אלרגיה בפעוטות: סיכון לדיכאון

(0)
לדרג

ילדים שסבלו מנזלת וצפצופים על רקע אלרגיה עד לגיל 4 שנים, בסיכון מוגבר פי שלושה לסבול מדיכאון וממפונמות בגיל בית הספר. הסיכון גדל בהתאם למספר המחלות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בילדים עם נזלת אלרגית וצפצופים על-רקע אלרגיה בגיל ארבע שניים קיים סיכון מוגבר להתנהגות מופנמת בגיל שבע שנים, כאשר הסיכון קשור עם מספר מחלות האלרגיה. כך עולה מתוצאות מחקר חדש כפי שפורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר נמצא קשר בין מחלות אלרגיה בילדות להפרעות פסיכיאטריות, לרבות חרדה ודיכאון, אך הדבר אינו מאופיין היטב במחקרי אורך וההשפעה של מספר מחלות אלרגיות על הקשר אינה ידועה.

נזלת אלרגית: סיכון מוגבר פי שלושה למופנמות ולדיכאון

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין מספר מחלות אלרגיה בילדות מוקדמת לבין מדדי הפרעות התנהגות מופנמת בילדים בגילאי בית-הספר. 546 ילדים בגילאי 1, 2, 3, 4 ו-7 שנים, השלימו תבחינים עוריים והערכה לנוכחות נזלת, צפצופים ודלקת עורית. כאשר הילדים היו בגיל שבע שנים, הוריהם השלימו את שאלוני Behavior Assessment System for Children, מדד תקף של התנהגות ורגשות בילדות.

מהנתונים עולה קשר משמעותי בין נזלת אלרגית בגיל 4 שנים ובין עלייה של פי-3 במדדי מופנמות, עלייה של פי-2 בחרדה ועלייה של פי-3 במדדי דיכאון, בגיל שבע שנים.

הסיכון למופנמות עולה בהתאם למספר מחלות האלרגיה בגיל 4

באשר לצפצופים על-רקע אלרגיה, הסיכון להתנהגות מופנמת היה גבוה פי-2.7, עם קשר תלוי-מינון בין מדדי מופנמות ובין נוכחות של מעל למחלה אלרגית אחת בגיל ארבע שנים.

על רופאים המטפלים בילדים בסיכון גבוה, בעיקר אלו שנולדו להורים אלרגיים, להיות מודעים לעלייה של מפי שניים ועד לפי ארבעה בסיכון להתפתחות התנהגות מופנמת, בעיקר בילדים עם מספר מחלות אלרגיה בגיל 4.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום