להיות אישה עם סוכרת

(0)
לדרג

אישה סוכרתית שונה מגבר סוכרתי במספר היבטים, המשפיעים על איזון הסוכרת: וסת חודשית, הריון ושינויים הורמונליים. מה כדאי לכל אישה עם סוכרת לדעת?

מאת: ~~ ד"ר מריאנה ירון~~

נשים עם סוכרת שונות - במאפיינים מסוימים - מגברים עם סוכרת. מדובר בעיקר בתקופות של הכנה להריון, מהלכו ולאחריו; ובתקופות המאופיינות בשינויים הורמונליים חדים, כמו גיל מעבר או וסת חודשית, אשר משפיעות רבות על איזון סוכרת. אם כן, מה חשוב לאישה עם סוכרת לדעת? נעסוק בכך במאמר זה.

מה מטרת בדיקת ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c; נקרא גם HgA1c ובקיצור: A1C) לאישה מתכננת הריון?

מטרות Hga1c שונות ותלויות בגיל החולה, מצבו כללי, נוכחות סיבוכים, שנות מחלת סוכרת, סיכון לסבול מהיפוגליקמיה ועוד.

אכן - ובעיקר כדי למנוע מומים אצל עובר - רצוי להיכנס להריון עם איזון סוכרת מיטבי.

בכפוף להמלצות של האיגוד האנדוקריני, יש לשאוף לרמתHgA1c הקרובה ביותר לנורמה, משמע: פחות
מ-5.7%. יחד עם זאת, יש לנסות להימנע מהיפוגליקמיה.

מהן האופציות לאמצעי מניעה של הריון אצל נשים עם סוכרת?

גלולות למניעת הריון הן אופציה טובה ומקובלת עבור נשים עם סוכרת. גלולות משולבות, המכילות אסטרוגן ונורגסטימייט, הן בדרך כלל עדיפות לשימוש, אך בדומה לאמצעי מניעה נוספים הכוללים אסטרוגנים - הן אינן מומלצות לנשים מעל גיל 35, נשים הסובלות מיתר לחץ דם, מחלות לב, קרישי דם, או נשים מעשנות. מעבר לכך, שימוש בגלולות כאמצעי מניעה עלול אף להעלות את רמות הסוכר בדם.

התקן תוך רחמי (IUD), אינו מומלץ לנשים הסובלות מדלקות באגן הקטן. במידה והסוכרת מאוזנת (רמת ההמוגלובין המסוכרר A1C נמוכה מ-7%), התקן תוך רחמי יכול להוות אופציה טובה לאמצעי מניעת הריון.

מדוע נשים עם סוכרת נוטות לפתח דלקות חוזרות?

רמות הסוכר הגבוהות בדם מעודדות צמיחה של חיידקים בגוף, כך שתדירות הדלקות עלולה להיות מוגברת, לעומת נשים ללא סוכרת. מדובר בעיקר בדלקות בדרכי השתן ופטרת נרתיקית.

מהם הסימפטומים של פגיעה בבריאות המינית אצל אישה עם סוכרת?

נשים עם סוכרת עלולות לחוש ירידה בתשוקה המינית ועניין מופחת בסקס, לצד כאבים או אי נוחות במהלך המגע המיני, כתוצאה מהפחתה בסיכוך הנרתיק. למעשה, הסוכרת עלולה לגרום לירידה באסטרוגן, הורמון בגוף האישה - מה שמוביל ליובש בנרתיק.

האם תקופת הבלות (מנופאוזה) תשפיע על הסוכרת של האישה?

התשובה לכך חיובית, משום שהשינויים ההורמונליים עלולים לגרום להפרת איזון הסוכר בדם. נשים עם סוכרת סוג 1 נמצאות גם בסיכון להתחיל את תקופת המנופאוזה בגיל צעיר יותר; וכתוצאה מכך להיות בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב בגיל צעיר יותר. כמו כן, בהשוואה לנשים ללא סוכרת, נשים סוכרתיות נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול משברים על רקע אוסטאופורוזיס.

האם קיימות המלצות לבדיקות מעקב שונות אצל נשים עם סוכרת?

יש לבצע בדיקות מעקב קבועות, כדי להבטיח כי הסוכרת איננה משפיעה באופן שלילי על איברי הרבייה. הדבר נכון הן לנשים עם סוכרת מסוג 1 והן לנשים עם סוכרת מסוג 2. סוכרת עלולה להביא לאי סדירות וסת; ובמחקרים נמצא כי איזון מיטבי של רמות סוכר בדם ומניעת סיבוכי סוכרת משפרים הפרעות בסדירות הווסת ומעלים סיכוי להרות.

האם מותר לנשים עם סוכרת לשתות אלכוהול? אם כן, מהי הכמות המותרת?

ה-ADA (האגודה האמריקאית לסוכרת) ממליצה להגביל את כמות האלכוהול שצורכות נשים עם סוכרת למנה אחת ביום ("מנה" מוגדרת כבקבוק קטן של בירה או כוס יין או כוסית של שתייה חריפה, כמו ויסקי). זאת, מאחר שאלכוהול בכמות קטנה עד בינונית עלול להוביל לעליית רמות הסוכר בדם; ובכמות גדולה דווקא להורדת רמות הסוכר עד רמות מסוכנות.

מהי רמת הכולסטרול המומלצת אצל נשים עם סוכרת?

רמת הכולסטרול בגוף צריכה להיות פחות מ-200; רצוי כי ה-LDL ("הכולסטרול הרע") יהיה פחות מ-100 מ"ג/ד"ל, רמת ה-HDL ("הכולסטרול הטוב") מעל55 מ"ג/ד"ל ורמת הטריגליצרידים פחות מ- 150 מ"ג/ד"ל.

אישה עם סוכרת לפני הריון, אשר נכנסה להריון - מה צריכה להיות תדירות ניטור רמות הסוכר שלה?

רוב הרופאים ממליצים לנשים עם סוכרת (מסוג 1 או מסוג 2) ולנשים עם סוכרת הריונית לנטר את רמות הסוכר שלהן עד 8 פעמים ביום. כלומר, לפני כל ארוחה, שעה או שעתיים לאחר הארוחה, לפני השינה ואם ניתן בשעה 2:00 או 3:00 לאחר חצות.

באופן זה, האישה יכולה לקבל תמונה מלאה יחסית של רמות הסוכר שלה לאורך היום - ולפעול בהתאם לכך, מבחינה תזונתית וכו'. כמו כן, בישראל, נשים עם סוכרת מסוג 1 המתכננות הריון, או נמצאות בהריון, יכולות להשתמש במד סוכר רציף אשר מנטר סוכר 24 שעות ללא הפסקה.

האם אישה שהיתה עם סוכרת הריונית צריכה להמשיך לבצע בדיקות לניטור רמות הסוכר, לאחר הלידה?

יש להמשיך בביצוע בדיקות לניטור רמות הסוכר עד בערך 6 שבועות לאחר הלידה, לפחות באופן מופחת, כלומר: מספר פעמים בשבוע, בשעות שונות; ולסירוגין בצום ושעתיים אחרי ארוחות שונות. בדומה ל-90% מהנשים עם סוכרת הריונית, רמות הסוכר בדם של אישה עם סוכרת הריונית ככל הנראה יחזרו לרמתן הנורמלית מיד לאחר הלידה. עם זאת, מדובר באישה הנמצאת בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ולכן חשוב להמשיך מעקב, לפחות בעזרת בדיקת HgA1c פעם בשנה, או בהתאם לתוצאות העמסת סוכר שכל אישה עם סוכרת הריונית חייבת לעבור 6 שבועות אחרי לידה. למעשה, מחקרים מראים שנשים שהייתה להן סוכרת בהריון נמצאות בסיכון מוגבר (בשיעור עד 60%) לפתח סוכרת ב-10 עד 20 השנים הבאות.

האם נשים עם סוכרת יכולות להניק את התינוק שלהן?

הנקה היא התזונה המומלצת ביותר עבור התינוק ולנשים עם סוכרת, או עם סוכרת הריונית, הנקה מומלצת בוודאי.

האם הילדים עתידים לרשת את הסוכרת שיש לאמם?

התשובה לשאלה זו תלויה במספר גורמי סיכון. לדוגמא: האם רק האמא עם סוכרת, או שני ההורים? האם יש רקע של סוכרת בקרב בני משפחה נוספים? האם מדובר בסוכרת מסוג 1 או מסוג 2? נתונים מצביעים על כך שכאשר אין סוכרת במשפחה, הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 עד גיל 70 עומד על כ-11%; והסיכון לפתח סוכרת מסוג 1 עד גיל 50 עומד על כ-1%. כאשר אחד ההורים עם סוכרת מסוג 2 - ואובחן לפני גיל 50, הסיכון של הילדים לפתח סוכרת עומד על כ-14%; כאשר שני ההורים עם סוכרת מסוג 2, הסיכון הכללי של הילד לפתח סוכרת מסוג 2 עומד על כ-45%.

במקרה של סוכרת מסוג 1: כאשר האב עם סוכרת מסוג 1, הסיכון בקרב הילדים עולה ל-6% וכאשר האם עם סוכרת מסוג 1, הסיכון של הילד 4% (בהנחה שהאם הייתה בת 25 ומעלה כאשר הילד נולד). אם מדובר בהורה שאובחן עם סוכרת לפני גיל 11, הסיכון של הילדים לפתח סוכרת מוכפל.

ד"ר מריאנה ירון היא מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במכון לאנדוקרינולוגיה, יתר ל"ד ומטבוליזם, במרכז הרפואי ת"א, ע"ש סוראסקי ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום