סל הבריאות: ללא תוספת קבועה

(0)
לדרג

מליאת הכנסת דחתה שוב את הצעת החוק לתוספת קבועה של 2% לסל הבריאות מדי שנה. ח"כ גילאון: מי שאין לו מופקר לגורלו. השר ארדן: להגדיל אך לא בחקיקה

מאת: מערכת zap doctors

שוב זה קורה: מליאת הכנסת דחתה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיה אחת לשנה יגדל סל שירותי הבריאות, בשיעור של 2% לשם הוספת שירותי בריאות חדשים, מעבר לגידולו במדד יוקר הבריאות. ההצעה של חבר הכנסת אילן גילאון וקבוצת חברי הכנסת, (והצעות דומות של ח"כ אורלי לוי אבקסיס ודב חנין), נדחתה ברוב של 43 מתנגדים מול 39 תומכים.

ח"כ אילן גילאון, המשמש גם כיו"ר השדולה לשוויון בבריאות, אמר: "הכנסת הדפה היום הזדמנות גדולה להציל את חייהם של מאות אלפי בני אדם בישראל, שאינם מסוגלים לבטח את עצמם באופן פרטי ועל כן אינם יכולים לקבל את הטיפולים החיוניים להצלת ולהארכת חייהם. מדיניות הממשלה יוצרת חברת קסטות בה מי שמבוטח בביטוחים יוקרתיים נהנים מחיים ארוכים ואיכותיים יותר, ומי שאין לו נותר מופקר לגורלו".

תוספת קבועה בחוק ללא צורך במשא ומתן

בהצעת החוק אף הוצע לקבוע כי עלות הסל לקופות תתעדכן מדי שנה בהתאם לעלייה במספר המבוטחים המשוקלל הממוצע בכל שנה. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בחוק לא נקבע מנגנון המחייב את עדכון סל שירותי הבריאות בשל חידושים טכנולוגיים המאפשרים הוספת שירותים ותרופות שלא ניתנו קודם לכן ואף לא בשל שינויים דמוגרפיים, קרי: גידול באוכלוסייה והזדקנותה. קביעת מנגנון עדכון בחוק נועדה לשרת מטרות אחדות ובהן הבטחת גידול נאות של סל שירותי הבריאות מדי שנה ללא צורך בניהול משא ומתן בנוגע לצורך בהגדלתו של הסל ולהיקף הגדלתו... ומתן אפשרות למערכת הבריאות לבצע תכנון ארוך טווח של שירותי הבריאות הניתנים כיום לתושבי המדינה."

השר גלעד ארדן שהשיב בשם שר הבריאות, הסביר את ההתנגדות להצעת החוק: "לפעמים אפשר לבוא בתלונות לשר הבריאות שנאבק בחוק שהוא מאמין בו אבל שר האוצר לא נותן לו תקציב. לעומת זאת בקדנציה הקודמת, שרת הבריאות ושר האוצר באו מאותה מפלגה ועדיין לא עשו את זה. יש הבדל בין להגדיל כל שנה את סל התרופות ואז הציבור יכול לשפוט, לבין להכניס מנגנון כזה בחקיקה".

עלות ההצעה נאמדת בכ-700 מיליון ש"ח לשנת 2016, והיא נהנית מתמיכתם של ארגוני בריאות רבים, ובהם האגודה לזכויות החולה וההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י). ההצעה כבר עברה בשנת 2008 ביוזמת השר לשעבר, חיים (ג'ומס) אורון, בקריאה ראשונה, אך נהדפה על-ידי חוק ההסדרים ש"קבר" אותה.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוחי בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום