החלמה אחרי ניתוח: דע זכויותיך!

(5)
לדרג
תוכן מקודם

קרוב משפחה עבר ניתוח - ומתאושש? מתקשים לטפל בו מסביב לשעון? רוב הציבור לא יודע כי קופות החולים מעניקות החזר ניכר על החזקת מטפלת או אחות פרטית

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

רובנו מבוטחים בביטוחים המשלימים השונים מטעם קופות החולים - אך לא תמיד יודעים מהן כל הזכויות אשר מגיעות לנו במסגרת זו. אחד התחומים הפחות מוכרים לציבור הוא תחום הזכויות המגיעות למבוטח בביטוח משלים, לאחר ניתוח. מימוש הזכויות האלה רלוונטי לכל אדם, בכל גיל. אבל זכויות אלה הופכות להיות מהותיות במיוחד, כאשר מדובר בבני הגיל השלישי, אשר משך ההתאוששות שלהם מהניתוח ארוך יותר, מאשר אצל בני הדור הצעיר.

במאמר זה, נפרט אפוא את הזכויות המרכזיות המגיעות לאחר ניתוח.

האם יש זכות להשגחה של מטפלת או אחות פרטית בבית החולים?

כל אדם אשר עובר ניתוח ומבוטח בביטוח משלים של קופת החולים, זכאי לקבל מטפלת או אחות סיעודית, למשך כ 7 שעות ביום, מיום הניתוח - ולמשך 8-20 ימים לאחריו, בכיסוי מלא של הקופה או בהשתתפות עצמית קטנה, בהתאם לסוג הביטוח ולקופה. תפקידה של המטפלת הוא להיות ליד המטופל, לסעוד אותו ולהשגיח עליו.

מדוע חיוני להיעזר במטפלת פרטית לאחר ניתוח?

מטופלים רבים לאחר ניתוח, בעיקר מבוגרים, מושפעים מחומרי ההרדמה למשך מספר ימים, מבולבלים וחסרי שקט. לא פעם, המצב הזה גורם להם לנסות להוציא את האינפוזיה או אפילו לקום מהמיטה, למרות שאסור להם לקום מהמיטה - מבחינה רפואית (למשל: לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך).

כאשר אין מישהו קרוב בסביבת המטופל - ועל מנת למנוע ממנו פגיעה עצמית, נוטה הצוות הרפואי לנקוט במספר אמצעים, כגון: קשירת ידי המטופל למיטה. למרות הרצון הטוב של בני המשפחה להיות לצידו, לא תמיד הדבר מתאפשר - ותפקידה של המטפלת הוא למלא תפקיד זה: להיות צמודה אל המטופל, לוודא שהוא לא פוגע בעצמו, להרגיע אותו, לסייע לו בפעולות כמו אכילה ורחיצה, לבדוק את תפקודו - ולדווח על כל חריגה לצוות הרפואי. מעבר לחשיבות ההשגחה הצמודה, יש יתרון לנוכחות אדם מקצועי, גם מבחינת הצוות הרפואי, שמעניק התייחסות מהירה ורצינית לחוות דעתה של המטפלת המוסמכת.

למבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים, מגיעה הכפלת מספר שעות ההשגחה הפרטית לאחר הניתוח, על חשבון הביטוח הפרטי.

רוב מבוטחי קופות החולים כלל אינם מודעים לזכות זו שמגיעה להם - ולכן אינם מנצלים אותה, אלא נוטלים על עצמם את הנטל הכרוך בשהייה צמודה למטופל לאחר ניתוח. חשוב לדעת כי קופת החולים מעניקה החזר כספי על השירות, בהתאם לקופה ולסוג הביטוח (קופת חולים מכבי, למשל, מעניקה החזר מלא; וקופת חולים כללית מעניקה החזר בהשתתפות עצמית נמוכה).

האם קופות החולים מאתרות בעצמן את המטפלת או האחות הפרטית?

לא. חשוב לציין כי קופת החולים איננה אחראית על מציאת המטפלת. משפחת המטופל אחראית למצוא את איש המקצוע, להגיש לקופה את החיוב - ולדרוש את ההחזר. עמותת "בבית" לדוגמא, מסייעת למשפחה בכך שגם מספקת את השרות ופועלת בשם המשפחה מול קופת החולים, כדי לקבל את ההחזר. על מנת להפחית את הלחץ הרב, אשר קיים בלאו הכי מיד לאחר הניתוח, "אנו מעניקים את שירות ההשגחה באופן מיידי - ומחייבים עליו רק לאחר קבלת ההחזר מהקופה".

מה בנוגע לימי הבראה?

זכות נוספת המגיעה מטעם הביטוח המשלים של קופת החולים, למי שאושפז למשך למעלה מ-8 ימים: ימי הבראה.

במקרים בהם המטופל היה מאושפז למעלה משמונה לילות ובעת השחרור, הוא עדיין זקוק לעזרה סיעודית מכל סוג שהוא, הוא זכאי לקבל מקופת החולים מימון לטיפול סיעודי פרטי בבית או מימון לתקופת החלמה בבית אבות או בבית החלמה ייעודי, בהתאם לסוג הביטוח המשלים והקופה.

בדומה לזכות להשגחה פרטית, גם כאן, למבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים, מגיעה הארכה של תקופת המימון, עד לתקופה של 30 ימים.

מאחר שקופות החולים והביטוח הלאומי אינם מעניקים את השירות עצמו, אלא רק את ההחזר הכספי או את מימונו, העמותה מספקת למטופל ולמשפחתו את הייעוץ והמידע בדבר זכויותיו וממליצה על נותני השרות הפועלים באזורכם.

אור פריד הוא יועץ זכויות סוציאליות בעמותת "שורשים לדורות".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.


    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום