רפואת שיניים: 6 חידושים חשובים

(0)
לדרג

ההתפתחות הטכנולוגית הגיעה גם לרפואת השיניים. טיפולים ממוקדים, מהירים ויעילים יותר, תהליך שיקום קצר - ותוצאות משביעות רצון. להלן החידושים המרכזיים בתחום

מאת: ד"ר ציון בר חנן

טכנולוגיות חדשניות, מכשירים מתקדמים וערב רב של טכניקות עתידניות, נמצאות כבר כיום בישראל, בחלק ממרפאות השיניים - ומבטיחות לנו טיפול שיניים אסתטי ו/או שיקומי יעיל, מהיר ומשביע רצון.

כתרי חרסינה מושלמים, אשר מיוצרים תוך חצי שעה, טיפול בעזרת מצלמה זעירה, המקרינה את חלל הפה על מסך גדול, השתלות שיניים מונחות מחשב, עצם המופקת מדם המטופל (!), סתימות חרסינה המצילות את השיניים מטיפולי שורש; והלבנת שיניים תוך שעה בלבד. אין ספק: ברפואת שיניים, העתיד לגמרי כבר כאן.

הגיע הזמן להכיר את כל הטיפולים והאמצעים המתקדמים - העתיד של רפואת השיניים. וריכזנו אותם עבורכם במאמר זה.

ייצור כתרים יעיל ומהיר: הליך טיפולי שיקומי מאד נפוץ הוא הליך הכולל שימוש בכתרים, למשל במקרים בהם שן עברה טיפול שורש - ויש להגן עליה, שלא תישבר. כתר הוא למעשה ציפוי חרסינה. במרוצת השנים, יש הרבה שינויים הקשורים לכתרים.

ראשית, הכתרים עצמם השתנו: בעבר, הכתר עצמו היה ממתכת דקה, אשר כוסתה בחרסינה. כיום, הכתרים האיכותיים עשויים כולם מחרסינה. הכתרים החדשניים הם ממש יצירת מופת: יפים יותר משן טבעית, נושאים שקיפות ואיכות של שן טבעית ומשתלבים נהדר במשנן. היעדר המתכת גם תורמת להיבט הבריאותי, מאחר שחלק מהמטופלים רגישים למתכת שבכתר, רגישות שאין לחשוש ממנה כשמדובר בכתרי חרסינה.

שנית, תהליך ייצור הכתרים התקצר והתייעל: בעבר, המטופל היה מגיע, היה צורך לקחת מידות ולבחור צבע -ואז היו מזמינים ומייצרים את הכתר. אמנם היה מדובר בתהליך די קצר, אבל הוא עדיין כלל הגעה למספר פגישות; ולעתים אף נסיעה של המטופל למעבדת השיניים. כיום, קיימים מכשירים מתקדמים, החוסכים מהמטופל את כל התהליך - והם מצויים בחלק ממרפאות השיניים בישראל. מדובר בסורק ממוחשב - סופר מתקדם - שאוסף נתונים מהפה; הנתונים מוזנים בתוכנה מיוחדת, שמעבירה אותם למחרטה, שם נוצרים הכתרים תוך חצי שעה. כלומר, אין כל צורך במודל העשוי גבס או חומרי הטבעה אחרים, ואין עיכוב לשם מדידות, הטבעות, יצירת מודלים וכו'.

שיפור הראייה של חלל הפה והשיניים, בזמן האבחון והטיפול: בעבר הלא רחוק, היה רופא השיניים מביט בפיו של המטופל בעזרת עיניו - ומתקשה להבחין בכל המתרחש. כיום, יש לרופאי השיניים את היכולת להבחין בכל הפינות החשוכות, העיקולים והזוויות של הפה, בעזרת ציוד צילום מתקדם וזעיר, המאפשר להתבונן בקלות בכל המתרחש בפה, מבלי להתאמץ - ותוך אפשרות לראות כל חלק וחלק בפה.

בחלק ממרפאות השיניים בישראל, כבר הצטיידו במצלמות אוראליות זעירות; מצלמות אלה מתעדות את המתרחש בפה, כשרופא השיניים מכוון אותן - ורואה את כל מה שנקלט בעדשת המצלמה פרוש מולו, במסך טלוויזיה גדול. כך, יכול הרופא לראות הכול - וגם להעניק טיפול מדויק יותר.

ביצוע השתלות מונחות מחשב: מדינת ישראל נחשבת למעצמה בתחום ההשתלות. הרבה מאד מטופלים עוברים השתלת שיניים, המהווה כיום הפתרון המוביל להתמודדות עם שיניים חסרות. כאשר אדם מאבד שיניים - תהליך שקורה בשל סיבות מגוונות - הוא יכול להשתמש בכתרים ובתותבות, אך רבים מהמטופלים בוחרים (ובצדק) בטיפול השיקומי ארוך הטווח, היעיל ביותר, אשר נותן תוצאות טובות. במסגרת השתלת שיניים, מוחדרים לעצם הלסת שתלים דנטליים, שהם מעין ברגים מטיטניום, המושתלים ונקלטים בעצם. לאחר היקלטותם, מוברגים אליהם כתרי חרסינה.

תחום השתלת השיניים מתפתח כל הזמן, והחידוש האחרון בתחום הוא שילוב של מחשב, בתהליך ההשתלה. השיטה החדשנית והיעילה ביותר להשתלת שיניים היא השתלת שיניים מונחית מחשב. זוהי שיטה שמיושמת על ידי מעט רופאים בישראל, בשל העובדה שרופאים רבים טרם התנסו בה - ובשל עלותה הגבוהה. אבל זו השיטה הטובה ביותר - והיא תורמת ליעילות ודיוק התהליך, אשר מוביל - הודות לתכנון דיגיטלי - לתוצאה טובה ביותר.

במסגרת השתלת שיניים מונחית מחשב, נעשית הדמיה של פיו של המטופל - ותוכנת המחשב מעבדת נתונים שונים וקובעת תכנית טיפולית מותאמת ואידאלית עבורו. בהתאם לתוכנה, מופק מעין סד (התקן אשר "יושב" על השיניים), אשר מתוכנן בדיוק מרבי, לפי מקום השתלים הנחוצים וגודלם. הסד משמש ביום ההשתלה - ודרכו מוברגים השתלים אל העצם, באופן שמבטיח דיוק ויעילות מרביים ומבלי לחתוך את החניכיים.

פיתוח עצם להשתלה, במסגרת השתלת שיניים: עוד חידוש מדהים, בתחום השתלת השיניים, הוא פיתוח של עצם לסת להשתלה. במסגרת תהליך השתלת שיניים, השתלים הדנטליים מוחדרים לעצם הלסת, שאמורה להיבנות מסביב לשתלים - ולהפוך אותם למקובעים בעצם.

לשם הצלחת תהליך ההשתלה, יש צורך בעצם לסת נרחבת. תהליכים שונים שעובר גוף האדם פוגעים בעצם הלסת - ולחלק מהמטופלים אין מספיק עצם, אשר תבטיח את הצלחת ההשתלה. במקרים כאלה, מבוצעת השתלת עצם. עד כה, עמדו בפני רופא השיניים והמטופל ארבע אפשרויות, לבחירת מקור העצם שתושתל.

האפשרויות היו: השתלת עצם אוטוגנית - השתלה של עצם, הנלקחת ממקום אחר בגופו של המושתל; השתלת עצם סינתטית - השתלת עצם המגיעה ממקור סינתטי, כגון: קרמיקה; השתלת עצם ממקור חיה (עצם בקר, למשל); אלוגרפים - עצם מתורם.

כיום, כחלק מהחידושים בתחום רפואת השיניים בכלל - והשתלות השיניים בפרט - קיימת אפשרות נוספת: ייצור של רקמת עצם. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, כמו משהו עתידני לחלוטין, אבל זה קורה במציאות: ניתן בהחלט לומר שהעתיד כבר כאן.

כיום ניתן, באמצעים סופר מתקדמים, ליטול דם מהמטופל - ולהיעזר במכשור מתקדם - כדי ליצור מדמו של המטופל רקמת עצם, בתוך מספר דקות; ואותה ניתן להשתיל. בתוך מספר דקות, יש חומר עצם מספיק, המופק מגוף האדם בקלות וביעילות. זהו חידוש אדיר. הוא חוסך הרבה מאד זמן, כאב, משאבים ותהליכים ומייעל את הצלחת ההשתלה. בזכות הטיפול הזה, למעשה אין סיכוי לדחיית העצם; ההיקלטות טובה ויעילה הרבה יותר, אין כאבים, בשל לקיחת עצם ממקור אחר, תהליך הריפוי הרבה יותר מהיר וקל, אין מעורבות של גורמים חיצוניים והגוף מקבל הרבה יותר טוב, את הרקמה הטבעית, בהשוואה לתחליפי עצם אחרים.

חשוב לציין כי מהדם שנלקח מהמטופל ניתן להפיק גם רקמת חניכיים, לשם ביצוע השתלת חניכיים, הנדרשת לתהליכים שיקומיים שונים בפה.

הצלת שיניים מטיפולי שורש, על ידי סתימות מחרסינה: כיום קיים מכשור סופר מתקדם, ליצירת כתרים ושלל תוצרי חרסינה חיוניים, לתהליכי שיקום הפה. כך, למשל, ישנה מחרטה סופר חדשנית, אשר משמשת ליצירת כתרי חרסינה בקלות וביעילות - ותורמת גם להצלת שיניים. במקרים רבים, בהם לא ניתן היה להציל שן - והיו נאלצים לעשות טיפול שורש, ניתן כיום - בזכות היעילות של המחרטה החדשנית ותוצריה האיכותיים - לבצע סתימות מחרסינה ולשקם שיניים הרוסות. תהליך השחזור איננו מצריך מבנה וכתר.

הלבנת שיניים תוך שעה: זוכרים את הימים שהלבנת השיניים הייתה כרוכה בהרבה מאוד עבודה? לקחו לכם מידות, יצרו משנן סיליקון וציידו אתכם במזרקים עם חומר הלבנה. ואז, בהגיעכם הביתה, העבודה רק החלה: מריחת חומרי ההלבנה על הסד בכל ערב; הרכבת הסד - וישיבה שעתיים, עם הסד והחומר על השיניים; ולאחר מכן, הימנעות מצריכת צבעי מאכל, תה, קפה, משקאות מוגזים וסיגריות.

ובכן, כל התהליך הזה התייתר: כיום קיים הליך טיפולי יעיל, מהיר וכלל לא מפרך, אשר מצריך מכם לשכב שעה אחת בלבד - ובסיומו תצאו עם שיניים בגוון בהיר, בהרבה דרגות. תהליך הלבנת השיניים בשעה כולל מריחת חומר כימי על השיניים והארת השיניים באמצעות מנורת LED - למשך שעה. בסיום השעה, יוצאים עם שיניים בגוון הרבה יותר בהיר.

ד"ר ציון בר חנן הינו רופא שיניים מנהל מרכז רפואי רוז מדיקס בפת תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום