ניסויים בבעלי חיים: אין חלופה?

(0)
לדרג

ניסויים על יותר מ-300,000 בעלי חיים מדי שנה. טענות להעלמת מידע ולניגוד אינטרסים כנגד משרד הבריאות שמתגונן: 99% מהם חולדות, צפרדעים ודגי זברה

מאת: מערכת zap doctors

היקף הניסויים הרפואיים בבעלי-חיים בישראל, נידון היום (ג') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת וחולל ויכוח סוער בין חברי הוועדה. בדיון שהתקיים ביוזמת ח"כ יעל גרמן נשמעו טענות קשות, לכאורה, כנגד משרד הבריאות לפיהן ישנו ניסיון לצמצם את השקיפות והנגישות של הציבור למידע עליהם. עוד נטען כי ישנה העלמת מידע, שקיים ניגוד אינטרסים בוועדות לאישור ניסויים וכי המשרד מתעלם מהחלופות לניסויים אלו.

בתגובה הציגו נציגי משרד הבריאות את טענתם כי כל המידע מתפרסם באתר וכי 99% מבעלי החיים עליהם נערכים הניסויים הם חולדות וצפרדעים.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), יוזמת הדיון, התריעה כי למרות ההמלצות, עד היום לא מונה שופט לעמוד בראשות המועצה לניסויים, ואילו לדברי ח"כ איציק שמולי: "בעלי החיים הם חסרי-ישע, לא יודעים לזהות רשע ולהתגונן מפניו ולכן על הכנסת לעמוד לימינם. יש דרישה ציבורית גוברת שבעלי-מקצוע יגלו יחס נאות לבעלי החיים". לדבריו, לפי ארגון המזון והתרופות האמריקאי, 92% מהתרופות המפותחות על בסיס ניסויים בבעלי חיים נכשלות בעת השימוש בהם בקרב בני אדם. הוא הזהיר כי האקדמיה נגועה בבעיה חמורה, שמי שאמור לפקח עליה, הם נציגי המערכת עצמם.

ח"כ יואל חסון, הוסיף כי "אם נוצרו חלופות לניסויים מוזר שמספר הניסויים רק גדל. אינני סומך על הועדות המאשרות ניסויים כי חברים בהם בעלי-אינטרסים, שהמחקר לבדו בראש מעייניהם. על הכנסת להתערב במינויים של ועדות אלו".

משרד הבריאות: אין תחליף. 99% חולדות, צפרדעים ודגים

פרופ' אבי ישראלי, המדען הראשי של משרד הבריאות, השיב כי בשנתיים האחרונות מכינים טיוטה לתקנון ניסויים, וכי "אין כמעט תרופה בעולם שלא נוסתה קודם בבעלי חיים, ואין תחליף להליך זה. יש מגבלות בניסויים, נחיצות הניסוי, ערכו וצמצום מספר בעלי החיים למינימום".

עו"ד שני קורח-שמש, מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות, ציינה כי וועדות הניסויים מתייעצים עם נציגי ארגוני בעלי החיים. וד"ר קובי פישר, פירט כי בשנת 2014 השתמשו ב-340,000 בעלי חיים, ב-1750 ניסויים, בכ-2,700 היתרים פעילים לניסויים מתמשכים מתוכם הומתו כ-320,000 בעלי חיים. הממוצע הרב שנתי הוא 310,000 בעלי חיים בשנה, 99% מהם הם חולדות, צפרדעים ודגי זברה. לדבריו, ישראל היא המדינה היחידה בעולם המבצעת שיקום לבעלי החיים שנעשה בהם ניסוי.

יו"ר הוועדה, קארין אלהרר, סיכמה את הדיון: "אין תחושה שנבדקות כל החלופות, ושנציגי ציבור חיצוניים משפיעים בוועדות המאשרות ניסויים. יש להקפיד על אישור התקנון של המועצה לניסויים בבעלי חיים, ולפרסם אותו לציבור. על הוועדה לשמוע את נציגי הציבור, בעיקר אלו החושבים אחרת על ניסויים. יש למנוע ניסויים מיותרים בבעלי חיים ולעשות את המיטב למזער את הפגיעה בהם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום