דגים בהריון? גורם השמנה ביילוד

(0)
לדרג

צריכה של 3 מנות דג בשבוע ויותר בהריון מלווה בעלייה של 22% בסיכון לגדילה מהירה של היילוד ובסיכון להשמנתו עד לגיל 6. ככל הנראה בשל מזהמים בדגים ובעיקר בבנות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

הייתכן שקיים קשר בין צריכת דגים מוגברת במהלך ההריון לבין גדילה מהירה וסיכון להשמנה של היילוד? ממחקר חדש שבדק את הסוגיה עולה כי נשים הרות האוכלות למעלה משלוש מנות דגים בשבוע, כלומר למעלה מהמינון המומלץ ע"י הרשויות בארצות הברית, קיים סיכון מוגבר לצאצאים הגדלים במהירות ומפתחים השמנה בילדות. זאת על פי ממצאי המחקר כפי שהובאו במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics.

השוואה בינלאומית בין צריכת הדגים של האימהות

להערכת הקשר בין צריכת דגים אימהית ובין השמנה בילדות, החוקרים בחנו את הנתונים מ-15 מחקרים שעקבו אחר למעלה מ-26,000 נשים הרות וילדיהן במרווחים של שנתיים, עד שהילדים הגיעו לגיל שש שנים. אוכלוסיית המחקר המאוחדת כללה תינוקות שנולדו בין השנים 1996-2011 בבלגיה, צרפת, יוון, איטליה, הולנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, ספרד ומסצ'וסטס.

צריכת הדגים הייתה שונה בין אזורים שונים. בבלגיה, למשל, רק מחצית מהנשים ההרות אכלו דגים בתדירות של מעל פעם בשבועיים, אך בספרד מחצית מהנשים אכלו דגים למעלה מארבע פעמים בשבוע.

השפעת הצריכה המוגברת של הדג בעיקר על בנות

עם צריכת דגים מתונה 1-3 פעמים בשבוע החוקרים לא מצאו כל קשר עם גדילה מהירה של התינוק או השמנה בילדות עד לגיל שש שנים. אך בהשוואה לנשים שאכלו דגים עד פעם בשבוע בזמן ההריון, בנשים שאכלו דגים למעלה משלוש פעמים בשבוע במהלך ההריון תועדה עלייה של 22% בסיכון ללידת ילדים עם גדילה מהירה מהלידה עד לגיל שנתיים. ילדים אלו אף היו בסיכון גבוה ב-14% לעודף משקל או השמנת יתר עד לגיל ארבע שנים ועלייה של 22% בסיכון לעודף משקל עד לגיל שש שנים. עוד מעניין היה לגלות כי ההשפעה של צריכת דגים רבה הייתה בולטת יותר בבנות מאשר בבנים.

מקור ההשמנה בהפרעה הורמונלית כתוצאה ממזהמים בדגים?

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על גורם סיכון נוסף שיש לקחת בחשבון בהריון: הפוטנציאל למזהמים בדגים התורמים להשמנה בילדות עקב הפרעה בהתפתחות המערכת ההורמונלית ברחם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום