נוחר? על טיפול בלייזר שמעת?

(21)
לדרג

חצי מהאוכלוסייה סובלת מנחירות (גברים ונשים). רבים מניחים שהטיפול בבעיה מסובך. החדשות הטובות: ניתן לטפל בנחירות בעזרת לייזר - טיפול יעיל, קצר וממוקד

מאת: ~~ ד"ר אמיל ליטבק~~

נוחרים, אבל מתביישים בכך? הנחירות שכיחות הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. והתופעה מטרידה באופן רציני יותר, יחסית למה שרובנו מניחים. הנחירות פוגעות באיכות השינה, באיכות החיים ובבריאות. קיימים מספר טיפולים בנחירות, אבל רבים מהם "בעייתיים" ועתירי חסרונות; בשל כך, רבים מרגישים שאין פתרון מספק לבעיה.

כך, למשל, הניתוחים המוצעים הם פולשניים - וכרוכים בהחלמה לא קלה; מסיכת האוויר, אותה יש לחבוש בלילה, מציקה - ולכן מדובר בטיפול שקשה ליישמו. למרבה המזל, יש טיפול שהוא יעיל יותר - ופחות קשה. זהו, למעשה, הטיפול היחיד, שאיננו כרוך בחוסר נוחות: מדובר בטיפול בלייזר.

טיפול בלייזר בנחירות הוא הטיפול הקל והפשוט ביותר, אשר מבוצע במרפאה ללא אשפוז וללא הרדמה. המטופל מגיע, עובר טיפול - ובסיומו חוזר לשגרת חייו, בתפקוד מלא. ההליך הטיפולי איננו כרוך בדימום, בכאב, בפצעים או בחוסר נוחות כלשהי - והתוצאות של הטיפול טובות ביותר.

מה נעשה במסגרת הטיפול בלייזר - בנחירות?

הטיפול בלייזר מתמקד באזור חלל הפה - וכולל סדרה בת שלושה טיפולים קצרים. בין הטיפול הראשון לטיפול השני, ממתינים שבועיים; ובין הטיפול השני לטיפול השלישי, ממתינים כחודש ימים.

הטיפול הוא בפה? לא באף?

אכן כן. רבים מניחים בטעות כי נחירה נובעת מאף סתום, פוליפים או מחיצות באף שמקשות על מעבר האוויר. מי שחושב כך טועה. אף סתום איננו גורם לנחירות, אלא אם כן הפה סגור. אבל מאחר ורובנו לא ישנים עם פה סגור הרמטית, אנו נושמים דרך הפה - ולא דרך האף. מקור הנחירות הוא בפה.

בעת הנשימה, האוויר עובר דרך הפה אל הריאות, במעבר שנתחם על ידי הלשון, החך והענבל. כאשר נתיב אויר זה צר, האוויר החולף בנתיב מרעיד את החך והענבל - וכך נוצר רעש הנחירה. לנחירה גורמים שני מאפיינים: האחד, היעדר מקום לאוויר לעבור, כאשר המרווח בין בסיס הלשון לחך ולענבל אינו מספיק; והשני, הטונוס של החך והענבל - אם הם פחות קשוחים ומוחזקים וצונחים מטה, הם רועדים יותר - וכך נשמעת נחירה.

לאור האמור, ברור מדוע טיפול הלייזר מתמקד באזור הפה - ולא באזור האף.

מה מבוצע באמצעות הלייזר, במסגרת טיפול בנחירות בלייזר?

אל החך והענבל מוקרנת קרן לייזר, אשר יוצרת ריאקציה רצויה. הרירית מתכווצת, החך מתקשה ונמתח - וכך מתרחב נתיב האוויר. הפעולה שעושה הלייזר דומה מאד לדקירה של מחט דקיקה למשל מחט של אקופונקטורה (דיקור סיני). קרן לייזר דקיקה יוצרת פציעה זעירה ברירית. פציעה זו היא גם מכאנית וגם גורמת לשינוי בעומק הרירית. פציעה זו מניעה תהליך ריפוי, במסגרתו הרירית מתחדשת, מתכווצת ונמתחת. ניתן לראות, שהחך הרך עולה ומאפשר מעבר אוויר יעיל משמעותית. במקביל, הקשחת הרירית תורמת לירידה ברעידה של אותה הרירית.

למה בכלל לטפל בנחירות?

נחירות מהוות מטרד הפוגע באיכות החיים ואף בבריאות. אדם אשר נוחר, תוך כדי שינה, לא משלים את פעולת השינה הנדרשת לגוף. נחירות יכולות להעיד על מצב של דום נשימה בשינה. מדי פעם - ומבלי שהאדם ירגיש בכך - שנתו מופרעת. הוא מקיץ לשניות בודדות. יקיצות חוזרות ונשנות אלה פוגעות פגיעה רצינית ברצף השינה, שהוא דבר קריטי וחיוני לבריאות האדם.

במהלך השינה, המוח "עושה ריסטרט": מתנקה, נטען ומשפר תפקוד. השינה כוללת מספר שלבים - וכאשר השינה מופרעת על ידי נחירות ויקיצות, האדם איננו מגיע לשלב השינה העמוקה, שלב שהגוף מאד זקוק לו, על מנת להגיע למנוחה, לשם התחדשות וחיוניות. אנשים שנוחרים סובלים מעייפות, אשר פוגעת בתפקוד שלהם במהלך היום - ומשלמים על כך מחיר.

מי שסובל מנחירות נמצא בסיכון גבוה לפתח מחלות לב וכלי דם (יתר לחץ דם, שבץ מוחי וכדומה), סיכון גבוה לפתח דיכאון ועצבנות, סיכון גבוה לפתח תסמינים של רמת חמצן נמוכה בדם, פגיעה בריכוז, הפרעות בקצב הלב - ובנוסף לכל אלה, סיכון גבוה להיות מעורב בתאונות דרכים ותאונות עבודה. גם מי שישן לצד הנוחרים משלם מחיר, בגלל ששנתו מופרעת - ואפילו שמיעתו עשויה להיות בסכנה.

האם לייזר הוא טיפול בטוח? יש לא מעט מטופלים החוששים מקרינה...

חד משמעית: מדובר בטיפול בטוח, שאיננו מסכן כלל וכלל את בריאותו של המטופל. טעות נפוצה בקרב הציבור הרחב מקשרת בין "קרינה" לבין "לייזר". לייזר רפואי באורך גל נכון איננו מסוכן כמו קרינה רדיו אקטיבית או כמו קרינה אולטרא סגולית. חשוב מאד להבין שאין כל קשר בין הקונוטציות השליליות של קרינה, לבין לייזר. כדי להבין עד כמה בטוח השימוש בלייזר, יש להתעכב על המושג לייזר - ועל אופן פעולת קרני הלייזר והשפעתם על הגוף.

המונח "לייזר" הוא למעשה ראשי תיבות של סוג מסוים של פליטת אור. החלקיקים של קרני הלייזר נקראים "פוטונים". והם אותם החלקיקים המופצים ממנורה רגילה הנותנת אור. ההבדל בין האור מהמנורה לבין "אור" מהלייזר הוא כי בקרני הלייזר, הפוטונים מסודרים בצורה אחרת ושונה לחלוטין, מהסדר שלהם בקרני אור "רגילות".

ההבדל בסדר הפוטונים יוצר הבדל בין שני סוגי הפצת האור הללו, בעוד אור הנובע מנורת חשמל מאיר ככל היותר (וכמה שפחות מרוכז) - האור של הלייזר הרבה יותר מרוכז והרבה פחות מאיר. תכונותיו הייחודיות של הלייזר מאפשרות לנו לרתום אותו להשלים פעולות מגוונות ולהשפיע על מנגנונים, רקמות ותהליכים בגוף האדם.

כאשר משתמשים בלייזר, בוחרים את קרן הלייזר, אשר יוצרת ריאקציה מתאימה בגוף האדם, כדי להניע את התהליך הרצוי. "סוג" קרן הלייזר נקבע, בין היתר, לפי אורך הגל: האור מגיע לעיני האדם בצורה של גלים - ולא באופן ישיר. אורך הגל משפיע על התכונות הלייזר. והטיפול רותם את הלייזר באורכי גל שונים, לטיפולים מתאימים. כך, למשל: לטיפול בכלי דם, יתאים לייזר מסוג מסוים; בעוד לטיפול בריריות - כמו הטיפול בנחירות, יתאים לייזר מסוג שונה לחלוטין, באורך גל אחר.

לסיכום: יש דרך יעילה להקטין משמעותית את הנחירות, אשר פוגעות באיכות השינה, באיכות החיים ולעתים אף בבריאות. טיפול בלייזר, אשר מכווץ את הרקמה באזור החך, באופן שמגדיל את פתח האוויר ומקל על הנשימה, יכול להקל מאד על האדם הסובל מהתופעה - והוא נחשב לטיפול קל, פשוט, בטיחותי ויעיל.

ד"ר אמיל ליטבק הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום