אידיאלי לסוכרתיים: תפריט בהתאמה אישית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

האם "מותר" לסוכרתיים לאכול שוקולד? האם קשה לסוכרתיים לרדת במשקל? ומה הקשר של חיידקי מע' העיכול? קבלו את התפריט האידאלי לסוכרתיים וגם: מתכונים בסיום!

רופא אנדוקרינולוג
053-7932020 (מספר מקשר)

תפריט אידיאלי לסוכרתיים הוא תפריט שנבנה באופן אישי לכל סוכרתי, לפי אורח חייו, הרגליו, המזונות שהוא אוהב, בדיקות הדם, משקלו וכו'. היום כבר לא מקובל לשלוף תפריט מוכן מהמחשב, מבלי להקשיב קודם לכן להרגלי האכילה של המטופל. תפריט אחיד לכולם? נידון לכישלון!

מהם מרווחי הזמן האידיאליים בין הארוחות?

בעבר הייתה קיימת המלצה לסוכרתיים לאכול כל 3 שעות. המלצה זו כבר איננה רלוונטית. סוכרתי, שרגיל לאכול 3 ארוחות ביום, יקבל המלצה להמשיך בתפריט בעל אופי כזה; אבל מי שאינו מורגל בכך, יונחה לאכול מספר רב יותר של ארוחות - ולמעשה יקבל המלצה לתפריט הדומה להרגליו. בשורה התחתונה, התאמת ההמלצות התזונתיות נעשית באופן אישי לכל מטופל.

מהם הגורמים הקובעים את השפעת המאכלים על רמות הסוכר של חולה סוכרת?

אחד הנושאים הנחקרים ביותר בתקופה האחרונה הוא השפעת הרכב אוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול על הבריאות. בין היתר, אנו יודעים כי לאותו הרכב חיידקים יש השפעה על רמות הסוכר לאחר הארוחות. השונות האישית היא גורם כה משמעותי, עד כי מאכל אחד יכול להשפיע באופן שונה על אנשים שונים. ועד שתהיה לנו דרך פרקטית לדעת כיצד בנויה פלורת מערכת העיכול שלנו, ההמלצה היא לבדוק כיצד משפיעים מאכלים שונים או ארוחות שונות על רמות הסוכר.

עושים זאת על ידי בדיקת רמת הסוכר לפני הארוחה - וכשעתיים אחריה. כאשר הסוכר כמעט לא עלה, או עלה בשיעור עד 40-50 מ"ג/ד"ל, זו נחשבת עלייה סבירה.

מהם המזונות ה"אסורים" לחולי סוכרת?

היום כמעט לא מדברים על מזונות "אסורים" לסוכרתיים. השיח הוא סביב הכמויות או תדירות האכילה של מזונות הנחשבים פחות מומלצים. עם זאת, מומלץ להימנע, כמעט לחלוטין, מכל סוגי המיצים. ההסבר הפשוט לכך הוא שבכל מנת פרי יש כ-3 כפיות סוכר; על מנת לסחוט כוס מיץ תפוזים, לדוגמה, יש צורך ב-3 תפוזים לפחות, משמע 9 כפיות סוכר, אשר ייספגו במהרה לדם. כמובן, המשמעות היא עלייה חדה ומהירה ברמות הסוכר. רק במצבי נפילת סוכר (היפוגליקמיה), מומלץ לשתות מיצים, מכיוון שהמיצים מעלים במהרה את רמת הסוכר בדם. בכל מצב אחר - לא מומלץ.

מה בנוגע לתפוחי אדמה?

בעבר הומלץ לסוכרתיים שלא לאכול תפוחי אדמה, אך כיום ההמלצה היא לאכול - ולבדוק סוכר לפני ואחרי האכילה, ולהשוות את התוצאות לארוחות בהן אוכלים פחמימה אחרת. חשוב לבחון את ההשפעה: אם יתברר כי תפו"א "מקפיץ" את הסוכר, אז מומלץ שלא להרבות באכילתו. יש לפעול באותו האופן - לגבי כל מאכל אחר. כל שאר המזונות, המכילים סוכרים פשוטים, כמו פירות, ממתקים ומוצרי חלב ניגר, עלולים גם הם להעלות את רמת הסוכר באופן חד - ולכן מומלץ לאכול אותם בהגבלה, לפי המלצה אישית מדיאטנית.

מהם המזונות הנחשבים "יעילים" עבור הסוכרתיים?

המזונות הכי "יעילים" לסוכרתיים הם אלה שכמעט לא יגרמו לעלייה ברמות הסוכר בדם, או שיגרמו לעלייה מינימלית. קבוצת המאכלים העיקרית, אשר לא תתרום לעלייה ברמת הסוכר בדם, היא קבוצת השומנים.

כמובן שמומלץ לאכול את השומנים הבריאים, כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה גולמית וכל משפחת האגוזים. הקבוצה השנייה שתתרום לעלייה מתונה ברמת הסוכר בדם היא קבוצת החלבונים: מוצרי העוף / הודו / דגים / בקר / ביצים / גבינות.

הקבוצה השלישית שתתרום לעלייה מתונה ברמת הסוכר בדם היא קבוצת הירקות. אמנם כל הירקות מכילים פחמימות, אך פחות - בהשוואה לקבוצת הלחם ומוצריו. חשוב לדעת כי תפו"א, בטטה, תירס ואפונה אינם נחשבים כירקות אלא כפחמימות, בדומה ללחם. הירקות העליים הירוקים מכילים את כמות הסוכר הנמוכה ביותר מכל הירקות.

האם לחולי סוכרת קשה יותר לרדת במשקל?

סוכרתיים אינם אמורים לחוות קושי בירידה במשקל, אלא אם כן הם מזריקים אינסולין במינונים גדולים או נוטלים תרופות המגבירות הפרשת אינסולין. סוכרתיים המקפידים על תזונה נכונה ומקפידים על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר, מספר פעמים בשבוע, יכולים לשמור על המשקל - ואף להפחית במשקל. חולי סוכרת אשר סבורים כי מינוני האינסולין שהם מזריקים גדולים מידי, יכולים לשנות את אופי התזונה לדלת פחמימות - וכך להזריק פחות אינסולין ולרדת במשקל בקלות יתרה.

מה אוכלים ב"זמן משבר", כאשר מתחשק משהו מתוק?

בזמן משבר, כאשר מתחשק מתוק, "המתוק האידיאלי" לסוכרתיים הוא שוקולד המכיל 70% מוצקי קקאו לפחות. ב"שורה" אחת של שוקולד כזה יש רק 5 גרם פחמימות - כמות פחמימות המצויה בשליש פרוסת לחם.

חשוב להבהיר כי אין כל יתרון בבחירת מוצרים המתהדרים בכיתוב "ללא סוכר", מכיוון שכמות הפחמימות הכללית בהם שווה לכמות הפחמימות במוצר עם סוכר.

מה כדאי לשמור במזווה?

במזווה של סוכרתיים, מומלץ שיהיו כל המאכלים אשר משפיעים באופן מתון על רמות הסוכר שלהם. כאמור, ההשפעה משתנה מאדם לאדם. המאכלים אשר מתהדרים באינדקס גליקמי נמוך, כוללים לחם שיפון מלא, קטניות כמו אפונה, עדשים, שעועית, גרגרי חומוס, פול, סויה, קינואה, כוסמת, אורז בסמטי והרבה תבלינים יבשים, שיוסיפו טעם רב לבישולים - ויבואו "על חשבון" הרטבים המוכנים השונים והאבקות השונות.

לסיום, מתכונים מומלצים וטעימים.

מתכון לתבשיל קינואה / בורגול / כוסמת

רכיבים:

2 כפות שמן
1 כוס דגנים מלאים - קינואה / בורגול / כוסמת
2 כוסות מים רותחים
2 גזרים מגורדים בפומפייה, 1 קישוא גדול מקולף ומגורד בפומפייה וסחוט מנוזליו
1-2 בצלים גדולים חתוכים לקוביות, 2 כפיות שום כתוש או 2 שיני שום חתוכות
חתיכות גמבה / פטריות - לא חובה, אך מעשיר את הטעם
כ-3/4 כוס פטרוזיליה וכוסברה, קצוצים דק
תבלינים - מלח, פלפל, פפריקה מתוקה, כורכום - לפי הטעם

אופן ההכנה

מטגנים את הבצל והשום על אש קטנה, ב-2 כפות שמן. לאחר 2-3 דקות, מוסיפים את כל הירקות החתוכים והמגורדים וממשיכים לטגן עם הבצל, לעוד כ-5 דקות על אש קטנה. מוסיפים את הדגן (קינואה / בורגול / כוסמת), מערבבים הכול יחד עם הירקות. מוסיפים בעדינות את התבלינים (זהירות, שלא ייצא מלוח או חריף מדי) - ומערבבים יחד.

מוסיפים את המים הרותחים ומערבבים. מגדילים את האש עד לרתיחה - ולאחר רתיחה, מקטינים את האש ומבשלים למשך כ-15 דקות.

מתכון לפשטידה דיאטטית ודלת פחמימות

רכיבים:

3 ביצים
2 כפות קמח מלא או קוואקר
500 גרם גבינה לבנה 5% או קוטג' 5% או חצי חצי
שאריות של גבינה צהובה 9% או צפתית 5% (מה שיש במקרר, לא חובה...)
ירקות מכל סוג שרוצים: סלסלת פטריות חתוכה ומטוגנת עם בצל או 4-5 קישואים בינוניים, מגורדים וסחוטים מנוזליהם או 800 גרם ברוקולי או כרובית - מבושלים קלות וחתוכים לחתיכות. בקיצור, כל ירק שרוצים.
תבלינים - מלח ופלפל לפי הטעם

הוראות הכנה

לערבב את כל החומרים יחד (למעט הירקות) ולערבב היטב, עד לקבלת מרקם אחיד. להוסיף את הירקות והתבלינים - ולערבב יחד.

לשפוך לתבנית מלבנית בינונית ולאפות בחום של 180 מעלות ל-40 דקות.

עינת מזור היא דיאטנית במרכז DMC - מרכז מומחים לטיפול בסוכרת.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום