פורסמו שמות הזוכים בפרס רפפורט

(0)
לדרג

הזוכים הם פרופ' ינון בן נריה מהאוניברסיטה העברית על תרומתו לגילוי הקשר בין דלקת לסרטן וד"ר עידו עמית ממכון ויצמן, על מחקריו בתחום הגנומיקה של מערכת החיסון

מאת: מערכת zap doctors

היום (א') פורסמו שמות הזוכים בפרסי רפפורט למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי לשנת 2016: הזוכה בקטגוריית "החוקר הבכיר" הוא פרופ' ינון בן-נריה, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, ובקטגוריית "החוקר הצעיר" זכה ד"ר עידו עמית, ממכון ויצמן למדע, על מחקריהם ותרומתם הרבה למחקר הביו רפואי. הפרסים לזוכים, 60,000 דולר לחוקר הבכיר ו-40,000 דולר לחוקר הצעיר, יוענקו מחר (ב') על ידי קרן ברוך ורות רפפורט בטקס שייערך במוזיאון תל אביב לאומנות.

הקשר בין דלקת סמויה לסרטן ופיתוח כימותרפיה יעילה ללוקמיה

פרופ' ינון בן-נריה חוקר את הקשר בין דלקת לסרטן. יחד עם עמיתיו בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית שבירושלים, גילה את המפתח הראשון להבנת הקשר ומצא שהוא מופעל בדלקת, וכתגובה מייצר חלבונים המגנים על תאי סרטן צעירים ממוות ובכך מאפשרים את התרבותם.

בהמשך, זיהה תגובות דלקתיות מטיפוס חדש השכיחות בגידולים סרטניים, כולל דלקת סמויה, המסייעת להתפתחות סרטן. הוא מצא כי תרופות נוגדות דלקת מדכאות את הדלקת הסמויה וההשערה היא שכאן טמון ההסבר לאפקט האנטי-סרטני המרשים של טיפול ממושך באספירין בבני אדם. לאבחון דלקות סמויות ובלתי שגרתיות עשויה להיות חשיבות רבה בהצלחת המעקב והטיפול בסוגי סרטן רבים ובמעבדתו של בן-נריה שוקדים על פיתוח כלים לסיווג סוגי הדלקת והבנה של התפתחותם. בנוסף, מפתחים כעת במעבדתו סוג חדש של כימותרפיה היעילה במיוחד בטיפול בלוקמיה חריפה.

ד"ר עידו עמית (צילם: אוהד הרכס)
ד"ר עידו עמית (צילם: אוהד הרכס)

הבסיס לתרופות העתיד למיגור סרטן ולמחלות מוח ניווניות

המחקר של ד"ר עידו עמית, ממכון וייצמן למדע, עוסק בגילוי עקרונות הבסיס של תפקוד ורגולציה בגנום האנושי ואיך הם משפיעים על בריאות ועל תחלואה, בדגש על יצירת תאי הדם ופעולת מערכת החיסון. ד"ר עמית ידוע בקרב הקהילה המדעית כמוביל בתחום המחקר החשוב "גנומיקה של מערכת החיסון והדם, שמטרתו לאתר ולהנדס רצפים בגנום שיש להם חשיבות בתפקוד מערכת הדם ובתפקוד מערכת החיסון.

למחקרים פורצי הדרך של ד"ר עמית בתחום הגנומיקה של תא בודד במערכת יצירת תאי הדם ומערכת החיסון יש השלכות מידיות בטיפול במחלות רבות ומחקריו יוצרים גישות חדשות לאימונותרפיה (הפעלת מערכת החיסון), שהן תרופות העתיד למיגור סרטן ומחלות מוח ניווניות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום