סוכרת וצליאק: בלוטת התריס בסיכון

(0)
לדרג

סיכון הגבוה מפי שניים להפרעות בבלוטת התריס, בקרב חולי סוכרת מסוג 1 החולים גם בצליאק. מומלץ לחולים אלו לבדוק את תפקוד בלוטת התריס

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

חולים בסוכרת מסוג 1 ובצליאק? כדאי שתבדקו את תפקוד בלוטת התריס שלכם: חולים בסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) החולים גם במחלת הצליאק נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care ובו מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר שוודי חדש בנושא.

מחקר שוודי ארוך טווח: מעקב במשך 13 שנים

החוקרים אספו נתונים ממאגר Swedish National Patient Register אודות משתתפים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 עד גיל 30 שנים, בין השנים 1964-2009. לאחר מכן הם חיפשו אחר כל החולים עם מחלת צליאק שאובחנו על-בסיס ביופסיה של המעי הדק בין השנים 1969-2008.

ממדגמים אלו, החוקרים זיהו 947 חולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק. הגיל החציוני עמד על 9 שנים באלו עם סוכרת מסוג 1 ועל 12 שנים באלו עם מחלת צליאק. חולים אלו היו במעקב במשך 13 שנים ולהם הותאמו על ידי החוקרים 4,584 ביקורות עם סוכרת מסוג 1, אך ללא מחלת צליאק לצורך חישוב הסיכון למחלה אוטואימונית של בלוטת התריס במהלך מעקב של 8,890 שנות אדם.

עלייה של כ-70% בסיכון להפרעות בתפקוד בלוטת התריס

מהנתונים עלה כי 10.8% מהחולים עם סוכרת מסוג 1 ועם מחלת צליאק אובחנו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס בנקודה מסוימת במהלך חייהם, זאת בהשוואה ל-7.2% מהחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד. לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת גיל, מין ומספר שנות סוכרת, בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק תועדה עלייה של 70% בסיכוי למחלה אוטואימונית של בלוטת התריס.

המלצה לביצוע בדיקות סקר לגילוי הפרעות בבלוטת התריס בקבוצת הסיכון

באופן ממוקד יותר, ניתן לסכם שנוכחות מחלת צליאק לוותה בעלייה של 66% בסיכון לתת פעילות של בלוטת התריס ועלייה של 72% בסיכוי לפעילות-יתר של בלוטת התריס. בקרב אלו עם אבחנה של מחלת צליאק במשך לפחות 10 שנים מוקדם יותר, הסיכון למחלה של בלוטת התריס היה גבוה יותר מכפליים.

לאור הסיכון המוגבר בטווח הארוך להתפתחות מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס בחולים עם מחלת צליאק וסוכרת מסוג 1, ממצאי המחקר תומכים בביצוע בדיקות סקר למחלות אוטואימוניות של בלוטת התריס בקבוצת חולים זו שנמצאים בסיכון גבוה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום צליאק וקרוהן
פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום