דיכאון: טיפול בדרכים טבעיות

(0)
לדרג

מתמודדים עם דיכאון? רגע לפני שתפנו לתרופות - שינוי באורח החיים עשוי לסייע לכם מאוד: תזונה, ספורט, תרגול חשיבה חיובית, חברים מפרגנים ו... עזרה לזולת

מאת: ~~ד"ר חפץ דוד~~

דיכאון זו מחלה של גוף-נפש, המאופיינת בשינויים במצב הרגשי או שינויים במצב הרוח, המשבשים את איכות החיים ואת יכולת התפקוד.

אנשים מזהים דיכאון עם רגשות שליליים, כגון: חרדות, פחדים, כעסים, עצב, חוסר אונים וחוסר תקווה. לדוגמה: כאשר האדם חושב באופן שגוי כי דוחים אותו, תגובותיו הרגשיות יהיו שליליות (כעס, עצב), באופן הזהה לדחייה אמיתית. המדוכאים מאופיינים במחשבות חד משמעיות ("הכול רע, הכול חסר תקווה"), המתייחסות לעצמי ("אני דפוק, אני כישלון"), ולעתיד ("אין לי שום סיכוי"). הדיכאון קיים אצל מבוגרים ואצל ילדים. לרוב, אנשים הסובלים מדיכאון מעדיפים להסתגר בבית או לשכב במיטה. התסמינים אצל כולם זהים, אך נבדלים זה מזה בעוצמתם והשפעתם.

מהן הסיבות לדיכאון?

בימינו קיימות סיבות רבות לדיכאון. העולם כולו עובר קשיים - ואוכלוסיות רבות סובלות ממשברים כלכליים, טרור, גירושים ועוד. בחברה הטכנולוגית שלנו, הממוכנת לעייפה, יש משום פרדוקס: הטכנולוגיות עצמן מתיימרות לשמור אותנו מחוברים ומתוקשרים, אך הן גוזלות את שלוות האדם - וגורמות לתחושת ריקנות, המלווה בהפרעות במצב הרוח.

גורמים נוספים לדיכאון: מצבי מתח רב, שכול, רקע של מצב רוח מדוכא בתקופת הנעורים; וכן תכונות אופי מסוימות, הנוגעות להערכה עצמית נמוכה, פסימיות, תלותיות וביקורת עצמית. רבים בורחים מהמציאות הקודרת על ידי שימוש בתרופות ובסמים; ובמקרים קיצוניים, אף מגיעים להתאבדות.

האם דיכאון יכול להיות גם סימפטום של מחלה גופנית?

אחד הסימפטומים של תת פעילות בלוטת התריס הוא דיכאון. גם אנשים שסובלים מסרטן הלבלב יכולים לסבול מסימפטומים קשים של דיכאון; וכך גם לגבי בעיות ביותרת הכליה ולאחר התקפי לב.

מהם דפוסי המחשבות האוטומטיות השליליות אצל מדוכאים?

ניתן לזהות שלושה דפוסי מחשבות אוטומטיות שליליות אצל מדוכאים.

1. תפיסה שלילית של העצמי - האדם תופס את עצמו כפגום, מקופח או חולה; ומאמין כי הוא חסר בתכונות אותן הוא מחשיב כחיוניות, על מנת להיות שמח ומצליח.

2. תפיסה שלילית של העולם - נטייה של האדם לפרש את התנסויותיו בחברה בצורה שלילית (מפרש סיטואציות בצורה שלילית).

3. תפיסה שלילית של העתיד - כאשר אדם מדוכא צופה לעבר העתיד, הוא מצפה כי קשייו הנוכחיים או סבלו יימשכו לעד.

האם הדיכאון עלול להוביל למחלות?

70% מהמחלות הן על רקע פסיכוסומטי. הדיכאון מעלה את שיעור האירועים המוחיים, את הסיכון להתפתחות אוסטאופורוזיס, מחלות דלקתיות ומחלות לב. הדיכאון מוביל לבעיות במערכת העיכול (כיב פפטי ותסמונת המעי הרגיז) ולפגיעה במערכת החיסונית. מכאן, שהדיכאון לא רק פוגע באיכות החיים ומשפיע על ההתנהלות בחברה, אלא ממש גורם להחמרה במצבם הפיסי של המדוכאים.

כיצד ניתן לאבחן דיכאון?

אנשים המתארים את הסימפטומים האמורים וחשים פגיעה באיכות חייהם או ביכולתם לתפקד בחברה, עשויים להיות מאובחנים כסובלים מדיכאון.

מהן ההשלכות של מצב דיכאוני?

1. בריאות לקויה עם פוטנציאל לפגיעה במגוון מערכות הגוף: מערכת העיכול, מערכת לב וכלי דם, מערכת החיסון וכד'.

2. כאבי בטן, סחרחורת, כאבי ראש, הפרעות שינה והפרעות אכילה.

3. פגיעה במקום העבודה - ירידה משמעותית ברמת הפעילות.

4. פגיעה במערכת יחסים במשפחה ובחברה - השקפת עולם שלילית. הדיכאוניים חווים מחשבות שליליות אוטומטיות המשפיעות על התפקוד שהולך ופוחת; וגם יוצרות בידוד חברתי, מצד הסביבה.

5. פגיעה בהישגים לימודיים - תכנון וארגון פגום, הסחות דעת ובעיות קשב וריכוז.

6. הדיכאוניים נחשבים ל"משוגעים" שלא כדאי להתקרב אליהם - ובדרך כלל מורחקים מהחברה.

ההתמודדות עם הדיכאון היא לא פשוטה - ודורשת תמיכה חברתית ומשפחתית רבה אשר חיונית לשם הטיפול בהפרעה.

כיצד ניתן לטפל בדיכאון?

מכיוון שהדיכאון הוא מחלת גוף-נפש המושפעת ממגוון גורמים, צריך לטפל בה על ידי פתרונות רב מערכתיים הכוללים:

1. תזונה נכונה, נבונה ומותאמת אישית הכוללת פחמימות מורכבות, שמקורן בדגנים מלאים, ירקות וקטניות. הפחמימות המורכבות מכילות כמות גדולה של סרוטונין. חוסר בסרוטונין עלול לגרום לדיכאון ולנדודי שינה. קטניות, עוף, ביצים, אגוזים וזרעים הם מקורות לחלבונים, המעלים את רמת האנרגיה בגוף.

מומלץ לאכול דגי מים קרים כמו דגי סלמון; ולהימנע משתיית יין, בירה וליקרים (האלכוהול הוא חומר שגורם לדיכאון).

חשוב לשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם; לכן מומלץ לאכול 5-6 ארוחות קטנות ביום. יש להימנע מקפאין וסוכר לבן בתפריט.

2. תוספי תזונה בהתאמה אישית ע"י מומחה:

מולטי-ויטמינים רבי עוצמה אשר יספקו לגוף רכיבים תזונתיים הקשורים לתפקוד מיטבי של המוח.
SAMe - (אס - אדנוזילמתיונין אשר מעלה את ריכוז הנוירוטרנסמיטרים (מוליכים עצביים) במוח האחראיים על מצב הרוח.

שמן דגים - חומצה דוקוסהקסנואית (DHA) או איקוסאפנטאנואית (EPA), חומצות שומניות (אומגה 3) שחיוניות ומשפרות את תפקוד הנוירוטרנסמיטרים.

L-טירוזין היא חומצה אמינית המסייעת במקרים של דיכאון.

פוספטידיל סרין משפר את הזיכרון ויעיל לטיפול בדיכאון.

שילובים של ויטמין B6 וצמחים כגון פסיפלורה ובבונג המסייעים למצב של אי שקט פנימי.

מיץ נוני (NONI) המופק מפרי הנוני, הידוע בתכונותיו הרפואיות הרבות. מכיל מרכיבים ייחודיים המסייעים לשיפור מצב הרוח ולשינה רגועה (מסייע לפעילות של הסרוטונין).

3. תפיסה חיובית של העצמי ושל הסביבה - שיפור במערכות יחסים - "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחבריך": יחס טוב כלפי הזולת מושך יחס טוב בחזרה. סביבה תומכת של בני משפחה, חברים וגם קבוצות תמיכה, מסוגים שונים, יכולים להקל על הסימפטומים הדיכאוניים, בעיקר אצל אלה שחושבים שאין להם תקווה.

4. "סוף מעשה במחשבה תחילה": כל פעולה ורצון של האדם מתחילים במחשבה.

נעזור לאלה שסובלים מדיכאון להיכנס לשגרה אחרת: שמיעת מוזיקה עם צלילי הטבע וצלילים בינאריים (Binaural Beats) היכולים להשפיע על גלי המוח באופן מבוקר (שיפור שינה, ריכוז וכו'); טיולים בטבע - באור השמש; חזרה על משפטים עם מסר חיובי, לחיים שמחים ומועילים; לתכנת את תת ההכרה מחדש - מחשבה יוצרת מציאות; תרגילי נשימות עמוקות, בזמן הרפיה מלאה.

5. פעילות גופנית - התעמלות (במידה סבירה) טובה לבריאות וטובה לאנשים שסובלים מדיכאון. ההתעמלות גם עוזרת למנוע מגוון בעיות בריאותיות, אשר נלוות לדיכאון עצמו.

6. ניקוי הגוף מהצטברות של חומרים המזהמים את הגוף. כדאי לבצע צום משך יום עד יומיים, דבר המאפשר למערכת העיכול לקחת פסק זמן מעיכול מזון. תקופת הצום מאפשרת סילוק יעיל יותר של רעלים מהגוף; והמערכת החיסונית זוכה להפוגה מהתמודדות עם רעלים המצויים במזון ובמים.

7. טיפול תרופתי המותאם לסימפטומים יכול להקל ולעזור, אבל לא מרפא. כאשר הטיפול מופסק, הסימפטומים חוזרים - ולפעמים אף ברמה גבוהה יותר. במהלך הטיפול התרופתי, לא האדם שולט על מצבו הפיזי והנפשי, אלא התרופה.

8. דרך נוספת לשיפור מצב הרוח: ריקוד. בזמן הריקוד, משתחררים בגופנו אנדורפינים - הורמונים רבי עוצמה, אשר מרוממים את מצב הרוח.

9. דרך נוספת ומצוינת להפגת דיכאון ולהצלחה בחיים מלאי שמחה ומצב רוח טוב, היא לסייע לאחרים לפתור את בעיותיהם. זה מצוין גם לחברה כולה!

ד"ר חפץ דוד (M.D) הוא יועץ למותג Nutri Care.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום