פצעי לחץ: אבחון וטיפול

(0)
לדרג

מהו פצע כרוני ומהו פצע לחץ? מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בהם? כיצד מאבחנים - ומתי נדרש לגשת לטיפול משולב אצל צוות מקצועי, כדי למנוע התדרדרות במצב?

מאת: פרופ' יוסי חייק וד"ר רון פישל

פצע כרוני הוא כל פצע שאינו מחלים לאחר חודש של טיפול מיטבי. הסיבות לעיקוב בהחלמה יכולות להיות מגוונות, ותלויות במחלות רקע של המטופל ובמצב הפצע עצמו.

פצעי לחץ הם פצעים שנגרמים בעקבות שכיבה או ישיבה ממושכת ללא תזוזה, או חיכוך של העור כנגד משטח. למעשה, כל מקום בגוף שבו העור מונח על בליטת העצם כגון: העקבים או המרפקים, ונתון ללחץ, מועד לפורענות.

מי בדרך כלל סובל מפצעים כרונים?

מדובר בעיקר באנשים בגיל המבוגר, הסובלים ממחלות רקע מרובות היכולים לפתח פצעים על רקע סכרת, מחלת כלי דם, הפרעות תחושה, שיתוק, למשל על רקע אירוע מוחי וכד'. כמו כן פצעים יכולים להתפתח בשל חבלה או ניתוח ולהסתבך בשל מחלות הרקע.

פצעי לחץ לרוב מאפיינים אנשים מבוגרים, הצמודים למיטות, אנשים עם מחלה שיתוקית, מטופלים עם הפרעות תחושה או מטופלים עם נכות המרותקים לכיסאות גלגלים.

ישנם מקרים בהן מתפתח פצע לחץ לאחר אשפוז ממושך בשכיבה.

כיצד מאבחנים פצעי לחץ?

הדבר הכי חשוב במסגרת תהליך הריפוי: לראות את החולה ואת הפצע - להבין את ההיסטוריה הרפואית של המטופל והגורמים להתפתחות/חוסר ריפוי של הפצע; ובהתאם לכך להתאים את הטיפול וההמלצות.

חלק ניכר מהטיפול בפצע,שמסייע וחיוני להחלמה, הוא האופן שבו המטופל מקבל הדרכה מלאה, לגבי השאלה כיצד צריך לדאוג לפצע ולחבישתו, וכיצד לאפשר את תהליך הריפוי. כמו כן, יש לשקול אם נדרשת הערכה נוספת כגון תהליך כירורגי לניקוי הפצע או לשם ביופסיה.

האם פצע לחץ אשר איננו מטופל נחשב מסוכן?

לרוב, מטופלים תחת פצעי לחץ סובלים מפצע המפריע לשגרת חייהם, פצע המלווה בכאב ובסיבוכים, כגון זיהום ואשפוזים. פצע אשר לא מחלים לאורך זמן, דהיינו, פצע כרוני, יכול להוות גורם תחלואה משמעותי: פוגע באיכות החיים, מפריע לפעילות היומיומית, מועד לסיבוכים וכאבים קשים. פצע כרוני אף עלול להתדרדר עד כדי מצבים המביאים לאשפוז ועלולים להגיע עד כדי כריתת גפיים וסכנות בריאותיות חמורות.

מדוע, בכלל, נוצרים פצעי לחץ בגופנו?

כאשר רקמה מעל עצם נלחצת כנגד מיטה או כיסא, אצל אדם הסובל מחוסר יכולת תנועה או הפרעה בתחושה, נפגעת אספקת הדם לאזור ויכול להתפתח פצע לחץ. פגיעה באספקת הדם גם גורמת להופעה של כיבים וסקולריים (של כלי דם) ופצעים סוכרתיים, אשר האחרונים קשורים גם בהפרעה תחושתית.

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

איזה גורמים עלולים לפגוע בתהליך הריפוי?

גורמים רבים יכולים לפגוע בתהליך הריפוי ובהם: הזנחה, טיפול לקוי, זיהום והפרעה במנגנוני ההחלמה בשל מחלות רקע. ההתייחסות לטיפול צריכה להיות הוליסטית, מרמת התא - ועד לרמת הרקמה והגוף, הטיפול כולל המלצות לטיפול מקומי תוך התייחסות למצבו הכללי של המטופל.

תפקיד הרופא ואחות הפצע, הוא לזהות ולאבחן את הגורמים המפריעים להחלמה, לנטרל אותם על ידי טיפול נכון, וכך לאפשר את תהליך הריפוי.

בשל שפע המוצרים הקיימים בשוק לטיפול בפצעים, יש צורך בצוות מיומן, אשר יש לו התמקצעות ייעודית בתחום הפצעים, צוות אשר מכיר את התחום על בוריו, בעל נגישות לכלל התכשירים והטכנולוגיות בתחום.

לאחרונה נפתח מרכז "שי" - מרכז רב תחומי לטיפול בפצעי לחץ, שבו מטפלים בפצעי לחץ ופצעים קשיי ריפוי. במרכז קיים מכלול הציוד והטכנולוגיות החדיש והמגוון ביותר, לטיפול בפצעים; חבישות מתקדמות, טיפול ב-VAC System, צוות מיומן, ואפשרות לטיפול כירורגי במידת הצורך. וכאמור חלק גדול מהטיפול הוא ההדרכה והמידע שמוענק למטופל, הנוגע לאופן שבו נדרש לטפל בפצע - וכיצד לעסוק במניעה של פצעים חדשים ונוספים.

בנוסף, מוצעות במרכז מרפאות רב-תחומיות, המשלבות אנדוקרינולוגיה, פלסטיקה, כירורגיה כללית, אורתופדיה, נוירולוגיה, פיזיותרפיה ושיקום אורתופדי. כל אלה גם יחד תורמים לטיפול המשולב בפצעי לחץ.

כיצד מטפלים בפצעי לחץ?

הדבר הכי חשוב בהליך ההחלמה הוא להסיר את הגורם שגרם לפצע, לטפל בבעיית הבסיס, לכך יש לשלב טיפול מקומי בפצע עצמו, קידום הפצע וניקיונו על מנת לאפשר את הליך הריפוי. במקרים מסוימים ניקיון הפצע דורש פעולה כירורגית, שלאחריה ניתן להתאים לו טיפולים שונים, כגון חבישות או טיפולים מורידי לחץ. בנוסף, יש להקפיד על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא והיגייני ככל הניתן.

פרופ' יוסי חייק וד"ר רון פישל הם רופאים במרכז "שי" - מרכז רב תחומי לטיפול בפצעי לחץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום