אלכוהול: סיכון מוגבר לסרטן שד?

(0)
לדרג

סיכוי גבוה פי חמישה לצפיפות שד גבוהה בנשים לפני גיל המנופאוזה הצורכות שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע ומעלה, על רקע עליית האסטרוגן

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

נמצא קשר חיובי בין צריכת אלכוהול לבין רמות אסטרוגן בדם וצפיפות השד בבדיקות ממוגרפיה של נשים לפני מנופאוזה (גיל הבלות). כך על פי מאמר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research בו מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול עשויה לעודד מעבר של אנדרוגנים לאסטרוגן, העלולים לשחק תפקיד מסוים בקשר שבין צריכת אלכוהול לבין הסיכון לסרטן שד. במסגרת המחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים מראיונות ודיווחים עצמיים של 202 נשים לפני מנופאוזה ושלקחו חלק ב-EBBA, מחקר Energy Balance and Breast Cancer Aspects. הערכת האסטרוגן התבססה על בדיקות דם ובדיקות רוק במהלך ימים שונים של המחזור החודשי ואילו צפיפות השד נקבעה על-בסיס בדיקות ממוגרפיה בסיוע מחשב, שנערכו בימים 7-12 למחזור החודשי.

קשר חיובי בין צריכת אלכוהול לרמות האסטרוגן בדם

מהתוצאות עלה קשר חיובי בין צריכת אלכוהול בהווה ובין רמות אנדוגניות של אסטרוגן וצפיפות אבסולוטית של השד בבדיקות ממוגרפיה: החוקרים זיהו ריכוז ממוצע גבוה ב-18% של 17beta-estradiol לאורך המחזור החודשי, בקרב נשים שצרכו למעלה מ-10 גרם אלכוהול ביום, בהשוואה לנשים שצרכו פחות מ-10 גרם אלכוהול ביום. צריכת אלכוהול ארוכת-טווח וצריכת אלכוהול בשנה האחרונה נקשרו בקשר חיובי עם צפיפות השד בבדיקות ממוגרפיה.

צריכת אלכוהול גבוהה מעלה את צפיפות השד

החוקרים זיהו קשר חיובי בין צריכת אלכוהול בשנה האחרונה ובין הצפיפות האבסולוטית של השד בבדיקת ממוגרפיה; צריכת אלכוהול רבה (שבעה משקאות בשבוע ומעלה) לוותה בצפיפות אבסולוטית של השד של 46.17 סמ"ר, בעוד שצריכת אלכוהול מעטה (פחות ממשקה בשבוע) לוותה בצפיפות שד אבסולוטית של 31.26 סמ"ר. לאחר תקנון, צריכה רבה של אלכוהול לוותה בסיכוי גבוה פי 5.08 לצפיפות שד גבוהה מהחציון (מעל 32.4 סמ"ר), בהשוואה לצריכת אלכוהול מעטה (פחות ממשקה בשבוע). הקשרים הללו עשויים להצביע על סוגיה חשובה בכל הנוגע למניעת סרטן שד.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לבריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום