מדריך: כך תשמרו על השיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

זוכרים את השיניים התותבות של סבתא מונחות בכוס ליד המיטה? אובדן שיניים איננו גזירת גורל. הקפדה על מספר כללים פשוטים תסייע לכם לשמור על השיניים הטבעיות

רופא שיניים
08-9475544

בעולם המערבי, למרות המודעות הרבה והאמצעים המגוונים העומדים לרשותנו, אנשים רבים מאבדים את שיניהם בגיל מבוגר. אובדן שיניים והזדקקות לשתלים ו/או תותבות אינם גזירת גורל - וניתן בהחלט להימנע ממצב זה, בעזרת שמירה על שגרת ניקיון, מעקב וטיפול די פשוטה, אשר מתחילה בגיל צעיר ותורמת לשמירה על שיניים בריאות לאורך שנים רבות. איך שומרים על שיניים בריאות? על כך במדריך שלפניכם.

מה גורם להתבלות השיניים?

עם הזמן, בחלוף השנים, השיניים נשחקות, נפגמות ונפגעות. תהליכי ההזדקנות ותהליכים שונים בפה (בעיקר עקב נוכחות של חיידקים) גוררים התבלות של השיניים. מצב זה לכאורה בלתי נמנע, אך בהחלט ניתן לעיכוב - ועם התנהלות נכונה, ניתן למנוע את פגעי הזמן בפה.

האם בכלל אפשרי למנוע את התהליך הטבעי של התבלות השיניים - עד לאובדן שלהן?

בהחלט. רבים סבורים כי אובדן שיניים הוא תהליך טבעי, שאין מנוס ממנו - וכי בגיל מבוגר זה מתבקש ואין מה לעשות, אלא להשלים עם כך שמתישהו השיניים יצטרכו "שיפוץ" והחלפה.

כולם מניחים שבכל מקרה, יגיע השלב בו יהיה צורך לעקור שיניים טבעיות רעועות - ולהחליפן בשתלים דנטליים או בשיניים תותבות. סברה זו מוטעית מיסודה; ולמעשה, היא מבוססת על שתי הנחות בסיסיות שגויות. האחת: החלפת שיניים בריאות היא תהליך מתבקש ולא בעייתי; והשנייה: אובדן שיניים הוא בבחינת גזירת גורל שיש להשלים אתה. שתי הנחות יסוד אלה פשוט אינן נכונות - וחשוב להפריכן.

למה? מה הבעיה עם החלפת שיניים בריאות?

בעשורים האחרונים, לאור מחקרים קליניים רבים, יש מגמה בקרב רופאי השיניים, של הכרה בערך ובחשיבות של שמירה על השיניים הקיימות. ויש לעשות כל שניתן למען הגנה על השיניים הטבעיות הקיימות, , כדי לשמר אותן.

ההנחה הנכונה שיש להיות מודעים לה היא, כי שיניים טבעיות תמיד עדיפות -ויש לעשות הכול כדי לשמור עליהן. אם אפשר לשמור על השיניים על ידי טיפול נכון ולהימנע מאיבוד שלהן, כולם חייבים לעשות זאת - ולשאוף לכך כי האלטרנטיבה (שתלים דנטליים או שיניים תותבות) אינה אופציה עדיפה.

האמצעים לשמור על השיניים קיימים; והתורה איננה כזו מסובכת ומורכבת. חשוב מאוד לשים דגש על העלאת המודעות ועל חינוך מתאים, מגיל קטן, כדי להצליח ליהנות משיניים בריאות בפה בריא לאורך זמן, גם בגיל מבוגר.

אז איך עושים את זה? איך שומרים על שיניים בריאות?

קודם כל, מבינים כי אפשר, ניתן ורצוי לשמור על השיניים הטבעיות. הסוד של שמירת השיניים לכל החיים טמון במספר כללי ברזל, כללים אשר עוזרים להגן על השיניים מפני פעולת החיידקים המזיקה לשיניים - והיא זו שמובילה באופן הדרגתי לפגיעה בהן, פגיעה ממנה אנו רוצים להימנע.

פעילות החיידקים בחלל הפה גוררת שני תהליכים מרכזיים, הגורמים לפגיעה בבריאות השיניים: מחלת העששת ("חורים" בשיניים) ומחלות חניכיים. תהליכים אלה מתקדמים בהדרגה ועשויים לגרום לאובדן שיניים. תהליכים אלה גם מאוד נפוצים באוכלוסייה. החדשות הטובות הן כי תהליכים אלה גם ניתנים למניעה. אם כולנו נאמץ כמה כללי אצבע, נצליח "לנצח" את הזמן ולהילחם ברוע הגזירה של אובדן שיניים.

מהם כללי הברזל לשמירה על שיניים בריאות?

ראשית: הקפדה על היגיינה במסגרת טיפול שיניים ביתי יומיומי. החיידקים המזיקים נמצאים בשכבת הרובד הלבנבנה הנמצאת על גבי השיניים. יש להסירה מדי יום, בטיפול ביתי פשוט, הכולל צחצוח שיניים מוקפד מדי בוקר וערב, תוך הקפדה על מנח נכון של המברשת, בין החניכיים והשיניים; ניקוי בין השיניים, על ידי שימוש בחוט דנטלי ו/או קיסמי שיניים ו/או מברשניות; והשלמת הניקיון, בעזרת שימוש בשטיפת פה יומית, המכילה פלואוריד; השימוש בשטיפת הפה מומלץ רק החל מגיל 5.

שנית: יש לשים דגש על מניעה ולהקפיד על התזונה. כך, יש להפחית בצריכת הסוכר ולצרוך פחות, ככל הניתן, מהמוצרים רווי הסוכר אשר פוגעים בשיניים, כדוגמת ממתקים ומשקאות מוגזים וממותקים.

שלישית: הקפדה על מעקב אחרי בריאות השיניים והפה חיונית ביותר. מעקב זה כולל ביקור סדיר אצל רופא השיניים ואצל השיננית.

בפועל, ביקור סדיר אצל רופא השיניים הוא ביקור פעם בשנה. המעקב של רופא השיניים חשוב מאין כמותו ויכול למנוע, בין היתר, החמרה של נגעים, חורים ודלקות בשיניים, בחניכיים ובחלל הפה; ולהבטיח מתן טיפול הולם בזמן, לפי הצורך. יש להתייחס אל רופא השיניים כאל מעין "רופא משפחה" שניתן לפנות אליו בכל עת וצרה. רופא השיניים מבצע בדיקה תקופתית - ואם יש צורך, הוא מפנה לרופא מומחה. רופא שיניים כללי עוקב אחרי מצב השיניים והחניכיים ושאר רקמות הפה, מייעץ, מדריך ומסביר.

מה בנוגע לשיננית?

בפועל, טיפול סדיר אצל שיננית, משמעו ביקור אחת לחצי שנה, במהלכו מבוצע ניקוי יסודי של חלל הפה. הטיפול הזה, בתדירות הנדרשת, חשוב מאד למניעה של מחלות חניכיים - ולעצירתן. במסגרת הטיפול, השיננית מסירה את שכבת הרובד והאבנית המצטברת בין החניכיים והשיניים.

שכבת רובד זו גורמת לדלקות; והסרתה מסייעת להפחתת תופעה בלתי רצויה זו. הביקור הקבוע אצל שיננית מונע התפתחות זני חיידקים אלימים במיוחד, בעומק החניכיים; ומונע החמרה של מחלות חניכיים אשר מזיקות מאוד לשיניים ומהוות גורם מרכזי לאובדן שיניים. הביקור אצל השיננית חיוני בכל גיל, אולם מאחר שבגיל מבוגר אובדן שיניים בגלל מחלות חניכיים נפוץ יותר, הטיפול הקבוע אצל השיננית מקבל משנה חשיבות -ולעתים יש להגביר את תכיפותו.

כל הכללים הללו תקפים לכולנו בכל גיל, מין ומצב - ויש להתחיל בהם מוקדם.

מה זאת אומרת מוקדם? מתי יש להתחיל בשגרת השמירה על השיניים ומילוי כללי הברזל האלה?

יש להתחיל בטיפול בשיניים עם בקיעתן. כמובן שאצל תינוקות ששיניהן רק בוקעות, ניקוי השיניים נעשה באופן שונה.

איך מנקים שיניים שרק בקעו בפיהם של תינוקות?

יש להסיר את שכבת הרובד בעדינות מפני השן באמצעות גזה, או אצבעון מיוחד המיועד לכך. בהמשך, כאשר התינוק גדל, ניתן לתת בידו מברשת קטנטנה, כך שהוא מצחצח תוך כדי חיקוי ומעט הכוונה. פעולות אלה חשובות גם להקניית הרגלים נכונים של שמירה על בריאות השיניים.

מתי מומלץ לילדים לבקר לראשונה אצל רופא השיניים?

בערך בגיל שנה. בגיל זה, הרופא בודק האם השיניים בוקעות בצורה תקינה, מכוון ומייעץ ובהמשך מבצע את פעולות המניעה, לרבות היגיינה, איטומים והפלרה.

לסיכום: אורח החיים המודרני נתן לאדם כלים לנצח את פגעי הזמן במישורים רבים - ולהאריך את תוחלת החיים, תוך שמירה על מערכות שונות בגוף והאטת קצב ההזדקנות. תרומתם של מגוון אמצעים מודרניים לשמירה על בריאותנו ניכרת מאוד, בכל הקשור לבריאות הפה והשיניים. שגרת טיפול נכונה ושמירה על כמה כללים פשוטים יכולה למנוע אבדן שיניים, תהליך שהיה מנת חלקו של האדם מאז ומתמיד. השיניים מתבלות באופן טבעי, עד לשלב בו נאלצים להחליף אותן בשיניים תותבות או בשתלים דנטליים. תהליך זה ניתן לעצירה ואף למניעה: צחצחו שיניים, השתמשו במי פה ובחוט דנטלי, בקרו באופן סדיר אצל רופא השיניים ובאופן תכוף אצל השיננית, הפחיתו בצריכת מאכלים שאינם בריאים לשיניים - וכך תוכלו להצליח לשמור על השיניים הטבעיות המקוריות, מה שנחשב לתהליך רצוי ואידיאלי.

ד"ר סלי גיגר היא רופאת שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום