מדרסים: לכו על זה!

(0)
לדרג

האם רק מי שסובל מבעיה בכף הרגל, בגב התחתון או בברכיים זקוק למדרסים? מתברר שמדרסים איכותיים ישפרו את איכות חייו של כל אדם. וגם, מדרסים לנעלי עקב

מאת: עוז דניאל

מדרסים הם אביזרים הנכנסים לנעליים, מאפשרים תמיכה ברקמות השונות, משפרים את היציבה ומפזרים את עומס משקל הגוף בצורה יעילה. לרוב, המדרסים עשויים מחומרים בולמי זעזועים, ובאופן כללי, הם משפרים את איכות חייו של המטופל.

מאיזה חומר עשויים המדרסים?

יש מגוון רחב של מדרסים, לכל מדרס תכונות ייחודיות המאפשרות טיפול והקלה בבעיה האורתופדית. לכל חברה יש את קו המדרסים שלה - והיא קובעת ממה עשוי המדרס.

מה חשוב לדעת על חומרי הגלם של המדרסים?

חשוב לוודא מהיכן הגיעו חומרי הגלם של המדרסים, והאם יש להם תו איכות. מדרסים אשר אינם עומדים בקריטריונים מתבלים מהר (במקרה הטוב) אך עלולים לפגוע במצב המטופל ואף לגרום לנסיגה במצבו (במקרה הפחות טוב).

ישנם מדרסים ייחודיים העשויים משכבות של ג'לים ייעודיים, בעלי דרגות רכות שונות - ומספר שונה של שכבות (בין 3-7 שכבות לפי סוג המדרס); המדרסים מכילים חומרים מונעי זיעה, חומרים בולמי זעזועים וגרפיט מגולוון. שילוב השכבות והחומרים נעשה לפי הצורך/ הבעיה.

כיצד מתאימים את המדרס לרגל המטופל?

התאמת המדרסים נעשית לאחר אבחון המטופל; יש מדרסים המתאימים לספורטאים מקצועיים או לספורטאים חובבנים; במקרה זה, אנו מוסיפים - בנוסף לבולמי זעזועים - גם חומר דינמי המחזיר את האנרגיה לכף הרגל ומאפשר ריצה קלה יותר ושיפור הביצועים.

לעומת זאת, לבעלי עודף משקל, אנשים אשר עומדים זמן ממושך על הרגליים או אנשים הסובלים מבעיות בכף הרגל (למשל: קריסה פנימה או החוצה), נציע מדרס המכיל - בנוסף לשבע שכבות הג'לים - גם שכבת גרפיט מגולוון (Carbon): חומר ייחודי העשוי סיבי פחם דחוסים. היתרון של מדרס הגרפיט נעוץ בכך שהוא חזק - ושומר על מנח נכון של כף הרגל ובכך מאפשר תיקון ושיפור היציבה. בנוסף, המדרס קל מאוד - ובלתי מורגש. יש לציין כי לא בכל מקום ניתן למצוא את חומר ה Carbon המקורי. במרכז האורתופדי כל חומרי הגלם מקוריים, מיובאים מגרמניה ובעלי תווי תקן מחמירים.

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

האם רק ספורטאים או אנשים שסובלים מבעיות רפואיות בכפות הרגליים נדרשים למדרסים? מי הן האוכלוסיות הקלאסיות, שנדרשות למדרסים לנעליים?

בעבר היתה סברה רווחת כי רק מי שסובל מבעיה כלשהי בכף הרגל, הגב התחתון או הברכיים זקוק למדרסים. אבל כיום ידוע שכיוון שכל משקל הגוף "נח" על כפות הרגליים והעומס עליהן רב, כאשר הדריכה איננה נכונה, נוצרים עומסים הפוגעים בנו לאורך זמן וגורמים לכאבים, בדרך כלל באזור הגב התחתון והרגליים.

ולכן, מדרסים משפרים את איכות החיים של כולנו, ומתאימים לכלל האוכלוסייה - לעמידה ממושכת על הרגליים, לנשים הרות, לילדים, לחיילים, לספורטאים מקצועיים או חובבנים, לבעלי עודף משקל, לסוכרתיים, ולאנשים עם בעיות שונות ומגוונות בכף הרגל, כגון: מטטרסלגיה (דלקת בעצמות המסרק בכף הרגל), דלקת בגיד האכילס, דורבן העקב, הלוקס ולגוס, הולפוס או פלטפוס; ובנוסף, המדרסים מפחיתים באופן ניכר כאבי גב תחתון, ברכיים ורגליים ומפחיתים תחושת עייפות. מכאן עולה כי בעצם המדרסים מתאימים לכל אדם ולכל בעיה.

מהם היתרונות של המדרסים?

מדרסים משפרים את איכות החיים, משפרים את היציבה ומקנים (בנוסף לנוחות האינסופית) פיזור שווה של עומסים, שיפור זרימת הדם, תמיכה באזורים הרגישים/ הכואבים; וכן הגנה מפני נפיחויות, פציעות, עייפות יתר ועוד.

נעילת מדרסים הופכת את התפקוד היומיומי הכרוך בעמידה על הרגליים להרבה יותר קל ונוח, לכל אדם ולכל בעיה.

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

כיצד מתאימים מדרסים לכל מטופל?

תהליך התאמת המדרס כוללת שלושה שלבים עיקריים:

א. שיחה קצרה עם המטופל, הכוללת הקשבה לצורך שלו במדרסים; ובירור האם הוא עוסק בספורט או עומד הרבה על הרגליים, האם הוא סובל מכאבים וכן הלאה.

ב. בדיקה ידנית, הכוללת לחיצה על אזורים המועדים לכאב או לדלקת - ובחינה האם הם כואבים או רגישים למגע.

ג. בדיקת איזון ויציבה, הנעשית בעזרת סריקה ממוחשבת בתלת-ממד, לצד בדיקת לייזר מקצועית הנעשית על ידי מומחה בתחום.

לאחר שלושת השלבים הללו, המטופל מבצע טביעת כף רגל, שלאחריה מתאימים לו את המדרס הייחודי לו, עם מספר השכבות והג'לים המתאים לצרכיו, לאורח חייו ו/או לכאבים שהוא חווה.

האם נדרש להחליף את המדרסים? כל כמה זמן?

אכן, יש להחליף את המדרסים, המתבלים עם הזמן; בנוסף, לעתים כף הרגל משתנה - ויש לבצע התאמה מחדש. קיימים מדרסים העמידים לתקופה בת שלוש עד ארבע שנים, ואחרים נשמרים עד שנה. תלוי מאוד בסוג חומרי הגלם. חשוב לבקש אחריות על המדרסים, המקנה אפשרות לתיקונים, הוספה או הורדת שכבות וכיוונים - ללא תוספת תשלום.

חשוב לדעת גם כי ילדים לעתים נדרשים למדרסים; וכידוע, כף רגלם גדלה ומשתנה בכל מספר חודשים. לכן כאשר מכינים מדרסים לילדים (בכל גיל) נותנים אפשרות לכוון ולהאריך את המדרס לכל התקופה לפי הצורך ללא עלות נוספת, כך שבעצם המדרס "גדל" עם הילד.

האם כל מדרס מתאים לכל נעל?

לא בהכרח: יש נעליים רחבות יותר, כגון נעלי ספורט; ויש נעליים אלגנטיות, המאפשרות פחות מרחב. לכן, כאשר אנו מוסרים את המדרס לאחר הכנתו, אנו משתדלים להתאימו לרוב זוגות הנעליים של המטופל ולעתים מדקקים את האזור הקדמי, כך שהמדרס יתאים הן לנעליים אלגנטיות והן לנעלי ספורט.

בנוסף, כיום יש לנו קו מדרסים מיוחד, המתאים לנעליים אלגנטיות לגברים או לנעלי עקב/ בובה לנשים, שכידוע המרווח בהן מזערי. מדרסים ייחודיים אלה מאפשרים לנשים ללכת על עקבים ובמקביל, לשמור על בריאות הגב וכף הרגל.

עוז דניאל הוא רפלקסולוג בכיר וטכנאי מדרסים מוסמך ברשת המרכז האורטופדי FIT STEP PRO.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום