סיבים תזונתיים: למה וכמה?

(1)
לדרג

מהם סיבים תזונתיים ואיך הם תורמים לבריאותנו? האם אנחנו באמת צורכים מספיק סיבים - או זקוקים לתוספי מזון? מהי כמות הסיבים המומלצת בכל גיל? מדריך מיוחד

מאת: מערכת zap doctors

סיבים תזונתיים הינם רב סוכרים לא עמילניים, שמקורם בצומח - והם אינם מפורקים על ידי אנזימי העיכול בגוף האדם. עם זאת, הסיבים מפורקים במידה מסוימת על ידי חיידקי המעיים. בדקנו עם עדי מילר, דיאטנית קלינית, מנהלת פורום סיבים תזונתיים באתר zap doctors מהי חשיבותם של הסיבים התזונתיים וכמה צריך לצרוך מהם.

מהי חשיבות הסיבים התזונתיים? מדוע אנחנו צריכים אותם במזון שלנו?

"הסיביים תזונתיים מהווים חלק חשוב מאוד בתזונה היום יומית, מכיוון שהם מסייעים בשמירה על הבריאות - ומשפרים את תפקוד מערכת העיכול".

באיזה מזונות סיבים תזונתיים מצויים במיוחד?

"סיבים תזונתיים נמצאים ברוב סוגי המזונות הצמחיים: חיטה מלאה ומוצריה, קטניות, שיבולת שועל, קטניות, ירקות, פירות ועוד".

האם הסיבים התזונתיים מתחלקים לסוגים שונים?

"הסיבים התזונתיים מתחלקים לשני סוגים: סיבים מסיסים וסיבים שאינם מסיסים. הסיבים המסיסים מצויים בפירות, בירקות, בסובין ובשיבולת שועל. הסיבים שאינם מסיסים מצויים בסובין חיטה ובדגנים מלאים".

האם הציבור מודע לחשיבות הסיבים התזונתיים? מהם הרגלי הצריכה של סיבים תזונתיים?

על פי סקר אתר zap doctors, רק 39% מכלל המשתתפים צורכים סיבים תזונתיים באופן מודע במזון שהם אוכלים. 11.3% מהם צורכים תוספים ובהם סיבים תזונתיים, ו-37.9% מהם אינם צורכים סיבים תזונתיים כלל וכלל. הסקר עצמו מעלה את השאלה האם כולנו צורכים מספיק סיבים תזונתיים במזון שלנו.

מהי הכמות של סיבים תזונתיים שעל מבוגרים לאכול מדי יום, על פי המלצות ארגוני בריאות?

ארגוני הבריאות הבינלאומיים הבינו כבר מזמן את חשיבותם של הסיבים לטובת הבריאות שלנו; ועל כן, קבעו גם המלצות לצריכה יומית (DRI = Dietary Reference Intake) . ההמלצה הנוכחית היא שעל כל אדם (מבוגר) לצרוך 25-38 גרם סיבים תזונתיים ביום.

ומהי הצריכה בפועל?

בפועל, מרבית האנשים צורכים כ-40% פחות מהכמות היומית המומלצת. גם על פי סקר מצב בריאות ותזונה לאומי של משרד הבריאות הישראלי, אשר פורסם ב-2004, נמצא כי ממוצע צריכת הסיבים בישראל (בגילאים 25-64 שנים) עומד על 19 גרם סיבים לגברים ו-15 גרם לנשים ביום בלבד.

סקר אתר zap doctors בדק ומצא כי רק 14% מהמשתתפים גורסים שהם צורכים יותר מהכמות המומלצת לסיבים תזונתיים, וכי רק 20.7% צורכים את הכמות המומלצת. לעומת זאת, 25.1% מהמשתתפים סבורים כי הם צורכים פחות מהכמות המומלצת, ו-40.3% אינם יודעים בכלל האם הם צורכים יותר מדי או פחות מדי סיבים תזונתיים.

מהי הכמות של סיבים תזונתיים שנדרש לאכול ביום בקרב ילדים?

"אצל תינוקות עד גיל שנתיים - לא ידוע מהי הצריכה האידיאלית של סיבים תזונתיים לתינוקות. אצל ילדים מעל גיל שנתיים, כמות הסיבים המומלצת מחושבת לפי הנוסחה: גיל + חמישה גרם ליום של סיבים תזונתיים. הכמות המרבית המומלצת מחושבת על פי גיל + 10 גרמים".

האם כלל האוכלוסייה נדרשת לתוספי מזון עשירים בסיבים תזונתיים? כיצד אפשר לדעת מי צריך?

"כלל האוכלוסייה לא נדרשת לתוספי מזון. אפשר להשיג תזונה מאוזנת אשר עשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים - ובכך להגיע לצריכה מספקת של סיבים תזונתיים. כמובן שחלק מהאוכלוסייה בהחלט נדרש לתוספי מזון כאלה ואחרים, אותם ניתן לאתר בעזרת אנמנזה תזונתית מפורטת, הנלקחת על ידי דיאטנית קלינית".

אילו תוספי תזונה יש המכילים סיבים תזונתיים?

"בין הסיבים המוכרים יותר שבין תוספי התזונה, ניתן למצוא קליפת פסיליום, אינולין וגואר-גאם. תוסף התזונה בנפייבר מכיל סיבים תזונתיים, מאחר והוא ללא טעם וריח, ניתן להוסיפו למגוון מזונות ושתיה מבלי לשנות את הרגלי הצריכה ובכך להשלים את כמות הסיבים היומית המומלצת".

בואו לדבר על זה בפורום סיבים תזונתיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום