שיקום הפה: בדרך לחיוך מושלם

(0)
לדרג

רופא שיניים מומחה לשיקום הפה נחשב "אדריכל" של הטיפול הדנטלי. הוא מתווה את תוכנית הטיפול לשיפור תפקוד השיניים והלסתות ושיפור האסתטיקה

מאת: מערכת zap doctors

שיקום הפה זהו תחום ברפואת שיניים העוסק בשחזור שיניים- שיפור התפקוד והאסתטיקה של השיניים והפה. בדקנו עם ד"ר מארק בבייב, רופא שיניים העוסק בשיקום הפה מדוע כל טיפול שיניים חייב להתחיל בביקור אצל רופא שיניים, העוסק בשיקום הפה, שהינו בעל הידע, הכלים והמיומנויות - לבחון את מכלול ההיבטים של הטיפול הדנטלי ולבנות תכנית טיפולים מקיפה שתוביל לשיקום הפה.

מהו שיקום הפה?

"שיקום הפה הוא תחום מומחיות ברפואת שיניים. רופאי שיניים יכולים לעבור התמחות בתחום מסוים, כגון אורתודונטיה (בעיות מבניות בשיניים), פדודונטיה (רפואת שיניים לילדים), פרודונטיה (רפואת חניכיים), אנדודונטיה (בעיות בשורשי השיניים והלסת) ועוד.

רופא שיניים שעובר התמחות בשיקום הפה צובר ידע ומיומנויות, המאפשרים לו להעניק טיפול שישפר באופן מיטבי את התפקוד התקין של השיניים והלסתות - ויוביל לשיפור האסתטיקה והמראה של השיניים. לשם כך, מעניק רופא שיניים מומחה לשיקום הפה מגוון רחב מאד של טיפולים".

איזה טיפולים מבצע רופא שיניים מומחה לשיקום הפה?

"רופא שיניים מומחה לשיקום הפה מבצע מגוון רחב מאד של טיפולים, החל בטיפולים פשוטים, כגון: סתימות, כתרים והלבנת שיניים; וכלה בטיפולים מורכבים, הכוללים השלמת חסר שיניים נרחב, חלקי או שלם (השתלות שיניים), שחיקת שיניים, בעיות סגר מסובכות והפרעות תפקודיות בפרקי הלסת. לשם כך, משתמש רופא השיניים, מומחה לשיקום הפה, בשלל אמצעים - ובהם: גשרים, תותבות, השתלות שיניים ועוד".

מי נזקק לטיפול של רופא שיניים מומחה לשיקום הפה?

"כולם. כל מטופל המגיע לרופא שיניים חייב להתחיל אצל רופא שיניים מומחה לשיקום הפה. שיקום הפה הוא יותר ממקצוע: זוהי דרך חיים. חוות דעת מרופא שיניים מומחה לשיקום הפה היא "מוצר צריכה בסיסי" שחייב להיות חלק משגרת חייו של כל אדם, כחלק משמירה על תקינות, בריאות ותפקוד מיטבי של השיניים.

רופא שיניים מומחה לשיקום הפה משמש למעשה כ"אדריכל" של הטיפול הדנטלי - והוא זה שבונה תכנית טיפולים מיטבית, עבור כל מטופל. גם מי שאינו זקוק לטיפול הישיר של רופא שיניים מומחה לשיקום הפה, או שהבעיה האישית שלו מצריכה טיפול של מומחה אחר (כגון: טיפולי שורש או יישור שיניים) חייב לפחות להיוועץ ולקבל חוות דעת ראשונית וכוללת, מאת רופא שיניים מומחה לשיקום הפה.

כמובן שאם תכנית הטיפול מצריכה התערבות של מומחים נוספים, רופא השיניים המומחה לשיקום הפה יפנה את המטופל למומחים רלוונטיים וילווה אותו ואותם; וינחה אותו ואותם במהלך הטיפול, עליו יפקח מ"מבט על", כדי להגיע לשיקום הסופי המיטבי".

מהו הטיפול הנפוץ ביותר, אותו מבצע רופא שיניים מומחה לשיקום הפה?

"השתלות שיניים - זהו תחום אשר מתפתח ללא הרף, בעשורים האחרונים; ישראל נחשבת ל"בירת" השתלות מכובדת - הרבה מאד מטופלים עוברים טיפולים להשתלת שיניים והרבה מאד מומחים לשיקום הפה מציעים פתרונות מתקדמים להשתלות שיניים".

מהי השתלת שיניים?

"השתלת שיניים היא טיפול דנטלי, אשר שואף לתת מענה למצב של חוסר שיניים מלא או חלקי. עם השנים, אנשים מאבדים את שיניהם בשל סיבות מגוונות. את השיניים מחליפים כתרים, אשר "מולבשים" על שתלים דנטליים. שתלים דנטליים הם ברגי טיטניום, המדמים שורשים של שיניים. אל אותם שורשי שיניים מלאכותיים, המושתלים בעצמות הלסת, מתברגים כתרי חרסינה הנראים כשיניים טבעיות".

כיצד מבוצעת השתלת שיניים?

"טיפול השתלת שיניים הוא טיפול מורכב ורב שלבי, הכולל שלושה שלבי טיפול עיקריים.

השלב הטיפולי הראשון כולל את הפעולה הכירורגית של החדרת השתל לעצם הלסת. לאחר השלמת ההשתלה, יש להמתין מספר חודשים לקליטת השתל. תקופה זו היא השלב הבא של הטיפול.

כאמור, השלב הטיפולי השני הוא תקופת ההיקלטות של השתל. במהלך מספר חודשים, עצם הלסת נבנית ומתהדקת סביב השתל, כך שהוא יתקבע בלסת - ויהפוך להיות יציב ומושרש כהלכה. תקופת המתנה זו חשובה מאין כמותה. והצלחתה היא תנאי הכרחי להצלחת טיפול השתלת השיניים. קליטה טובה של השתלים היא הכרחית וקריטית להצלחת הטיפול הכולל.

השלב הטיפולי השלישי והאחרון של טיפול להשתלת שיניים הוא "הלבשת" הכתרים על השתלים הדנטליים. בסיום תקופת ההמתנה, השתל מתכסה על ידי רקמת החניכיים - ואינו נראה בחלל הפה. בשלב זה - בתנאי שהשתלים נקלטו בהצלחה, הגוף לא דחה אותם, הם יציבים ואינם זזים, לא התפתחה סביבם דלקת ורקמת החניכיים כיסתה אותם - מתחילים בשלב הלבשת כתרי החרסינה על השתלים הדנטליים.

אצל חלק מהמטופלים, כולל טיפול השתלת השיניים שלב נוסף: שלב של השתלת עצם. כאשר עצמות הלסת אינן רחבות דיין (חסר בעצם עלול להיגרם בשל שלל מצבים, למשל: בעקבות אוסטיאופורוזיס), יש להביא למצב של יצירת עצם מספיקה, כדי שהשתלים יוכלו להיאחז בה. במקרים של מחסור בעצם, נהוג לבצע השתלת עצם כחלק אינטגרלי מהטיפול.

ישנם כמה סוגי השתלות עצם: האחד, השתלת עצם אוטוגנית - השתלה של עצם, הנלקחת מגופו של המושתל; השני, השתלת עצם סינתטית - השתלת עצם לסת, המגיעה ממקור סינתטי, כמו קרמיקה; השלישי: השתלת עצם ממקור חיה (עצם בקר, למשל); והרביעי, אלוגרפים - עצם מתורם.

לאחר ביצוע השתלת העצם, יש להמתין מספר חודשים לקליטה מוצלחת של העצם בלסת, טרם מעמיסים עליה שתלים דנטליים".

מה קורה אם השלב הטיפולי השני נכשל - והשתל לא נקלט כנדרש?

"אכן, ישנם מקרים שמצב כזה קורה - והשתלים לא נקלטים כהלכה. למשל, ייתכנו מצבים בהם השתל אינו נצמד לעצם ואינו יציב, או שהגוף דוחה את השתל ומפתח סביבו דלקת ודוחה את השתל.

במקרים כאלה, יש להוציא את השתל - ואז יש אופציה לחזור על הטיפול. ברוב הגדול של המקרים, השתלים הדנטליים נקלטים ב"סיבוב השני". אם ההשתלה חוזרת, נכשלת או שהיא בלתי אפשרית, מסיבה זו או אחרת, ניתן להשלים את השיניים החסרות באמצעים אחרים, כגון גשרים ותותבות".

לסיכום: קיים מגוון לא קטן של התמחויות של רופאי שיניים, אשר אחת מהן היא התמחות סופר חשובה - התמחות של שיקום הפה והלסת. כל מי שנזקק לטיפול שיניים, חייב להתחיל אותו ב"הצצה" של רופא שיניים מומחה לשיקום הפה, שיתרשם ממצבו של המטופל, מצרכיו ומאפייניו ויקבע תכנית טיפולים מקיפה, המתחשבת במכלול הצרכים והאילוצים, בשאיפה להעניק לאדם טיפול כולל מיטבי, אשר יוביל לתפקוד טוב של השיניים והלסתות ולשיפור מראה השיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום