא סימטריות. בשלב הראשון הרופא יוצר חלון טיפולי בשכבת תאי האפיתל בקרנית ומרים אותה. בשלב השני מלטשים את הקרנית החשופה ע"י קרן לייזר ומחזירים את שכבת האפיתל בחזרה למקומה. בתום הטיפול מניחים עדשת מגע טיפולית על העין למשך מספר ימים.


שיטת האינטרלאסיק, הבלעדית לרשת המרכזים הרפואיים 'עיניים': הטיפול מבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון, בעזרת קרן לייזר, פותחים חלון טיפולי (מתלה) שכבה דקה בקרנית - ובשלב השני, מבוצע ליטוש בעזרת הלייזר המתקדם - בקרנית; ולאחר מכן מחזירים את המתלה למקומו. השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר החלמה ללא כאבים, חזרה מהירה מאוד לשגרה והשגת איכות ראייה מצוינת".

מי מתאים לניתוח לייזר להסרת משקפיים?

"חיוני לעבור בדיקת התאמה מקיפה, לפני קבלת החלטה על ניתוח לייזר להסרת משקפיים", מדגיש ד"ר שמואל לוינגר ומסביר: "בבדיקה נלקחים בחשבון מצב בריאות כללי, גיל, היסטוריה משפחתית הקשורה במחלות עיניים; וכן ניתן משקל גם לצרכים של המטופל, מבחינת הראייה, בכל הקשור לעיסוקו.

בדיקת ההתאמה כוללת מילוי שאלון בריאות מפורט, מיפוי קרנית, סריקת קרנית ובדיקה במכשור מתקדם (WF). בנוסף, נעשית בדיקת חדות ואיכות הראייה, על ידי אופטומטריסט ובדיקת עיניים מלאה, על ידי רופא עיניים מנתח, הכוללת: מבנה הקרנית ועובייה, בדיקה של גלגל העין, קרקעית העין, מדידת הלחץ התוך-עיני וקוטר האישון; וכן בדיקת יובש בעין.

על סמך כל הממצאים, קובע הרופא התאמה (או אי התאמה) לניתוח - ומהי השיטה הניתוחית המתאימה למטופל".

"יש לקחת בחשבון כי שיעורם של אלה שאינם נמצאים מתאימים לניתוח, לאחר בדיקה קפדנית, עומד על כ-30%. וחשוב לדעת כי בדיקה שאינה יסודית - וניתוח אדם שאינו מתאים לטיפול הלייזר - עלולים לגרום לתוצאות לא מספקות וכן לסיבוכים ולפגיעה בבריאות העיניים. אבחון מקדים והתאמה מלאה הם הערובה להצלחת הטיפול".

ד"ר שמואל לוינגר מדגיש: "יש מטופלים אותם לא ניתן לנתח, לדוגמה: הסובלים ממחלת עיניים, כגון: קרטוקונוס, המאופיינת בקרנית מעוותת, בצורה של חרוט (קונוס); או חולים במחלת הגלאוקומה, אשר מתאפיינת בלחץ תוך-עיני גבוה, או מטופלים הסובלים מיובש ניכר בעיניים.

כמו כן, ניתוח לייזר אינו מתאים במקרים של רוחק או קוצר ראייה גבוהים מאד, דרגת אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה מאד ומטופלים בעלי קרנית דקה. עבורם, קיימים פתרונות ניתוחיים אחרים לשיפור הראייה, כגון: השתלת עדשה תוך-עינית.

מהי המשמעות של סוג מכשור הלייזר?

ד"ר עמי הירש, מנתח בכיר בתחומי ניתוחי לייזר להסרת משקפיים וקטרקט, מנהל רפואי של המרכז הרפואי 'עיניים' בעזריאלי, ת"א: "מכשירי הלייזר המלטשים את הקרנית נבדלים ברמת מערכות הבקרה ומידת המהירות של הלייזר. ברשת 'עיניים', אנו משתמשים במכשור המתקדם והמהיר ביותר בעולם. ככל שמהירות הלייזר גבוהה יותר, דהיינו מספר הפעימות בשנייה גבוה יותר, כך ההליך מהיר יותר.

המכשור המתקדם פועל בגיבוי של מערכת מעקב לעין, במספר ממדים, ומצויד במערכת Wave Front, שקולטת מידע מהקרנית ומהרשתית -ומעבירה את המידע בצורה ממוחשבת למכשיר הלייזר. הרופא המנתח יודע בכל זמן נתון מהו עומק הליטוש ומהו עובי הקרנית שנשארת. בדרך זו, מבטיחים את יציבות הקרנית ואת בטיחות הטיפול לאורך זמן".

האם תיתכן נסיגה במספר לאחר הניתוח?

ד"ר הירש אומר: "ככל שהמספר גבוה יותר לפני הניתוח, כך קיים סיכוי כי בעתיד תחול נסיגה במספר. ניסיוננו הרב והביטחון בתוצאות, מאפשר לנו להעניק למטופלים תעודת אחריות לכל החיים - ובה אחריות, ללא הגבלת זמן, לתיקון ליקוי בראייה לרחוק, במקרים בהם חלה נסיגה של מספר.

כמובן שהדבר תלוי בשאלה האם ניתן לבצע את התיקון מבחינה רפואית. תעודת האחריות איננה חלה על שינויים שמקורם במחלות עיניים, שעלולות להתפתח עם השנים, כגון בעיות ברשתית והתפתחות גלאוקומה, שאינן קשורות לניתוח להסרת משקפיים. כמו כן, אין קשר בין טיפול הלייזר לשינויים פיזיולוגיים בראייה, התלויים בגיל, כדוגמת זוקן הראייה, אשר אופייני לבני 40 פלוס - ומתבטא בירידה בחדות הראייה לקרוב ובהזדקקות למשקפי קריאה , או להתפתחות קטרקט בגיל המבוגר".

האם ניתוח לייזר כרוך בכאבים?

פרופ' אירית ברקת, מנתחת עיניים בכירה במרכז הרפואי 'עיניים' בעזריאלי ת"א ואחראית תחום הקרנית במכון העיניים של בית החולים שיבא, תל- השומר, משיבה: "במהלך הניתוח, המטופל אינו חש בכאב, מאחר שניתוחי לייזר מתבצעים בהרדמה מקומית, באמצעות טיפות אלחוש. לאחר הניתוח, יש תחושה של גוף זר וצריבה. בדרך כלל, בניתוח בשיטת אינטרלאסיק, הכאבים חולפים תוך מספר שעות. בניתוחים בשיטת הלאסק, אנו מניחים עדשת מגע על העין בתום הניתוח ומסירים אותה לאחר מספר ימים.

הכאבים ואי הנוחות נמשכים מספר ימים. בכל מקרה, אנו בודקים את המנותחים למחרת הניתוח ולאחר שבוע; ונותנים להם טיפול תרופתי וטיפות מרגיעות, המקלות ומקצרות את תקופת ההחלמה".

ומה לגבי תופעות לוואי וסיבוכים?

לדברי פרופ' ישראל קרמר, מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים בעזריאלי תל-אביב ובמרכז הרפואי רבין-בלינסון: "ניתוח לייזר נחשב לניתוח עם שיעורי ההצלחה הגבוהים ביותר ברפואה. כ-99.9% מהניתוחים עוברים כיום בהצלחה, ללא סיבוכים במהלך הניתוח. יחד עם זאת, לכל ניתוח יש תופעות לוואי.

"ברוב המקרים, ניתן לטפל בכך - ולשפר את מצבם של חולים אלה. לגבי החשש של מטופלים מסכנת עיוורון, אני יכול להרגיע כי בישראל לא מוכר אף מקרה הקשור בניתוח הסרת משקפיים בלייזר. את הסיכון לזיהום אנו מונעים במתן הוראות מדויקות למטופל, לשמירה על היגיינה ולשימוש בטיפות אנטיביוטיות".

האם רופאי עיניים עוברים בעצמם ניתוחי לייזר להסרת המישקפיים?

ד"ר אורי מלר, מנתח בכיר ומנהל את מרפאת קטרקט במרכז הרפואי 'עיניים' בעזריאלי, ת"א, מנתח בכיר בבית החולים קפלן ברחובות מסביר: "במחקר של איגוד הרופאים האמריקאי והאירופי שנערך בשנים האחרונות על מנתחי לייזר שעברו בעצמם ניתוח להסרת משקפיים נמצא כי 2441 רופאים עברו את הניתוח בעצמם במהלך עשור. כ-90% ממנתחי הלייזר הללו ניתחו בני משפחה מדרגה ראשונה. בישראל, רופאי רשת 'עיניים' ניתחו בשנים האחרונות 10 רופאי עיניים ועוד אין ספור בני משפחה מדרגה ראשונה. כך לדוגמה, גם אני ניתחתי בהצלחה את ביתי לפני כחודש ימים.

הסיבה לשיעור הניתוחים הגבוה, בקרב רופאי העיניים והמנתחים, הוא באחוזי ההצלחה הגבוהים של הניתוח - והראייה הטובה המאפשרת להם לעבוד ולנתח בצורה מדויקת".

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום