התאמת פרוטזה לקטוע יד

(0)
לדרג

התאמת פרוטזה לקטוע יד אינה תהליך טכני בלבד: חשוב לפנות למכון שיקום בו הטכנאים הם אנשי מקצוע מעולים, אדיבים, סבלניים וקשובים. עדות אישית של קטוע יד

ספקי ציוד אורטופדי
077-9968512 (מספר מקשר)

יוסי גרין, נכה צה"ל, איבד את ידו לפני כ-48 שנים. לדבריו, השלב החשוב ביותר בהסתגלות למצב החדש והתמודדות עם האבדן, הוא שלב התאמת הפרוטזה. שלב זה, בו מתאימים תותבת יד שאמורה להחליף את היד שנגדעה, ולאפשר תפקוד מיטבי במצב החדש, הוא שלב קריטי בהליך השיקום וחזרה לתפקוד מלא ומיטבי. הצלחת התאמת התותבת, לפי יוסי גרין, תלויה בעיקר באנשי המקצוע, הטכנאים האורטופדיים.

כיום קיים מגוון גדול של פרוטזות יד, שלכל אחת מהן תפקיד שונה. מה שמתאים לנכה אחד לא בהכרח ייטיב את תפקודו של קטוע יד אחר. רק איש מקצוע קשוב, סבלני, אדיב ומקצועי יידע לתת למטופלים את המענה המיטבי עבורם.

יוסי, שכבר "שוחה" ב"עולם הפרוטזות" שנים רבות, מכיר את כל האפשרויות ומתפקד בעזרת ארבע פרוטזות, שלכל אחת מהן יתרונות ייחודיים, ההופכים אותה מתאימה למצב מסוים. וכך, הוא מחליף ביניהן לפי הצורך. אבל עד שיוסי הגיע למצב זה, הוא עבר לא מעט ייסורים: "מאז הפרוטזה הראשונה שהרכיבו לי בשנת 1969, ניסיתי כבר לא מעט פרוטזות. אין מילים שיוכלו להביע את החשיבות של התאמת הפרוטזה לאדם: למשקלו, לצרכיו, לגדם שלו, ליכולת שלו להפעיל את הגדם (למשל, אדם בעל מנת משכל נמוכה או טכנופוב יתקשו להתנהל עם תותבת אלקטרונית), לתפקודים שהוא מחפש, למיקום הכריתה ועוד. המטופל חייב סיוע של איש מקצוע בתחום הזה. איש המקצוע חייב להיות בעל ותק וניסיון, בעל ידע ומיומנויות מתאימות, אנושי ובעיקר סבלני".

מי הוא אותו איש מקצוע המסייע למטופל בבחירת הפרוטזה?

מדובר בטכנאי מוסמך, העובד כחלק ממכון שיקומי אורטופדי. הרופא הוא שדואג לטיפול בגדם, להחלמתו, ולהכנתו להתאמה או בקיצור לפן הרפואי של העניין. אבל מי שממש מתאים את הפרוטזה למטופל הוא אותו טכנאי מוסמך ומיומן מהמכון".

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

עוד מבקש גרין להבהיר: "לבחירת המכון השיקומי חשיבות רבה. גם בשלב של בחירת התותבת וגם בשלב השיקומי שאחריו. המטופל לא רק מקבל ייעוץ לגבי התותבת שתתאים לו, אלא גם מקבל הדרכה לגבי ההסתגלות לתותבת; ומקבל ממש לימוד לגבי אופן השימוש בה. לטכנאי המתאים את התותבת חשיבות עצומה - כל הצלחת ההליך תלויה בו והתנהלותו משפיעה מאד על חיי המטופל.

התאמת הפרוטזה היא לב ליבו של תהליך השיקום של המטופל. חוסר מקצועיות או חוסר אנושיות של טכנאי כזה יכולים להרוס את הסיכוי של הנכה להשתקם. אם במכון השיקום עובדים אנשים שהם מקצועיים, אנושיים ואדיבים, הסיכוי של המטופל להצליח בשיקום גבוה יותר. בארץ ישנם מספר מומחים בעלי שם שידועים בקרב קהיליית הנכים, ורבים מהם מטפלים במכון שבחרתי - מכון אשד אורטופדיה. מי שבוחר פרוטזה מתאימה ולומד לתפקד בעזרתה יכול לחיות חיים מלאים. אני מתפקד נהדר: אני אבא וסבא, שירתתי שנים רבות בצה"ל והשתחררתי בדרגת סגן אלוף. אני פעיל מאד, מתאמן, מטייל בעולם וחי בלי שהנכות תפריע לי".

גרין מבקש לציין ולהדגיש שלצד המקצועיות, נדרשות מעובדי המכון תכונות נוספות, החיוניות לא פחות לרווחת המטופל: "יש לזכור שמעבר למקצועיות, מי שמלווה את המטופל בעת הליך התאמת הפרוטזה וההסתגלות, חייב להיות סבלני, מכיל, קשוב ולא שיפוטי. אם זה לא קיים, אז המטופל צריך לשקול להחליף מכון שיקומי".

כיצד נעשה בפועל שלב התאמת התותבת?

"המטופל פונה למכון השיקומי ושם הטכנאי המוסמך בוחן את מכלול השיקולים שמשפיעים על בחירת התותבת ומציג בפני המטופל את כל האופציות הקיימות, תוך הדגשת החסרונות והיתרונות של כל אופציה".

מהם השיקולים המנחים את המטופל, בבואו לבחור פרוטזה מתאימה?

"ראשית, באיזו גפה מדובר: תותבת רגל שונה, כמובן, מתותבת יד. והשיקולים המופעלים הם שונים. ההסתגלות לתותבת יד היא מאתגרת והאתגרים שונים כאשר מדובר בתותבת רגל, בהשוואה לתותבת יד. כאשר מדובר בתותבת, רגל האתגר קשור להליכה, דריכה והסתגלות לבית הגדם - בוודאי כאשר יש בגדם פצעים והוא אמור לשאת את משקל הגוף. כאשר מדובר בתותבת יד, האתגר נובע מחשיבותה של היד לתפקוד יומיומי והצורך שלה לאפשר פעולות מורכבות.

שנית, הגדם: למראה הגדם, החלמתו, אורכו וצורתו חשיבות רבה, בעת התאמת הפרוטזה. לי יש גדם אידאלי מבחינת אורך ומבנה ואין לי כל פצעים, אז יחסית, תהליך התאמת הפרוטזה היה סביר.

שלישית, יופי ואסתטיקה: למראה של התותבת חשיבות רבה.

רביעית, היתרונות והחסרונות של הפרוטזה: יש כיום מגוון גדול של פרוטזות יד; ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. קשה מאד להחליט איזו תותבת עדיפה. ופעמים רבות, תותבת מסוימת מתאימה יותר מאחרות למצב מסוים, כשבמצב אחר היא ממש מכבידה. הפתרון הוא שימוש במספר פרוטזות. אני משתמש כיום בארבע פרוטזות, ביניהן אני מחליף".

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

איזה פרוטזות משמשות אותך ביום יום?

"יש לי פרוטזה אלקטרונית. היתרונות שלה ברורים: היא חזקה מאד, שורדת ועמידה וגם מאד יעילה ופונקציונלית. יש אצבעות שנסגרות ונפתחות ובזכותה ניתן לעשות פעולות רבות באופן עצמאי, לרבות אכילה, למשל. החסרונות שלה כרוכים בתחכום הדרוש להפעלתה וכן במשקלה הרב ובמחירה הגבוה מאד. תותבת יקרה כזו לא ניתן לקחת לכל מקום, מחשש שתישבר. למשל: בחדר כושר.

פרוטזה נוספת היא פרוטזה קוסמטית: פרוטזה יפה שהדגש בה על שיפור המראה ופחות על התפקוד.

פרוטזה נוספת היא פרוטזה ימית: פרוטזה שניתן לשחות איתה. אני משתמש בה בעת ביקור בים ובבריכה, משום שאין בה רכיבי אלקטרוניקה או ברזל שעלולים להתקלקל או להחליד, עקב מגע עם מים. הפרוטזה הזו גם משמשת אותי היטב בשדות תעופה. אמנם מפתחיה לא חשבו על מטרה זו, אבל היא בהחלט מסייעת להימנע מטרטורים ובזבוז זמן במעברי גבול. כל פרוטזה אחרת מצפצפת, ואז מתחיל תהליך בידוק ושיקוף, שנמנע עם התותבת הימית, שכלל לא מצפצפת במכונות הבידוק. זה בונוס נהדר".

לסיכום: אבדן גפה הוא אבדן גדול, ובעקבותיו מי שהפך לנכה צריך לעבור תהליך קשה של שיקום והסתגלות. התותבת היא אמצעי חשוב, המאפשר חזרה לחיים ותפקוד מיטבי. להתאמת התותבת חשיבות עצומה. לשם כך, יש להיעזר בטכנאים מקצוענים ואנושיים שיסייעו למטופל לבחור את התותבת שהכי תתאים לצרכיו ומאפייניו.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום