זעזוע מוח: סיכון לאובדנות

(0)
לדרג

זעזוע מוח בקרב מבוגרים ובעיקר כשמתרחש בסוף השבוע, מלווה בעלייה של עד לפי שלושה בסיכון לאובדנות בטווח הרחוק. מחצית מהמתאבדים פנו לרופא לפני המעשה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

נמצא קשר בין זעזוע מוח הנגרם במהלך פעילויות יומיומיות או פעילויות פנאי לבין הסיכון לאובדנות בטווח הארוך. מדובר בעלייה של פי שלושה בסיכון לאובדנות ככל שהפציעות הללו מתרחשות במהלך סוף השבוע. כך על פי מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר נמצא קשר בין חבלות ראש לבין אובדנות עתידית בקרב אנשי צבא, אך תוצאות זעזוע מוח בקהילה אינן ברורות. כעת הם בחנו את הסיכון ארוך הטווח לאובדנות לאחר זעזוע מוח המתרחש במהלך סופי שבוע או בשאר ימות השבוע.

זעזוע מוח בסוך השבוע: עלייה בסיכון לאובדנות

המחקר שכלל כ-235,000 מקרים בקרב מבוגרים עם אבחנה של זעזוע מוח באונטריו, קנדה, בין השנים 1992-2012, לא כולל מקרים חמורים שהובילו לאשפוז בבית חולים. הממצא העיקרי היה הסיכון ארוך הטווח לאובדנות לאחר זעזוע מוח בסוף שבוע או באחד מימות השבוע. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 41 שנים, 52% היו גברים ו-86% התגוררו באזורים עירוניים.

במהלך חציון מעקב של 9.3 שנים תועדו 667 מקרי אובדנות, מקביל ל-31 מקרי תמותה ל-100,000 אנשים בכל שנה, או עלייה של פי שלושה במקרי האובדנות, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. זעזוע מוח בסופי שבוע לווה בעלייה נוספת של כ-36% בסיכון לאובדנות.

העלייה בסיכון - ללא קשר למאפיינים הדמוגרפיים והרקע הפסיכיאטרי

הסיכון המוגבר תועד ללא קשר למאפיינים הדמוגרפיים של המטופלים, ללא תלות ברקע הפסיכיאטרי, עלה מעט עם הזמן והיה גבוה יותר מהסיכון בקרב אנשי צבא. מחצית מהחולים הללו ביקרו אצל רופא במהלך השבוע האחרון לחייהם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מבוגרים עם אבחנה של זעזוע מוח קיים סיכון מוגבר לאובדנות בטווח הארוך, בפרט במקרים של זעזוע מוח במהלך סופי שבוע.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום