אסתמה, הריון והסיכון לאוטיזם

(0)
לדרג

עלייה של עד פי 1.5 בסיכון לאוטיזם ביילוד על רקע חשיפה לתרופות ממשפחת B2AR לטיפול באסתמה במהלך ההריון. מומלץ בהריון לבחון טיפול חלופי

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

האם חשיפה לתרופות לטיפול באסתמה במהלך ההריון, מלווה בסיכון מוגבר לאוטיזם ביילוד? ממחקר חדש עולה כי חשיפה לתרופות ממשפחת אגוניסטים לBeta-2-Adrenergic Receptor- לטיפול באסתמה במהלך ההריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

על פי נתוני המחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics, עולה קשר בין חשיפה לפני הלידה לתרופות הנפוצות (B2AR) המשמשות לטיפול באסתמה לבין סיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

המחקר: מדגם נרחב על פני עשור

מטרת המחקר הרחב הייתה לבחון את הקשר בין טיפול באגוניסטים ל-B2AR במהלך ההריון ובין הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם. מדובר במחקר מקרה-ביקורת, שנערך בהסתמך על מאגרי רישום בדנמרק. החוקרים זיהו ילדים שנולדו בין השנים 1997-2006, כולל 5,200 מקרים עם אשפוזים באבחנת הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-52,0000 ביקורות ללא הפרעות מהספקטרום של אוטיזם שהותאמו באופן פרטני לפי חודש ושנת לידה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לכל חשיפה לאגוניסט ל-B2AR במהלך ההריון, לפני ההפריה ולפי הטרימסטר של ההריון.

עלייה של פי 1.3 ועד ל-פי 1.5 בסיכון לאוטיזם

בסיכומו של דבר, 3.7% מהילדים בקבוצת המקרים ו-2.9% מהביקורות נחשפו לאגוניסטים ל-B2AR במהלך ההריון. השימוש ב-B2AR במהלך ההריון לווה בעלייה של פי 1.3 בסיכון המוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם: הסיכון המוגבר תועד עם הטיפול התרופתי לפני ההפריה (עלייה של פי 1.3), בטרימסטר הראשון (עלייה של פי 1.3), בטרימסטר השני (עלייה של פי 1.5) ובטרימסטר השלישי (עלייה של פי 1.4). עוד זוהו עדויות לפיהן שימוש ארוך יותר ב-B2AR במהלך ההריון מלווה בסיכון מוגבר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה לאגוניסטים ל-B2AR במהלך ההריון עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ויש לקחת בחשבון נקודה זו מול כל תועלת אפשרית של טיפול באסתמה הניתן לנשים הרות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה-תמיכה
פורום אסתמה וקוצר נשימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום