אמצעי מניעה: קשירת חבלי זרע

(2)
לדרג
תוכן מקודם

גברים שאינם רוצים להביא ילדים נוספים לעולם יכולים לעבור הליך קל של קשירת חבלי הזרע, ההולך ונעשה פופולרית בעולם המערבי. המתחרטים יכולים לעבור הליך הפוך

רופא מנתח אורולוג ,מומחה לכירורגיה אורולוגית
077-9977116 (מספר מקשר)

גברים שאינם מעוניינים להביא יותר ילדים לעולם - ולא יכולים (או לא רוצים) להסתמך על אמצעי מניעה של בת הזוג, יכולים לעבור הליך כירורגי פשוט ויעיל: קשירת חבלי הזרע וליהנות מביטחון לכל החיים. תהליך vasectomy מאוד מקובל במדינות המערב - והופך מבוקש מאוד בשנים האחרונות גם בישראל.

בעוד שבמדינות המערב, vasectomy מהווה אמצעי מניעה שכיח ופופולרי מזה שנים רבות, בישראל - יתרונותיו החלו להיות מוערכים רק בשנים האחרונות. ואנו עדים לכך שעוד ועוד גברים מגלים את ההליך הפשוט הזה, אשר מבטיח להם בטחון ושקט ולא מטיל את כל האחריות למניעת הריון על האישה.

במקרים רבים, האישה איננה יכולה להשתמש באמצעי מניעה או שהגברים לא יכולים לסמוך על השותפות המיניות שלהם - ולכן לוקחים את האחריות והמושכות לידיהם ועוברים את ההליך של קשירת צינורות הזרע, אשר מבטיח הגנה טוטאלית למשך כל החיים.

מה כולל הליך של קשירת צינורות הזרע?

מדובר בהליך כירורגי די פשוט, המבוצע תחת הרדמה מקומית או אזורית. במסגרת הטיפול, יוצרים קשירה (עם או ללא חיתוך) של הצינורית המובילה את נוזל הזרע, בנקודה מסוימת שמונעת מתאי הזרע להישפך עם הזירמה, אשר נפלטת בעת הפורקן המיני של הגבר.

כאשר גבר מגיע לסיפוק מיני, הוא שופך נוזל מסוים. אותה שפיכה, המכונה גם זירמה, מכילה נוזל ערמונית, נוזל בלוטי ותאי זרע. תאי הזרע הם התאים שעלולים להוביל להריון, משום שלאחר חדירתם לגוף האישה, הם עשויים לפגוש ביצית - ובמהלך המפגש עמה, הם מפרים אותה ומתפתח הריון. הקשירה של חבל הזרע בנקודה מסוימת מביאה לכך שתאי הזרע לא יישפכו. לאחר ההליך, הגבר כן מגיע לסיפוק מיני, כן "גומר" - אבל הנוזל שהוא שופך כולל רק נוזלים, ללא תאי זרע.

ההנאה המינית לא נפגמת. צילום: שאטרסטוק

האם ההנאה המינית איננה נפגמת, בעקבות הליך של קשירת צינורות הזרע?

למעשה, לאחר ההליך, ההנאה המינית לא נפגמת - ואין כל שינוי מהמצב הקודם: הגבר מקיים יחסי מין, יש לו זקפה, הוא מגיע לפורקן מיני - והוא שופך; ההבדל היחיד הוא שהנוזל שלו איננו כולל תאי זרע - ולכן לא יכול להיגרם הריון. ההליך הרפואי הזה מהווה אמצעי מניעה יעיל ובטוח.

ההליך אמנם יעיל, אבל האם לא מדובר בהליך מסוכן וקיצוני מדי, על מנת שישמש אמצעי מניעה?

ממש לא. אין כאן סיכון כבד. ההליך פשוט מאוד - ולא מורכב. ההליך מבוצע, כאמור, בהרדמה מקומית או אזורית - ולא כרוך בהחלמה קשה וכו'. לאחר ההליך הקצר, המטופל נשאר להשגחה מספר שעות - ומשוחרר הביתה. כלומר, ההליך לא כרוך באשפוז. לאחר זמן מנוחה קצר (לרוב, לא יותר מיום אחד), המטופל חוזר לתפקוד מלא - וממשיך בשגרת חייו.

בשעות הראשונות לאחר הניתוח, יש כאב קל - וייתכן שיופיע שטף דם שנספג במהרה ובקלות. החתכים שנעשים בשק האשכים הם זעירים, התפרים נמסים - ולא נשארת כל צלקת. ההחלמה באזור, אליו זורם דם רב מאד, היא החלמה מהירה ויעילה.

בהרבה מאד מצבים, הליך vasectomy מהווה אמצעי מניעה זמין, יעיל והכי בטוח שהנסיבות מאפשרות. חשוב שגברים יהיו מודעים לאפשרות הזו - ולא תמיד יטילו על האישה את האחריות. חשוב גם לזכור שההליכים שעוברת האישה כדי להבטיח מניעת הריון, כגון קשירת חצוצרות, או התקנת התקן תוך רחמי למניעת הריון אינם קלים יותר. גם לנטילת גלולות למניעת הריון יש לא מעט חסרונות. כך שה-vasectomy איננו מהווה הליך קיצוני, יוצא דופן או מורכב מדי - לא בהשוואה לאלטרנטיבות הקיימות ולא בפני עצמו. יתרה מזאת, במצבים מסויימים, הוא ההליך העדיף - ואולי גם היחיד שאפשר לבצעו.

באיזה מצבים האופציה לבצע vasectomy היא האפשרות העדיפה?

למשל, כאשר בת הזוג איננה יכולה להשתמש באמצעי מניעה מסיבות מגוונות. או במקרים בהם הגבר איננו יכול לסמוך על השותפה שלו למין (או על השותפות שלו למין) - ורוצה להרגיש בטוח ובשליטה.

המטופלים שעוברים הליך של קשירת חבלי זרע הם גברים שאינם רוצים להביא יותר ילדים לעולם. הם יכולים להימצא במערכת זוגית ארוכת שנים ולהחליט שבמקום שהאישה תיקח אמצעי מניעה עמוסי הורמונים, או במצבים בהם היא פשוט לא מסוגלת לנטול אותם, הם יעשו את הפעולה הקלה הזו - ויפתרו להם ולבת הזוג את הבעיה.

במציאות של היום, יש הרבה מאד גברים גרושים, שלא מעוניינים להביא עוד ילדים. חלקם נכנסים לפרק ב' ולזוגיות ארוכה חדשה - ועוברים את ההליך כדי להבטיח שלא יקרו "פנצ'רים" או תקלות. חלק מהגברים הגרושים גם מקיימים אורח חיים פחות מחייב - ועוברים מקשר לקשר, או שהם מקיימים קשר מיני עם כמה נשים במקביל - ורוצים להיות בטוחים ומוגנים ולמנוע מצב בו השותפה המינית שלהם (או אחת מהשותפות הרבות) תיכנס חלילה להריון.

בזכות ה-vasectomy השליטה עוברת לידיהם, האחריות מוטלת עליהם - והם יכולים לנהל ללא חשש מערכות יחסים מיניות, בראש שקט וללא דאגות

ניתן להשיב את המצב לקדמותו. צילום: שאטרסטוק

הרבה חוששים מכך שמדובר בהחלטה חדה מדי, ממנה אין דרך חזרה - וחוששים שיתחרטו בעתיד. האם חשש זה מוצדק?

זו שאלה מאד נפוצה. הרבה מטופלים אומרים לעצמם שלא יעברו את ההליך, משום שייתכן כי מתישהו בעתיד הם ירצו פתאום ילדים. החשש הזה איננו מוצדק - משום שניתן להשיב את המצב לקדמותו, בניתוח מיקרו-כירורגי.

לסיכום: אם אתם גברים שהשלימו את מלאכת הבאת הילדים לעולם - ורוצים להקל על בת הזוג שלכם; או שהיא לא יכולה ליטול אמצעי מניעה; או שאתם פשוט רוצים להיות בטוחים ובשליטה, כדאי לכם לשקול לעבור הליך של קשירת חבלי זרע: vasectomy. מדובר בהליך מקובל מאוד ושכיח במדינות המערב, אשר צובר פופולריות גם בישראל. מה הפלא? הרי יתרונותיו רבים - הוא הליך פשוט, מבוצע בהרדמה מקומית, איננו כרוך בהחלמה קשה - והוא יעיל והפיך.

ד"ר אהרון מנס הוא אורולוג.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום